Paneelzaag : geleider van voor of van achter zetten ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
op een paneelzaag kun je je geleider ofwel
  • helemaal van voor op de schuiftafel zetten en je werkstuk erachter leggen: je duwt tegen de geleider om te zagen en je werkstuk wordt door het zaagblad tegen de geleider geduwd
  • of deze van achter op de schuiftafel te zetten en je werkstuk ervoor leggen: je duwt je werkstuk tegen de geleider maar je zaag duwt 'terug'
    (dit is wat ik gewoon ben, en wist niet beter)
zijn er voor/tegenargumenten voor de verschillende methodes ?
Ik heb geen idee wat beter/slechter is

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
het belangrijkste is dat je werkstuk precies op zijn plaats ligt + blijft liggen
daar speelt de lengte van het werkstuk mee
is dat voldoende klein, dan kan je het voor de dwarsgeleider leggen
het voordeel is dat de zaag het tegen de geleider gedrukt houdt
het nadeel is dat je aan het werkstuk moet trekken om het volledig tegen de geleider te krijgen, vooraleer je begint te zagen
hoe groter je werkstuk is, hoe handiger het is om het achter de dwarsgeleider te leggen
aan een plaat van 250 bij 125 cm voor de geleider leggen begin ik niet
ik blokkeer de wagen, duw de plaat tegen de geleider, zet er vooraan een klem op . . . en achteraan heb ik een 2de klem

• Leuk
Waarderingen: Charel09

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
250
36
Schoonoord
Zelf gebruik ik de geleider bijna altijd voor op de schuiftafel,, werkt voor mij het best.
Tafelbladen overlengte etc afkorten gaat beter als je die tegen de geleider aan kunt drukken en dan zagen i.p.v voor de geleider te leggen en dan te zagen, dat gaat veel moeilijker en krampachtiger zoals @ZotVanHout al aangeeft.
Als de loopwagen lang genoeg is kan de geleider ook blijven zitten bij de meeste schulp werkzaamheden.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Voordeel van het werkstuk achter de geleider zetten is dat je makkelijk een rest houtje achter je werkstuk kunt zetten om het uitbreken tegen te gaan. Dit zie ik althans regelmatig meubelmakers doen op filmpjes die ik bekijk.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.542
2.294
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij het werkstuk achter de geleider heb ik wel eens gehad dat de tafel doorschuift onder het werkstuk en het werkstuk wat scheef op de tafel komt te liggen. Een klem zoals Zotvanhout gebruikt is dan wel handig.

Een aantal keren kwam op het forum de Fritz&Franz oplossing voorbij om werkstukken op de formaatzaag in te klemmen. Fritz und Franz (De Dikke en de Dunne?)

jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de geleider altijd boven het werkstuk, ik vind het makkelijker om op die manier grotere stukken te ondersteunen (ik gebruik idd ook een klem op de roltafel erachter), maar ik zie ook beter of mijn stuk goed aansluit op de geleider en ik hoef minder ver te reiken om het eraf te halen :). De tip van @Musicus is ook een hele goeie trouwens.... moet ik vaker aan denken.

Mijn geleider gaat er heel regelmatig af, omdat ik ook veel schulp op de zaagtafel en mijn roltafel gaat niet ver genoeg om 2 meter te schulpen :).

• Leuk
Waarderingen: Musicus

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Voordeel van het werkstuk achter de geleider zetten is dat je makkelijk een rest houtje achter je werkstuk kunt zetten om het uitbreken tegen te gaan. Dit zie ik althans regelmatig meubelmakers doen op filmpjes die ik bekijk.
inderdaad
wanneer het werkstuk voor de dwarsgeleider ligt, kan je er moeilijk een reststuk achter steken om uitbreken te beperken
je weet immers niet hoe dik dat reststuk over de volle lengte is
heb je een afwijking van 0,1 mm per 10 cm, dan is je hoek <> 90° per veelvoud van 10 cm dat je werkstuk breed is
om pennen te slaan leg ik het werkstuk altijd vóór de dwarsgeleider, omdat de kracht die de pennenbeitel op het werkstuk zet, te groot is om dat achter de dwarsgeleider te plaatsen
wat niet betekent dat je met echt goed klemmen het meeste afschuiven kan vermijden

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.542
2.294
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar dan kun je de aanslagen op de geleider niet meer gebruiken. Ik heb wel eens een filmpje gezien van iemand die de aanslag met een stuk hout verlengde en afzaagde eenmaal gemonteerd. Dan heb je 1 kant goed.

De vragen over welke kant van de aanslag staat ook in relatie tot de grootte van het werkstuk. Platen en langere schulp snedes doe ik tegen de aanslag, maar korte stukjes voor de aanslag. Is ook maar een gewoonte misschien.

jaap

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Ik herken de meeste situaties wel omdat ik bekend ben met een formaatzaag, maar bij termen als:

tegen de aanslag
voor de aanslag
achter de aanslag
achter de geleider
voor de geleider

...ben ik bang dat er enig misverstand kan bestaan.

jorisvh

Post veel
...ben ik bang dat er enig misverstand kan bestaan.
ik ook. als ik de vraag en de reacties lees, denk ik dat voor en achter soms omgewisseld zijn. anders begrijp ik sommige reacties in elk geval niet.

ik definieer het intuïtief als: bij zagen beweeg je de rolwagen vooruit en daarna trek je die achteruit. de voorkant is dus de kant die de zaag eerst passeert.
de dwarsgeleider staat bij de alle grote professionele formaatzagen die ik al gezien heb vooraan op de afkorttafel en die hangt vooraan op de rolwagen.
soms is er een 2de dwarsgeleider die achteraan gemonteerd kan worden, veelal een verstekgeleider.

ik denk dat @Charel09 dat omgekeerd definieert, bekeken vanuit de zager waarbij het verst weg achteraan is?

mij lijkt de dwarsgeleider (wat ik) achteraan (noem) niet handig.
bij gebruik van de langsgeleider/parallelaanslag wil ik het stuk daar tegen en tegelijk vooruit duwen om te zagen. het stuk neem de wagen mee doordat het tegen de dwarsgeleider duwt. als die achteraan staat is de kans groot dat de wagen niet volgt.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
ik ook. als ik de vraag en de reacties lees, denk ik dat voor en achter soms omgewisseld zijn. anders begrijp ik sommige reacties in elk geval niet.

ik definieer het intuïtief als: bij zagen beweeg je de rolwagen vooruit en daarna trek je die achteruit. de voorkant is dus de kant die de zaag eerst passeert.
de dwarsgeleider staat bij de alle grote professionele formaatzagen die ik al gezien heb vooraan op de afkorttafel en die hangt vooraan op de rolwagen.
soms is er een 2de dwarsgeleider die achteraan gemonteerd kan worden, veelal een verstekgeleider.

ik denk dat @Charel09 dat omgekeerd definieert, bekeken vanuit de zager waarbij het verst weg achteraan is?

mij lijkt de dwarsgeleider (wat ik) achteraan (noem) niet handig.
bij gebruik van de langsgeleider/parallelaanslag wil ik het stuk daar tegen en tegelijk vooruit duwen om te zagen. het stuk neem de wagen mee doordat het tegen de dwarsgeleider duwt. als die achteraan staat is de kans groot dat de wagen niet volgt.
Misschien een tekening om het even helemaal duidelijk te maken?
Bij mij is 'voor' de dwarsgeleider: werkstuk tussen mij en geleider.
Achter dwarsgeleider: geleider tussen mij en werkstuk.
(Ik sta dan links achter de machine, met het zaagblad rechts van mij)
Werkstuk achter de dwarsgeleider is volgens mij iets typisch Amerikaans bij een cabinet zaag. Daar is het zeer onpraktisch (of onmogelijk) om het werkstuk voor de dwarsgeleider te leggen door het ontbreken van de roltafel.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
de dwarsgeleider staat bij de alle grote professionele formaatzagen die ik al gezien heb vooraan op de afkorttafel en die hangt vooraan op de rolwagen
dat is de meest gebruikte wijze bij het zagen
ook bij mij
vanaf wanneer je van een grote professionele formaatzaag kan spreken, weet ik niet
bij mij staat de grootste combi van scm
de afkorttafel kan ik eender waar op de wagen hangen
de uitzonderingen waarbij die niet vooraan op de wagen hangt, kan ik mij niet herinneren
de dwarsgeleider kan ik op beide uiteinden van de wagen plaatsen
voor grote platen staat die op de voorzijde (= dichtst bij de zaag bij het starten van het zagen), want anders verlies ik zaaglengte + ondersteuning van de plaat
bij het slaan van pennen staat die op de achterzijde
de boringen voor de bouten om de pennenplaat vast te zetten, staan nu eenmaal tegen de achterzijde

@Charel09
voor welke specifieke gebruiken stel je de vraag ?

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
477
241
56
Luzy Saint Martin
Bij mijn weten leg je het werkstuk altijd achter de geleider bij een formaatzaag. Daar is de roltafel ook helemaal op ingesteld.
Je kunt de parallelgeleider eventueel instellen op een bepaalde maat als aanslag voor meerdere “panelen” die je op dezelfde maat wilt zagen maar dan moet het zaagwerk wel vrij vallen als je zaagsnede klaar is (parallelgeleider staat dus terug van het zaagblad)
De rolgeleider als duwgeleider gebruiken ken ik niet.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.874
2.480
Maar dan hebben we het dus over een hobbyzaag en niet over een echte formaatzaag als een Altendorf bijvoorbeeld?
vanaf wanneer je over een formaatzaag kan spreken, weet ik niet
ik denk dat voor @Charel09 een formaatzaag een zaag met een wagen is, waarop je platen van een bepaalde grootte kan leggen
die heb je voor 5.000 euro
de altendorf kost met bellen en toeters 10 keer meer, vermoed ik
bij een formaatzaag waar je de dwarsgeleider enkel vooraan (= dichtst bij de zaag) kan plaatsen, leg je een stuk plaat niet vóór de dwarsgeleider, gewoon omdat de plaat dan geen ondersteuning heeft
het algemene principe is dat het werkstuk precies, vlak, stabiel + vast moet liggen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
@Charel09
voor welke specifieke gebruiken stel je de vraag ?
zelf heb ik op de cursus met een grote formaatzaag gewerkt (denk een Altendorf) en daar staat dus de aanslag helemaal van achter (vanuit het zicht vd gebruiker).
Bij een vriend staat een Robland en die weet niet beter dan dat de aanslag van voor moet staan, tot verrassing van de monteur toen die recent een nieuw NX310 kwam plaatsen.
En toen begon ik me dus af te vragen hoe-wat-waarom

• Haha
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.