Panelen uit camperinterieur namaken

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Ik ben het camper interieur van mijn oude VW bus aan het opknappen. Het bed/bank is door waterschade niet meer te redden en dit heb ik inmiddels uit elkaar gehaald (4 delen). Mijn plan is om deze panelen zo nauwkeurig mogelijk te kopiëren om een replica te maken. Het fineer moet ook exact dezelfde kleur krijgen als het origineel.

Nu vraag ik mij af hoe moeilijk deze klus is en wat een logische aanpak is. Ik ben in het bezit van een simpele bovenfrees en een invalzaag. Een MFT tafel heb ik dan weer niet.

Alle tips zijn welkom!

IMG_1716.jpeg

IMG_1717.jpeg

IMG_1718.jpeg

IMG_1719.jpeg

IMG_1720.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1720.jpeg
    IMG_1720.jpeg
    320,7 KB · Weergaven: 9

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.862
2.476
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn plan is om deze panelen zo nauwkeurig mogelijk te kopiëren
als je de panelen die je wil vervangen nog hebt én ze vlak zijn, dan kan je ze met de bovenfrees en een vingerfrees met (boven)geleider kopiëren
Het fineer moet ook exact dezelfde kleur krijgen als het origineel.
indertijd bestond het systeem van de ral-kleuren nog niet, denk ik
het bundeltje stalen wordt de tussenstap tussen oud en nieuw materiaal
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
556
122
Je kunt die kleuren vast wel bij een autoschade bedrijf laten scannen. Dan heb je alleen nog geen formica in die kleur...
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
96
39
Nijmegen
Ral kleuren bestaan inmiddels bijna 100 jaar :cool:.

"ReichsAusschuss für Lieferbedingungen" bedacht in 1927. Uit de tijd waarin zowat alles bedacht werd in Duitsland.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
ik verwacht dat je toch kleurverschillen zal moeten aanvaarden
elk materiaal zal afhankelijk van de blootstelling aan het licht verkleuren
zien we dat op de foto ?

Bekijk bijlage 155853

De klapbank bestaat uit 4 panelen. Drie van deze panelen (uit het zicht) zijn voorzien van een soort folie, dit is nog verkrijgbaar. Alleen het zichtpaneel (foto's 2 t/m 5) is aan de voor en achterzijde voorzien van fineer, dat moet een enigszins gelijkwaardige kleur krijgen.

Hoe frees ik de sleuven en de uitsparing op foto 4? Aftekenen op tape eerst?
En is het raadzaam te frezen met of zonder fineer?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.862
2.476
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe frees ik de sleuven en de uitsparing op foto 4? Aftekenen op tape eerst?
En is het raadzaam te frezen met of zonder fineer?
dit is foto 4, denk ik

1744710667130.png

de afmeting voor het frezen ken ik niet
ik vermoed dat het voor een scharnier is
die lijkt verzonken te zijn

2 kleine gaten doen mij aan een expando (van blum ?) denken

ik zou het frezen in 3 gangen met of zonder kopieerring opdelen
1/ groot vlak zonder de kop
2/ koop
3/ kleine gaten

volgorde wisselen naargelang aanvoelen + resultaat

in IEDER geval eerst op een proefstuk
het is best om te frezen nadat het fineer er op zit
fineer na het frezen aanbrengen wordt een pijnlijk precisiewerk
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.528
1.144
Omgeving Leiden
Hoe frees ik de sleuven en de uitsparing op foto
Eerst eens kijken wat daar in moet vallen. Goed kans dat men bij de bouw indertijd volgens de methode 'grote passen snel thuis' heeft gewerkt en er een ruime passing is gemaakt.
Is het scharnier, of wat er dan ook in moet vallen, nog goed?

Niet uit de losse hand gaan frezen maar een malletje maken en dan met een kopieerfrees aan de gang op een proefstuk, zoals @ZotVanHout ook voorstelt.

Je zou de sparing het ook met een forstnerboor en beitel kunnen maken, dus zonder te frezen.
Twee hoeken boren
Middelste gat boren
Overtollig materiaal met de beitel eruit halen.
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Daar valt een slot in met inderdaad voldoende passing, zie foto's. Een mal heb ik nog nooit gemaakt maar dat klinkt inderdaad goed. Het grote gat zal geboord zijn vermoed ik.

@thomasz de forstnerboor en beitel route is inderdaad ook niet zo gek. Had nog nooit van een forstnerboor gehoord, wel eens gezien in video's. In mijn geval zou ik dan twee diameters moeten hebben. Kan je zo'n forstnerboor ook op de frees zetten? Om zo recht te boren en een bepaalde diepte?

Wat ik mij nog wel afvraag, het wordt aangeraden het fineer aan te brengen voor het daadwerkelijke bewerken/frezen. Gaat dit goed als ik zeg maar gaten door het paneel boor? Met andere woorden, gaat er niets splijten aan de kant waar de boor/frees doorheen gaat?

IMG_1689.jpeg

IMG_1726.jpeg
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.528
1.144
Omgeving Leiden
Een forstnerboor moet je niet in een freesmachine zetten. De boor is niet gemaakt voor hoge toerentallen waardoor het een gevaarlijk experiment wordt.
Misschien kan je wel met 1 maat uit, de boringen lijken me niet kritisch. Misschien kan het gat zelfs wel rechthoekig.

Om splinteren te voorkomen bij doorboren klem je aan de achterkant een blokje hout.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
327
68
Oss
Als je dat bestaande plaatje gebruikt heb je toch al een mal. Als je toch beitel haalt met bovenlader dan kun je oude ook uitfrezen en dan heb je 100% nauwkeurige mal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.