Ok, helder. Op pagina 17 van
Vergunningvrij bouwen van een bijbehorend bouwwerk lees ik wel dat de gemeente een beroep mag doen op welstand. Daarover dient ze wel van regels te voorzien.
De berekening dient wel vooraf bepaald te worden en niet achteraf. Dus niet eerst bouwen voordat een berekening is gemaakt. Of je nu wel bouwvergunning plichtig bent of niet in beide gevallen dient een berekening gemaakt te zijn. Je neemt wel een risico als je bouwt zonder berekening.
Over de uitbereidbaarheid van berekening kun je een keuze maken. Op sommige onderdelen kun je uitsluiten, omdat deze niet maatgevend is t.o.v. de rest. Dat doe je op basis van kennis en kunde, dit moet je wel kunnen onderbouwen. Dit is verantwoordelijkheid van de constructeur.
Ik heb in het verleden wel eens vaker een berekening recht proberen te trekken aan de hand van de normen/rekenregels, omdat onze klant eerst heeft gebouwd en daarna vroeg de gemeente om een berekening. Dat doe ik niet meer, dan zeg ik meteen er bij 'breek maar af en begin maar opnieuw'.