Parket afwerken met lak of hard wax olie?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
De verbouwing aan ons huis vordert gestaag. Vorige week een partij eiken planken van 3 m lang en 30cm breed bij Haijo in Akkrum opgehaald en naar een loonschaverij gebracht die er parket op multiplex van gaat maken. Dat moet omdat we nu vloerverwarming in de kamer hebben, het multiplex is 12 en de toplaag 4 mm. Hoe dikker, des te slechter voor de vloerverwarming... De schaverij schaaft de planken vlak en tot 24 mm dik en zaagt ze dan op een raamzaag tot 4 dunnen planken van ruim 4 mm. Die worden verlijmd op het mulitplex en dat gaat nog een keer door de vierzijdige schaafmachine voor de maatvoering, veer en groef etc. Tot zo alles goed en straks een mooie eiken vloer met planken van 28 cm breed. Maar nu de afwerking, ik heb hier enthousiaste verhalen over Skylt gelezen en inmiddels ook een voorbeeldje in huis en dat lijkt prachtig. Een mooie "dode" naturel afwerking. Maar ik ben nooit een liefhebber van lak geweest en zag gisteren een eiken paneel met matte osmo afgewerkt. Vind ik misschien nog wel zo mooi en het voelt een stuk lekkerder. 18 november gaan we leggen, ik ben er nog niet uit. Wie heeft met soortgelijke overwegingen al eens zo' keuze gemaakt?

jaap
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Heeft iemand ook ervaring met het toevoegen van pigment aan hardwaxolie, of met de pigment olie van Aquamarijn?

jaap

Ik heb ervaring met pigmenten (wit TiO2 / titaandioxide poeder) in olie voor het olieën van schalen. Als de houtsoort een wat grovere structuur heeft (bv. eiken) met deels open porieën en deels niet, of wat grover geschuurd is (schuur jij vloeren tot korrel 320?) dan zie je dat al snel terug in de verdeling van het pigment. Doe dus eerst een proefstukje of dat is wat je bedoeld!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Jurriaan, vloeren schuur je dacht ik tot korrel 120. Het gaat me vooral om de kleur na verloop van tijd. Ik heb eens een eiken wandmeubel gemaakt en afgewerkt met Osmo hardwaxoil, en dat wordt me toch te geel, goud geel. Ik zou graag de wat grauwe naturel kleur van het eiken behouden. Ik zag vorige week een paneel van 5 jaar oud, afgewerkt met Osmo ultramatt hardwaxoil en dat vind ik prachtig! Ik was, vooral door de geluiden op ons forum wel in voor een paar lagen Skylt, maar ik ben eigelijk niet zo'n lak fan, maar olie... Vandaar mijn vragen. Blijft een eiken vloer met pigment olie zijn kleur houden of gaat dat ook richting dat goud gele.

jaap
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Jaap, ik heb voor verschillende vloeren de Saicos hardwaxolie met wit-pigment gebruikt. Saicos werkt met een pigment die je eerst op de vloer kwast, uitwrijft en dan de hardwaxolie er in een aantal zeer dunne lagen overheen zet (stevige blokkwast die tevens stevig aan de prijs is, ik meen iets van 80 euro).

Bij de eerste vloer had ik de olie gemengd met witte pigmentverf en uitgepoetst. Na 5 jaar is deze toch weer aan het vergelen dus ik kan weer aan de bak.

Bij een tweede vloer (eiken vloerdelen rustiek) heb ik de pigment onverdund aangebracht en gepoetst. De vloer wordt lichter (witter) maar de kleurnuances in het eiken en de tekeningen van het hout blijven goed zichtbaar. Het lijkt alleen niet onbehandeld.

Voordeel van de olie is dat het snel onzichtbaar is bij te werken zonder dat de hele vloer geschuurd moet worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je WillemLimmen. Ik zag dat Aquamarijn ook allerlei kleur oliën heeft om het eiken een basiskleur te geven. Ik zal hen eens vragen hoe zich dat op termijn houdt.

jaap
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hallo Jaap Ik heb 2 jaar geleden mijn vuren parket in de Trae Lyx acryl? lak gezet, ben er wel positief over, voordeel was dat het erg snel droogt, en niet stinkt. Ze hebben ook een olie afdeling.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha Jaap. In mijn jacht voor een goede afsluitende en UV werende lak voor mijn spoelbak plank van beuken in de washok ben ik gestoten op de volgende combi:

Trae Lyx grondlak (haalt de nerf mooi op) en niet Trea Lyx grondlak naturel (laat de nerf tekening naturel en geeft geen extra effect)
Trea lyx naturel extreme 2 componenten PU gedragen lak (is een prof. project lak die hout echtheid en gevoel van hout bewaart en lekker snel droogt)

De grondlak is verplicht bij eiken en beuken vanwege de inhoudsstoffen.

Ik zat in de eerste instantie aan een 2c lak van de Ijssel te denken maar die gaf bij mijn vrouw een harde veto omdat het een hoogglans lak is. De Trae Lyx naturel serie is een erg matte lak die de houtuistraling behoudt. Het gebruik van normale grondlak haalt de nerftekening lekker op en verder afwerken met naturel zorgt er voor dat het niet gaat glimmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.