Overkapping bouwen

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
18
2
Heerde
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een overkapping te bouwen in onze tuin van 3 bij 3 meter.
Nu zit ik nog met een aantal vragen en hoop dat jullie hier misschien iets over kunnen zeggen.

1. Ik ben van plan de staanders etc van douglas 10x10 te maken, dit ziet er stevig genoeg uit in mijn ogen, of zouden jullie voor een slag dikker gaan?
2. Ik twijfel over de fundatie. Zouden jullie kiezen voor betonpoeren of toch voor van die puntpaalhouders? betonpoeren voelt een beetje als overkill aangezien de overkapping niet heel groot wordt.
3. Ik wil het dak van damwandplaten maken, nu las ik wel dat sommige mensen het hebben over condensatie op de platen waardoor het binnen gaat regenen zegmaar. Mij overkapping blijft open dus een groot temperatuurverschil zal er nooit zijn. dan zal dit voor mij geen probleem zijn toch?

Ik heb 2 foto's bijgevoegd van mijn ontwerp zodat jullie een idee hebben wat ik wil gaan bouwen.

Alvast bedankt!

Groet,
Wiljan
 

Bijlagen

  • Overkapping balk10x10-01.png
    Overkapping balk10x10-01.png
    31,6 KB · Weergaven: 23
  • Overkapping balk10x10-02.png
    Overkapping balk10x10-02.png
    5,1 KB · Weergaven: 20

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
73
32
Welkom als nieuwe lid 🙂
Mijn gevoel zegt dat 10x10 prima is, je gebruikt namelijk vrij veel staanders op deze korte afstanden.

Ik zou zelf overwegen om geen beton te gebruiken of paalpunten maar de palen een meter langer kopen en in de grond zetten. @jelmer heeft laatst in een topic beschreven met Rubberseal en zand. Dat moet je even zoeken 😜

Ohja, hier is dat: Douglas schuttingpalen plaatsen. Hoe?
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.838
2.091
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1728575994870.jpeg

Deze overkapping (fietsenschuur) is gebouwd met 9x9 douglas palen op paalhouders, die ik in de grond heb geslagen, maar de bovenzijde (de dikte van de stenen) met snelbeton heb ingegoten. Formaat is 6x2.5 meter met in totaal dus 7 staanders (want de rechtste zijde heeft er eentje extra voor een containerhokje).

De liggers zijn ~7x4 centimeter, en zo opgebouwd:

1728576120670.jpeg

De palen dus afgeschuind bovenop, liggers er gewoon op geschroefd, en in elkaar geschroefd.

Nu dat de zijkanten erin zitten, dakplaten erop en het beton is uitgehard gaat het geen kant meer op. We hebben er al een windkracht 9 overheen gehad...

Hij is nog niet 100% af (moeten nog windveren op het dak komen) maar misschien kun je hier inspiratie uit halen.
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
18
2
Heerde
Welkom als nieuwe lid 🙂
Mijn gevoel zegt dat 10x10 prima is, je gebruikt namelijk vrij veel staanders op deze korte afstanden.

Ik zou zelf overwegen om geen beton te gebruiken of paalpunten maar de palen een meter langer kopen en in de grond zetten. @jelmer heeft laatst in een topic beschreven met Rubberseal en zand. Dat moet je even zoeken 😜

Ohja, hier is dat: Douglas schuttingpalen plaatsen. Hoe?
Dankjewel! zal daar ook even rondneuzen! maar neig toch wat meer naar de palen boven de grond ivm met de levensduur.
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
18
2
Heerde
Bekijk bijlage 148683

Deze overkapping (fietsenschuur) is gebouwd met 9x9 douglas palen op paalhouders, die ik in de grond heb geslagen, maar de bovenzijde (de dikte van de stenen) met snelbeton heb ingegoten. Formaat is 6x2.5 meter met in totaal dus 7 staanders (want de rechtste zijde heeft er eentje extra voor een containerhokje).

De liggers zijn ~7x4 centimeter, en zo opgebouwd:

Bekijk bijlage 148684

De palen dus afgeschuind bovenop, liggers er gewoon op geschroefd, en in elkaar geschroefd.

Nu dat de zijkanten erin zitten, dakplaten erop en het beton is uitgehard gaat het geen kant meer op. We hebben er al een windkracht 9 overheen gehad...

Hij is nog niet 100% af (moeten nog windveren op het dak komen) maar misschien kun je hier inspiratie uit halen.
Palen 9x9? deze zijn geschaafd?
Ziet er goed uit! Snelbeton toevoegen zal voor mij misschien ook wel een goeie zijn inderdaad, ben anders toch bang dat de boel gaat verzakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.838
2.091
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Palen 9x9? deze zijn geschaafd?
Ziet er goed uit! Snelbeton toevoegen zal voor mij misschien ook wel een goeie zijn inderdaad, ben anders toch bang dat de boel gaat verzakken.
Yes, heb een eigen schaafbank staan dus zo'n beetje alles wat ik bouw wordt geschaafd, dat werkt net even wat lekkerder. Ik breek ook altijd de randjes met een schaafje zodat je geen splinters aan je vingers krijgt en het ziet er ook net iets netter uit. Ik heb het beton ook gedaan omdat ik geen gaten wilde en stenen half afslijpen is ook geen perfecte oplossing. ALS het gaat verzakken heb ik het nu ook sneller door want ik heb in feite gewoon nieuwe klinkers om de paalhouders gegoten en dan zie je ze wel zakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.652
1.164
Fryslân
1. Ik ben van plan de staanders etc van douglas 10x10 te maken, dit ziet er stevig genoeg uit in mijn ogen, of zouden jullie voor een slag dikker gaan?
Ik zou persoonlijk voor iets dikker gaan, omdat dat in mijn ogen wat robuuster oogt. 9x9 kan natuurlijk prima qua stevigheid, maar lijkt wat ieler.

2. Ik twijfel over de fundatie. Zouden jullie kiezen voor betonpoeren of toch voor van die puntpaalhouders? betonpoeren voelt een beetje als overkill aangezien de overkapping niet heel groot wordt.

Qu uitstraling zou ik de betonpoeren kiezen. Een cm of 10 boven de bestrating uit laten komen, en bent zeker beschermd tegen vocht. Betonpoeren zijn in grijs of antraciet leverbaar, en strak of met schuine kanten. Ook zijn de palen nog verstelbaar mocht dat nodig zijn met de opbouw.

3. Ik wil het dak van damwandplaten maken, nu las ik wel dat sommige mensen het hebben over condensatie op de platen waardoor het binnen gaat regenen zegmaar. Mij overkapping blijft open dus een groot temperatuurverschil zal er nooit zijn. dan zal dit voor mij geen probleem zijn toch?

Ik heb geen ervaring met metalen platen als dak, maar ik ben er vrij zeker van dat je wel condensvorming zou kunnen krijgen. Het beste is een houten dak (met mooie planken of underlayment) met daarop minimaal 30mm pirplaat met daar overheen epdm. Maar dat zal uiteraard duurder zijn dan metalen platen. Het is maar net wat voor uitstraling je wilt hebben, en of je het risico op condens wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Ik zou zelf overwegen om geen beton te gebruiken of paalpunten maar de palen een meter langer kopen en in de grond zetten.

Ik heb ooit eens eiken palen in de grond gezet, maar die gingen toch rotten.
Precies op de overgang van lucht in de grond.
Alles onder de grond en ruim boven de grond was nog onaangetast.
Dit waren eikenhouten palen van van Vliet Tuinhout.
Ik denk dat het sterk afhankelijk van de grondsoort is.

Wij gaan volgend jaar ook een overkapping/schuur bouwen in de tuin.
En deze keer kies ik voor betonpoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
18
2
Heerde
Ik zou persoonlijk voor iets dikker gaan, omdat dat in mijn ogen wat robuuster oogt. 9x9 kan natuurlijk prima qua stevigheid, maar lijkt wat ieler.



Qu uitstraling zou ik de betonpoeren kiezen. Een cm of 10 boven de bestrating uit laten komen, en bent zeker beschermd tegen vocht. Betonpoeren zijn in grijs of antraciet leverbaar, en strak of met schuine kanten. Ook zijn de palen nog verstelbaar mocht dat nodig zijn met de opbouw.



Ik heb geen ervaring met metalen platen als dak, maar ik ben er vrij zeker van dat je wel condensvorming zou kunnen krijgen. Het beste is een houten dak (met mooie planken of underlayment) met daarop minimaal 30mm pirplaat met daar overheen epdm. Maar dat zal uiteraard duurder zijn dan metalen platen. Het is maar net wat voor uitstraling je wilt hebben, en of je het risico op condens wil hebben.
Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat ik inderdaad toch voor betonpoeren ga.
Ja EPDM heb ik ook naar gekeken maar vond dat toch aardig aan de prijs
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
18
2
Heerde
Ik heb ooit eens eiken palen in de grond gezet, maar die gingen toch rotten.
Precies op de overgang van lucht in de grond.
Alles onder de grond en ruim boven de grond was nog onaangetast.
Dit waren eikenhouten palen van van Vliet Tuinhout.
Ik denk dat het sterk afhankelijk van de grondsoort is.

Wij gaan volgend jaar ook een overkapping/schuur bouwen in de tuin.
En deze keer kies ik voor betonpoeren.
Bedankt voor je reactie!
Ah oke dat risico loop ik liever niet, dus neig nu ook wel naar betonpoeren
 

Walter van Dijk

Actieve deelnemer
2 mei 2022
29
1
Oud Beijerland
Op je vragen:

1. 10 X 10 oogt wel wat slanker en naar mijn smaak mooier. 15 X 15 gaat toch al snel massief ogen voor een constructie tie die nauwelijks gewicht draagt, zelf vind ik dat lelijker ogen.

2. Je kan ook kiezen om de palen gewoon een kleine meter in de grond te zetten. Heb na de laatste grotere storm een paar schuttingpalen vervangen die waren afgebroken en zag dat de palen boven de grond en in de grond (stonden daar in het water) in prima staat waren. Palen gaan precies rotten op de scheding van lucht en grond en daarvoor is een laag rubberseal prima als bescherming. Ik denk dat het qua stevigheid in zit tussen betonpoeren (steviger) en paalhouders (zwakker) maar alle 3 methoden zijn mogelijk.

3. Als de zijden open blijven en er wind doorheen waait zal je vast geen of nauwelijks last hebben van condensatie die hinderlijk is door druppels die op je vallen als je onder de overkapping zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.