Oxaalzuur ervaringen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.926
2.143
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb hier een testertje gemaakt gisteren met 'ontweringswater' van De Parel:

1729677605899.jpeg

en de volgende dag:

1729677618357.jpeg

was er nog niet schokkend veel veranderd. Vooral de diepe grijs/zwarte vlekken zitten er nog gewoon.

Nu kan ik mezelf enkele vragen stellen:

- Is dit spul van de parel ook weer een 'nepperd' of hebben we het hier wel echt over oxaalzuur?
- zijn deze plekken 'te veel' om hiermee weg te kunnen halen?
- moet ik het spul verwarmd opbrengen, zoals de fles schrijft, voor dit soort vlekken?
- heb ik alternatieven behalve mechanische opties (schuren, eruit zagen en nieuw hout erin lijmen etc)

Het tafelblad heeft, zo blijkt na vlakken en schuren, over de lengte van het spinthout best wel wat vergrijzing. Ik kan accepteren dat het erbij hoort, maar liever maak ik het mooier.

Bonusvraag:

er wordt geschreven dat je na behandeling het hout goed moet naspoelen. Dat wordt wat lastig in de werkplaats, en is ook zeker niet aan te bevelen met wilgenhout, wat al niet heel duurzaam is. Ik wil niet dat het hout terug (te) nat wordt om verder aan te tafel te kunnen werken.

Wat zijn de risico's als je puur afneemt met een vochtige doek of helemaal niet? Het lijkt namelijk gewoon op/in te drogen na een paar uur.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.000
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of ontweringswater/oxaalzuur het meest geschikt is voor hout. Wat oxaalzuur vooral doet is 'cheleren', metaalionen 'vangen' en daardoor oplosbaar maken, en daarnaast bacterien en schimmels doden. In beide gevallen moet je het 'resultaat' ook nog af kunnen voeren om een visueel verschil te krijgen. Bij hout denk ik dat het alleen maar intrekt. Het kan dan wel de bacterien en schimmels doden, maar die zwarting gaat er daarmee niet uit. Net als wanneer je het zou gebruiken als je een verkleuring door metalen zou willen bestrijden...

Bleko ontweringswater bevat minder dan 10% oxaalzuur, en tussen de 10 en 25% alcohol. Zelfde geldt voor 'De Parel'. Komt uit dezelfde stal. Die concentratie is denk ik redelijk standaard voor kantenklaar ontweringswater.

Persoonlijk zou ik denk ik een kilo oxaalzuur kopen en het zelf maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en mink

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.368
205
Gem. Winsum (Groningen)
Is de zwarting niet een eigeschap van wilgenhout? Een signaal dat er een begin van aantasting (schimmel/rot) is, veroorzaakt door een lang verblijf in een heel vochtige omgeving? Ik heb zelf ooit een zitting voor een krukje van wilgenhout gemaakt dat lokaal die grijsachtige zwarting ook had. Dat zat plaatselijk door en door in het hout.

Ter geruststelling: sinds het droog was opgeslagen is het niet erger geworden.

Ik had plaatselijk wel last van l extra zachte pluizige plekken in het wilgenhout, dat ook na schuren pluizig bleef. Sealer zou geholpen hebben denk ik. (daar had ik toen nog nooit van gehoord).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.926
2.143
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je in-situ wilt bleken zou ik eerder kijken naar een oxidizer - chloriet, perchloraat (niet ongevaarlijk), chloordioxide (relatief ongevaarlijk, als je er aan kunt komen), or waterstofperoxide.
1729691185106.jpeg

Daar heb ik toevallig een voorraadje van in mijn 'danger, flammable' opslagkast :p.

Gewoon dikke chloor hebben we ook in huis, en ook droge soda. Ik kan dus een heel aggressief goedje maken, maar jij denkt dat gewoon 3% H2O2 ook wel kan werken?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Niettegenstaande hetgeen hierboven is geschreven heb ikzelf erg goede resultaten behaald met het gebruik van oxaalzuur om grijze (tegen het zwarte aan) vochtvlekken te verwijderen uit de kozijnen van een vakantiehuis in Zweden. Het huis was niet van ons, maar van vrienden van ons. Ik heb een kg van dat spul in poedervorm gekocht. Dat heb ik in een verhouding van 1:3 opgelost in warm water. Daarmee heb ik de vurenhouten (ja echt) kozijnen *flink* nat gemaakt. Een halve dag later heb ik de boel met schoon water afgenomen. Die behandeling heb ik driemaal herhaald. Daarna heb ik de boel goed laten drogen (kamertemperatuur een paar dagen op 25°C en een ontvochtiger in diezelfde kamer geplaatst). Na een week de kozijnen geschuurd en opnieuw in de lak gezet. Het resultaat was naar mijn (on)bescheiden mening niet verkeerd. Als je goed keek kon je nog zien waar de vlekken hadden gezeten, maar het viel totaal niet meer op. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en de vlekken zijn niet meer teruggekomen.

Ik heb alle vertrouwen in de kennis van Henk, die heeft immers al vaak genoeg bewezen goed te weten waar hij het veer heeft, dus dit is niet omdat ik aan hem zou twijfelen. Ik deel gewoon een positieve ervaring van mijzelf. Voor zover ik kan inschatten was er geen sprake van metaal dat de vlekken veroorzaakte, maar gewoon van condenswater dat langs het glas naar beneden liep. Ik kan niet met zekerheid beweren waarom het in mijn geval toch zo'n goed resultaat heeft opgeleverd. Ik heb de verpakking nog, dus ik zou eens kunnen kijken of ik mij vergis, maar voor zover ik weet was het puur oxaalzuur, zonder toevoegingen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.660
1.170
Fryslân
Ik heb ooit een eiken vloer behandeld die zwarte vlekken had. Ik heb denk ik geen fotos van het eindresultaat meer, maar het werkte prima.
Ik heb toen oxaalzuur gekocht wat zelf nog gemengt moest worden.


 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.660
1.170
Fryslân
Ik denk dat ik een iets sterkere verhouding heb gebruikt, dan het ontweringswater. Misschien dat daar ook een verschil in kan zitten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.000
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daar heb ik toevallig een voorraadje van in mijn 'danger, flammable' opslagkast :p.
3% waterstofperoxide is niet brandbaar ;-) In feite is het gevaarlijker om het BIJ andere brandbare stoffen op te slaan. Gewoon in de schuur zetten ;-)
Gewoon dikke chloor hebben we ook in huis, en ook droge soda. Ik kan dus een heel aggressief goedje maken, maar jij denkt dat gewoon 3% H2O2 ook wel kan werken?
Soda is niet agressief, en zeker niet oxidatief. Daar heb je in dit verband niks aan. Dikke chloor wel, hoewel voor deze toepassing de verdikke waarschijnlijk vooral in de weg zit. En 3% waterstofperoxide is wel weinig hiervoor, maar als je tijd genoeg hebt zou het wel moeten werken.

Als ondernemer zou je als het goed is wel aan sterkere waterstofperoxide moeten kunnen komen...
vanaf een procent of tien kun je 'zichtbare' activiteit verwachten. Let wel, 10% waterstofperoxide is niet meer onschuldig. Beslist met handschoenen hanteren...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.000
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niettegenstaande hetgeen hierboven is geschreven heb ikzelf erg goede resultaten behaald met het gebruik van oxaalzuur om grijze (tegen het zwarte aan) vochtvlekken te verwijderen uit de kozijnen van een vakantiehuis in Zweden. Het huis was niet van ons, maar van vrienden van ons. Ik heb een kg van dat spul in poedervorm gekocht. Dat heb ik in een verhouding van 1:3 opgelost in warm water. Daarmee heb ik de vurenhouten (ja echt) kozijnen *flink* nat gemaakt. Een halve dag later heb ik de boel met schoon water afgenomen. Die behandeling heb ik driemaal herhaald. Daarna heb ik de boel goed laten drogen (kamertemperatuur een paar dagen op 25°C en een ontvochtiger in diezelfde kamer geplaatst). Na een week de kozijnen geschuurd en opnieuw in de lak gezet. Het resultaat was naar mijn (on)bescheiden mening niet verkeerd. Als je goed keek kon je nog zien waar de vlekken hadden gezeten, maar het viel totaal niet meer op. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en de vlekken zijn niet meer teruggekomen.

Ik heb alle vertrouwen in de kennis van Henk, die heeft immers al vaak genoeg bewezen goed te weten waar hij het veer heeft, dus dit is niet omdat ik aan hem zou twijfelen. Ik deel gewoon een positieve ervaring van mijzelf. Voor zover ik kan inschatten was er geen sprake van metaal dat de vlekken veroorzaakte, maar gewoon van condenswater dat langs het glas naar beneden liep. Ik kan niet met zekerheid beweren waarom het in mijn geval toch zo'n goed resultaat heeft opgeleverd. Ik heb de verpakking nog, dus ik zou eens kunnen kijken of ik mij vergis, maar voor zover ik weet was het puur oxaalzuur, zonder toevoegingen.
Waarschijnlijk is de diepte waarover de vlekken in het hout zitten een factor. Plus 1:3 is wel wat sterker dan wat je in de bouwmarkt koopt ;-)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Dat zou best eens kunnen, want erg diep zullen die vlekken niet geweest zijn als ik ze met een paar behandelingen van een paar uur en wat schuurwerk grotendeels onzichtbaar heb weten te maken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk niet eens meer weet waarom ik voor 1:3 heb gekozen toentertijd. Mogelijk stond dat op de verpakking. Of anders heb ik het misschien wel ergens gelezen. Ik kan me wel herinneren dat het niet zomaar een willekeurige gekozen verhouding was.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.926
2.143
Emmen
bigbeardbuilds.nl
3% waterstofperoxide is niet brandbaar ;-) In feite is het gevaarlijker om het BIJ andere brandbare stoffen op te slaan. Gewoon in de schuur zetten ;-)

Soda is niet agressief, en zeker niet oxidatief. Daar heb je in dit verband niks aan. Dikke chloor wel, hoewel voor deze toepassing de verdikke waarschijnlijk vooral in de weg zit. En 3% waterstofperoxide is wel weinig hiervoor, maar als je tijd genoeg hebt zou het wel moeten werken.

Als ondernemer zou je als het goed is wel aan sterkere waterstofperoxide moeten kunnen komen...
vanaf een procent of tien kun je 'zichtbare' activiteit verwachten. Let wel, 10% waterstofperoxide is niet meer onschuldig. Beslist met handschoenen hanteren...
Moet je peroxide ook neutraliseren danwel wegspoelen met water zoals met het oxaalzuur?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.000
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Moet je peroxide ook neutraliseren danwel wegspoelen met water zoals met het oxaalzuur?
Wegspoelen zou voldoende moeten zijn. Mag -de facto- gewoon door het riool. Het wordt onderweg naar de rioolwaterzuivering 'afgebroken' doordat het alle organische viezigheid die het tegenkomt oxideert... Feitelijk is het goed voor je (afvoer)leidingen om er af en toe waterstofperoxide doorheen te gieten...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.671
797
Enschede
ingoogni.nl
Bleekt peroxide niet ook het hout zelf? Meer dan oxaalzuur?

Bij meubelrestauratie youtubers zie ik eigenlijk alleen maar oxaalzuur gebruikt worden. Als ik de veiligheidsbladen van "ontgrijzers" bekijk is het ook oxaalzuur, soms in een gel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.