Over doppen gesproken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Als je het met een 16mm dop af kan, dan is het maar een dun stangetje. Normaal gesproken draai je die moeren met de hand moeiteloos op zo'n stang en trek je hem even na met een bahco of steigersleutel. Ik ben dus benieuwd waarom het bij jouw zo je gereedschap uitwoont. Komt het doordat er veel vering of beweging in die klemmen zit? Een beetje bandenboer doet die 500 moeren op een dag en dat gereedschap gaat toch een stuk langer mee.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
984
249
overigens niet met hele sterke sleutel 270nm
Wanneer je een dop 16 gebruikt zal die bout ongeveer 10 mm zijn.
Dan is 270 Nm toch wel een behoorlijk groot aanhaalmoment.
Nu zie je wel op de foto dat het geen gewone schroefdraad is maar mijn vraag is dan toch wel waarom je zo’n groot moment nodig hebt.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Wanneer je een dop 16 gebruikt zal die bout ongeveer 10 mm zijn.
Dan is 270 Nm toch wel een behoorlijk groot aanhaalmoment.
Nu zie je wel op de foto dat het geen gewone schroefdraad is maar mijn vraag is dan toch wel waarom je zo’n groot moment nodig hebt.

Kleinste accusleutel die ik heb trekt minimaal 70 nm max 330 nm ( makita dtw300 ). Die sleutels zijn inmiddels 12 jaar oud. In die tijd kon ik ze met een andere slagmoersleutel die 100 nm kreeg ik ze toen der tijd niet vast. En was toen stuk minder keuze. Lucht werkt ook mooi maar met verlengstuk is de krachtoverbrenging weg. Maar gaten in klemmen zijn net iets te groot door slijtage waardoor ze soms net met draad erachter borgen. Met hand of bahco aandraaien. Soms kan de hand er niet eens tussen en 500 klemmen dus 1000 moeren aandraaien per dag is ook niet echt optie.
Is overigens dop 19 en dikte van bout is 12 mm. Maar draad is grof en ook niet altijd even prettig. Ze worden steeds opnieuw gebruikt

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
36
11
Hoekschewaard
Misschien een open deur, maar als ik naar de foto van de dop kijk lijkt het wel alsof er of een maat is gebruikt die net niet helemaal goed is, of dat de kwaliteit van de dop de benodigde kracht niet aan kan. In beide gevallen is dan dus niet het goede gereedschap gebruikt. Wanneer dat 4 maal per jaar gebeurt zou ik toch maar even advies vragen aan iemand die er iets meer van af weet.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Misschien een open deur, maar als ik naar de foto van de dop kijk lijkt het wel alsof er of een maat is gebruikt die net niet helemaal goed is, of dat de kwaliteit van de dop de benodigde kracht niet aan kan. In beide gevallen is dan dus niet het goede gereedschap gebruikt. Wanneer dat 4 maal per jaar gebeurt zou ik toch maar even advies vragen aan iemand die er iets meer van af weet.

Dop is wel goed. KrachtDop moet dat wel aankunnen gewone kunnen wel eens scheuren. Logisch als foto van dop van achteren is genomen voorkant blijft goed

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
36
11
Hoekschewaard
Dop is wel goed. KrachtDop moet dat wel aankunnen gewone kunnen wel eens scheuren. Logisch als foto van dop van achteren is genomen voorkant blijft goed
Je kan wel zeggen dat hij het aan moet kunnen, maar wanneer dat 4 maal per jaar gebeurt is dat geen eenmalige misser maar kan hij het dus niet aan. Dat is een feit. Met de informatie die je geeft weet ik ook niet waarom jij vindt dat hij het aan moet kunnen, is dat de specificatie van de dop of is dat je gevoel of is dat omdat je leverancier dat zegt? Feit blijft dat een goed passende dop van het juiste materiaal dat voor de gewenste krachten geschikt is, niet deze slijtage kan laten zien, zeker niet bij herhaling.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.570
3.284
Informatie uitwisselen? Als je met een dop 19 werkt, zou ik naar 3/4 gereedschap over stappen. Slagsleutel met lange neus en lange kracht dop. Bijvoorbeeld makita tw010g .

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.404
1.057
Omgeving Leiden
Mijn duit in het zakje:
Zijn die klemmen niet op een gegeven moment gewoon versleten?
Aan de ene kant schrijf je dat ze niet te vast moeten omdat anders de houten balk wordt gemold.
Aan de andere kant gaat je gereedschap er wel op kapot.
De moeren vallen denk ik ruim in de dop. Doordat de stang met 'draad' (je kan het nauwelijks zo noemen ) wel eens achter de plaat blijft hangen, blokkeert je machine waardoor de dop uitlubbert.
Waarschijnlijk is het de bedoeling dat ze met de hand worden vastgezet zodat je dan ook hakende stangen kan losmaken. En daarna zoals @chevy66 schrijft de moer aantrekken.
Maar ja ik begrijp uit het draadje dat het niet om een paar klemmetjes gaat :)

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.303
494
gokje.

je werkt als betontimmerman.
er zit altijd zand en cement op op de spullen waar je mee werkt.
daardoor slijt je gereedschap extra snel.

die klemmen lijken overigens op dywidag staven.
dat is geen gewoon staal dat is veel harder en zit in de buurt van 10.6 voorspanbouten.
daarop draai je een normale machine echt wel stuk zonder dat de kop breekt.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.748
1.163
Riemst
Ik vraag me eigenlijk af wat het probleem is. Je gereedschap wordt intensief gebruikt en slijt dus navenant. Dat die doppen 'maar' drie maanden meegaan is toch niet het einde van de wereld? Doppen zijn verbruiksmateriaal als je het zo intensief gebruikt en de kosten zijn nu ook weer niet dusdanig dat dit echt een uitgavenpost wordt.
Dat een accumachine dit tempo niet aankan is misschien ook te verwachten. 500 doppen/dag is bijna eentje per minuut. De machine is dus continue in gebruik. Je kan je ook de vraag stellen of een accumachine dit aankan en hoeveel dienstjaren dat zijn bij 'normaal' gebruik. Gereedschap dat dagelijks zwaar gebruikt wordt gaat geen jaren mee. Dat is nu eenmaal zo. Bij productiemachines die continue draaien moet er ook ondehoud uitgevoerd worden en regelmatig onderdelen vervangen worden om uitval van de machine te vermijden.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.