Paalvoet op keerwand

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Forummers,
De laatste maanden ben ik druk bezig geweest met het "ontwerp", inkoop en uitvoering van de verbouwing van onze tuin. Nu loop ik in de afrondende fase tegen een paar problemen aan.
Wij hebben het terras in de achtertuin een kleine 30cm opgehoogd en daarvoor heb ik keerwand elementen genomen omdat de tuin van de buren ten opzichte van onze tuin bijna 40cm lager ligt door inklinking sinds de bouw in 1972.
Nu is het probleem dat we in eerste instantie de palen voor de schutting naast de keerwand zouden zetten en de schutting op de keerwand, de buren hebben nu aangegeven dat ze liever geen betonblokken meer in de tuin hebben en of de palen niet ook op de keerwand kunnen komen te staan.
Mijn aannemersantwoord was "geen probleem".... Maar goed nu is gisteren bij het bevestigen van de palen van het hek een hoek element gescheurd bij het indraaien van de plug, hoewel ik voldoende ver van de hoek dacht te zitten. Ik heb de boel verstevigd met ingelijmde draadeinden en de rest was gelukkig toch met chem ankers bedacht, maar ik ben dus wat voorzicht geworden.

Ik zoek dus een paalvoet in een L-vorm, met aan de bovenzijde twee enkele gaten die ik in het hart van de keerwand kan zetten en een derde bevestiging verder naar beneden in het lijf van van de keerwand. De bovenzijde is 70mm breed en blijft zo goed als deze dikte houden tot beneden.
Ik dacht zelf aan ankers M8, inboordiepte 80mm, maar kom niet uit met de minimale dikte die Fischer (100mm) opgeeft.

Iemand nog ideeen en suggesties voor o.a. de paalvoet?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je kan paalhouders met een stekeind, vanaf de bovenkant inlijmen. Omdat je vrij dunne blokjes hebt, zou ik de gaten met een diamantboor op statief boren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Je kan paalhouders met een stekeind, vanaf de bovenkant inlijmen. Omdat je vrij dunne blokjes hebt, zou ik de gaten met een diamantboor op statief boren.
Ik heb even een schets gemaakt en twee fotos bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Keerwand.pdf
    697,3 KB · Weergaven: 33
  • keerwand 01.jpg
    keerwand 01.jpg
    165,4 KB · Weergaven: 54
  • keerwand 02.jpg
    keerwand 02.jpg
    117 KB · Weergaven: 54

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Vandaar dat ik je aanraadde om de gaten met een diamantboor te boren. Als je het met een hamerboor wil doen, blijven die blokjes niet heel.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Een idee is om een horizontaal een hardhouten balk 70x70 mm2 op de keerwand te schroeven. Kan je in het hart vastzetten met m8 draadeinden die je in het beton vastzet met een chemisch anker.
Op de balk schroef je dan de paalhouders.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
vandaag zag ik op een nieuwbouw een valbeveiliging staan
de staanders zijn metalen palen die onderaan over een rand passen, zoals een h (niet de hoofdletter) met een lange hals
hoe hoger de palen hoe meer het hefboomeffekt werkt
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Een idee is om een horizontaal een hardhouten balk 70x70 mm2 op de keerwand te schroeven. Kan je in het hart vastzetten met m8 draadeinden die je in het beton vastzet met een chemisch anker.
Op de balk schroef je dan de paalhouders.
Daarmee verdeel ik de kracht over meerdere L-elementen, maar heb nog steeds alleen het relatief dunne bovengedeelte om in te verankeren.
@ZotVanHout, ik heb het hek op het einde van het terras nu vastgezet met ankers en als ik met mijn aanzienlijke massa tegen de paal druk is er geen beweging in te krijgen.
@chevy66 : Maar dan loop je het risico dat de anker mortel niet hecht op de gladde wand. Is geen grap, was op een project van mij een voorwaarde van de constructeur. Lijmankers mochten alleen met lucht worden geboord, en dat waren stekken 32 en dikker.
Zou het gat eventueel ook in twee keer kunnen boren zodat je minder energie gebruikt bij het boren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik denk inderdaad ook aan de omgekeerde U met daarop beugels om je palen in te maken.
Ga naar een las/constructiebedrijf en laat ze daar maken.
Wel van staal met voldoende dikte (10mm) om buigen tegen te gaan door de wind, en lang genoeg om voldoende draagkracht te hebben zodat de kracht niet alleen op het bovenste stukje staat.
Wel een reststuk keerwandprofiel meenemen om ze precies passend daaromheen te laten maken. Meteen laten verzinken/galvaniseren zodat het niet roest. (of van RVS laten maken maar dat is duur)
En dan met een paar draadeinden dwars er doorheen vastmaken en niet alleen gokken op een enkel anker. Dan kan je dus ook zonder problemen met een diamantboor boren.
En niet boren in een smal randje en zeker niet met een kloppende boor, dan gaat er geheid meer uitbreken (en als het nu niet meteen loskomt, gebeurt dat wel over enkele jaren, de scheurtjes zijn al gevormd).
Paalhouders.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je je boorgat netjes schoonmaakt en de juiste patroon gebruikt, zal je schutting prima blijven staan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik denk inderdaad ook aan de omgekeerde U met daarop beugels om je palen in te maken.
Ga naar een las/constructiebedrijf en laat ze daar maken.
Wel van staal met voldoende dikte (10mm) om buigen tegen te gaan door de wind, en lang genoeg om voldoende draagkracht te hebben zodat de kracht niet alleen op het bovenste stukje staat.
Wel een reststuk keerwandprofiel meenemen om ze precies passend daaromheen te laten maken. Meteen laten verzinken/galvaniseren zodat het niet roest. (of van RVS laten maken maar dat is duur)
En dan met een paar draadeinden dwars er doorheen vastmaken en niet alleen gokken op een enkel anker. Dan kan je dus ook zonder problemen met een diamantboor boren.
En niet boren in een smal randje en zeker niet met een kloppende boor, dan gaat er geheid meer uitbreken (en als het nu niet meteen loskomt, gebeurt dat wel over enkele jaren, de scheurtjes zijn al gevormd).
Bekijk bijlage 102875
Dit was ook de oplossing die ik zocht, maar heb niets kunnen vinden dat als basis kan dienen. Een korte rondgang hier in de omgeving leerde dat het of te duur wordt of te lang duurt om te laten maken. Ik was zelfs al aan het denken om aanvullende ankers in te lijmen om de trekkrachten over te kunnen nemen.

Uiteindelijk zaterdag de stoute schoenen aangetrokken en het probleem onder het genot van een koffie en koekje:) met de buren besproken. Als we de beton om de paalvoet weg laten dan kunnen we de paal bij hun in de tuin zetten en is het probleem opgelost. De schutting komt dan nog steeds op de keerwand te rusten.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.