Parallel zaagsnede uit de haak

Saam

Nieuw lid
21 jul 2024
1
0
Gameren
Beste,

Onlangs heb ik een tafelzaag ingebruik genomen maar zocht daarbij nog wat informatie. Ik heb namelijk een scheppach TS 4000 1997 en deze heb ik compleet uitelkaar gehaald en waar nodig gereviseerd. Echter krijg ik geen rechte snede bij het gebruik van de parallel geleider.

De zaag bevat een roltafel welke 90° afgesteld staat t.o.v. zaag. Daarnaast staat de zaag parallel afgesteld aan het 'tafelblad' en de parallel geleider ook perfect parallel aan de zaag. Met de roltafel krijg ik altijd perfecte zaagsnedes echter met de parallel geleider helaas niet. Hoewel de afstelling goed is krijg ik een zaagsnede welke 89,6/89,4 is. Soms is het wel een snede van 90° maar zeker wanneer het grotere afmetingen zijn (40x40 cm bijv) krijg ik dit niet voor elkaar. Nu denk ik dat het aan de manier van zagen ligt, omdat de afstellingen etc. Goed zijn.

Kan iemand hier hulp bieden?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.555
838
Moordrecht
Heb je de parallelgeleider aan het zaagblad afgesteld of aan de geleidesleuf? Normaal gezien stel je zowel het zaagblad, roltafel als de geleider af aan 1 enkele referentie, in dit geval de geleidesleuf

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.642
1.216
Omgeving Leiden
Wat ideeën:

Als je een grote breedte wilt zagen, staat de langsgeleider dan ook exact parallel aan het zaagblad?
Het kan ook zijn dat je te hard tegen de geleider duwt waardoor die iets gaat wijken.
Is je langsgeleider over de hele lengte recht en vlak?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.