paard/draak beginnetje "tandje bijzetten"

agutsie

Nieuw lid
7 aug 2022
8
17
Lelystad
Pfffffff wat een hitte., maar toch maar begonnen met met nieuwe projektje. We zijn op vakantie geweest in Noorwegen en ik dacht,
""dat ga ik ook maken". Ik had nog een stuk eikenhout wat daar precies goed genoeg voor was. Niet het meest goede stuk van de eik, maar we zien wel.
Als er suggesties zijn hoor ik dat graag, ik ben ook maar een beginner.
 

Bijlagen

  • draakpaard2.jpg
    draakpaard2.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 74
  • draakpaard3.jpg
    draakpaard3.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Mooi,

Gewoon niet te veel in een keer willen weghalen. Zolang je de mogelijkheid hebt om het vast te zetten zou ik het vastklemmen. Soms kan het aangeven van delen die je het hoogst of het laagst wil maken verduidelijking geven . Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de nerf richting om te voorkomen dat delen uitbreken.

Kun je nog vertellen hoe groot en dik dit stuk eik is ?.

Groet Edwin
 

agutsie

Nieuw lid
7 aug 2022
8
17
Lelystad
Het blok is ca 22cm bij 1m en ca 9cm dik. Maar het is een boom met zijtakken geweest. Nu zie ik die niet echt terug gelukkig ,maar de nerf zelf, loopt niet echt rechtlijnig.
Overigens bedankt voor tips. Het vastzetten kan inderdaad handig zijn, echter door het gewicht van het hele blok nog niet echt nodig. En inderdaad merk je tijdens het "schrapen of gutsen"(is daar een werkwoord voor?) dat je vanaf de andere kant moet gaan werken, oftewel dat de nerf wegloopt. Ik vind wel dat eikenhout weliswaar hard is , maar prettig te bewerken. ""Het schraapt lekker" om het zo maar te zeggen. Er breken niet makkelijk stukken af.
Ik hou de originele foto en uitvergrote foto er regelmatig bij, want inderdaad loop je snel het risico teveel eraf te halen. Nou is dat ook geen erge ramp, want het blijft een soort fantasiebeest waardoor dat niet heel strak is gedefinieerd. Het origineel is dat ook niet, wat ik zo zag en ,later , op de foto's. Dat is ook een reden waarom ik hier voor gekozen heb; niet al te ingewikkelde snijpatronen, het midden tussen 2D en 3D en je kan een missertje permitteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
En inderdaad merk je tijdens het "schrapen of gutsen"(is daar een werkwoord voor?) ........

Ik vind wel dat eikenhout weliswaar hard is , maar prettig te bewerken. ""Het schraapt lekker" om het zo maar te zeggen.
Ik hoop dat je met je beitels en gutsen alleen maar snijdt en nooit schraapt.

Schrapen doe je met schraapstalen.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

agutsie

Nieuw lid
7 aug 2022
8
17
Lelystad
Zo, eindelijk een beetje tijd kunnen vinden (pup in huis.....) en de garage was niet zo ijselijk koud. Dus weer eens verder aan het beesje. Ik zie dat ik moeite heb met het dieper en hoger gaan van het reliëf. Oftewel wat ligt nou hoger en wat lager. Ik had het lagere deel maar met rood gemarkeerd. De oogbollen vond ik ook wel lastig.
Maar goed, blij dat ik weer wat kan doen want het is wel een hele leuke bezigheid.
Goed uiteinde allen.
Hans
draakpaard4.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.