paard/draak beginnetje "tandje bijzetten"

agutsie

Nieuw lid
7 aug 2022
8
17
Lelystad
Pfffffff wat een hitte., maar toch maar begonnen met met nieuwe projektje. We zijn op vakantie geweest in Noorwegen en ik dacht,
""dat ga ik ook maken". Ik had nog een stuk eikenhout wat daar precies goed genoeg voor was. Niet het meest goede stuk van de eik, maar we zien wel.
Als er suggesties zijn hoor ik dat graag, ik ben ook maar een beginner.
 

Bijlagen

  • draakpaard2.jpg
    draakpaard2.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 74
  • draakpaard3.jpg
    draakpaard3.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Mooi,

Gewoon niet te veel in een keer willen weghalen. Zolang je de mogelijkheid hebt om het vast te zetten zou ik het vastklemmen. Soms kan het aangeven van delen die je het hoogst of het laagst wil maken verduidelijking geven . Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de nerf richting om te voorkomen dat delen uitbreken.

Kun je nog vertellen hoe groot en dik dit stuk eik is ?.

Groet Edwin
 

agutsie

Nieuw lid
7 aug 2022
8
17
Lelystad
Het blok is ca 22cm bij 1m en ca 9cm dik. Maar het is een boom met zijtakken geweest. Nu zie ik die niet echt terug gelukkig ,maar de nerf zelf, loopt niet echt rechtlijnig.
Overigens bedankt voor tips. Het vastzetten kan inderdaad handig zijn, echter door het gewicht van het hele blok nog niet echt nodig. En inderdaad merk je tijdens het "schrapen of gutsen"(is daar een werkwoord voor?) dat je vanaf de andere kant moet gaan werken, oftewel dat de nerf wegloopt. Ik vind wel dat eikenhout weliswaar hard is , maar prettig te bewerken. ""Het schraapt lekker" om het zo maar te zeggen. Er breken niet makkelijk stukken af.