Over Aardlekken in Ned/Belgie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.045
3.574
Het is ook niet slim om je eigen handel op te roken. Maar waarom heb je zo veel groepen nodig? Gewoon omdat het kan?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.841
1.229
Riemst
in VL mogen max 8 stopcontacten op 1 groep, maar van een max aantal groepen op 1 aardlek heb ik nog nooit gehoord. daar zegt het AREI bij mijn weten niks over.
heb hier recent alle borden vernieuwd. alles (>25 groepen) zit achter 1 diff 30mA/63A. dat is probleemloos goedgekeurd.
die diff moet natuurlijk bestand zijn tegen de max stroom die die te verwerken kan krijgen, maw max afname (zekering hoofdschakelaar) + max eigen productie (zekering omvormer).

Een laadpaal moet zijn eigen diff (met DC lekstroom beveiliging) hebben maar verder mag je hier zoveel groepen achter 1 aardlek hangen als je maar wil, volgens mij.
Niet meer. Het AREI IS IN 2023 aangepast en in nieuwe installaties zijn er maximum 8 kringen per aardlek van 30 mA. Vast aangesloten toestellen vallen daarbuiten.
Twee aardlekschakelaars zijn altijd verplicht geweest. Eén algemene van 300 mA (of lager) en vochtige ruimtes op 30 mA. Eén aardlek van 30 mA voor alles volstond niet.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Friendly_joe en jorisvh

jorisvh

Post veel
Dan hebben ik weer wat geleerd.

Een (verzegelde) 300mA die dienst doet als hoofdschakelaar in het bord heb ik natuurlijk ook.
Enkel de PV zit daar vlak achter.
Dan 1 30mA met daarachter het hele huis (en 1 extra 30mA voor een laadpaal).
Gekeurd op 26/12/‘22 zie ik nu, minder recent dan ik dacht dus. dat verklaart waarom het geen probleem was waarschijnlijk.

Als die ooit herkeurd moet worden kan ik hopelijk wat groepen samen steken om plek te maken voor extra diffs want het bord is natuurlijk helemaal vol 🙄.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.123
2.548
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het AREI IS IN 2023 aangepast
inderdaad
onze regelgevers hebben ongeveer 40 j gewacht om het arei op te frissen
blijkbaar hadden ze onvoldoende tijd om zich voldoende voor te bereiden
want nadien hebben ze mondjesmaat nog wijzigingen aangebracht + brokken toegevoegd
bij mijn weten gingen die niet over verliesstroomschakelaars + aantal kringen
@mathieu heeft het juist
Eén aardlek van 30 mA voor alles volstond niet.
was inderdaad voor 2023 ook reeds ontoereikend
er moest altijd een 300 mA zitten

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.123
2.548
Gekeurd op 26/12/‘22 zie ik nu, minder recent dan ik dacht dus. dat verklaart waarom het geen probleem was waarschijnlijk.
net op de valreep ;-)
keuring gebeurt op basis van de datum van 'voltooiing' van de installatie
verander je een deel van een bestaande installatie, dan valt de aanpassing onder het reglement van tijdstip van de aanpassing
het oude deel valt onder het reglement van toen
uit veiligheidsoverwegingen benader ik het strenger

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.841
1.229
Riemst
inderdaad
onze regelgevers hebben ongeveer 40 j gewacht om het arei op te frissen
blijkbaar hadden ze onvoldoende tijd om zich voldoende voor te bereiden
want nadien hebben ze mondjesmaat nog wijzigingen aangebracht + brokken toegevoegd
bij mijn weten gingen die niet over verliesstroomschakelaars + aantal kringen
@mathieu heeft het juist

was inderdaad voor 2023 ook reeds ontoereikend
er moest altijd een 300 mA zitten
De hoofd differentieel moest 300 of lager zijn. Eentje van 100 of 30 zoals ik mijn installatie gemaakt heb was ook toegelaten. 300 mA als enige beveiliging vond ik zelf niet veilig, vandaar de 30 mA voor alles. En laatst was ik blij dat bij een klant een 30 mA stond en geen 300. Een 300 schakelt niet af bij rechtstreekse aanraking, een 30 wel.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
369
78
Oss
in VL mogen max 8 stopcontacten op 1 groep, maar van een max aantal groepen op 1 aardlek heb ik nog nooit gehoord. daar zegt het AREI bij mijn weten niks over.
heb hier recent alle borden vernieuwd. alles (>25 groepen) zit achter 1 diff 30mA/63A. dat is probleemloos goedgekeurd.
die diff moet natuurlijk bestand zijn tegen de max stroom die die te verwerken kan krijgen, maw max afname (zekering hoofdschakelaar) + max eigen productie (zekering omvormer).
Je mag toch zelf weten hoeveel stopcontacten je op een groep zet. Als je er 100 opzet wil toch niet zeggen dat je er 100 gebruikt al dan niet gelijker tijd. En waarschijnlijk zullen alle apparaten nooit tegelijkertijd aan staan. Lijkt me logisch dat het op het gebruik gaat van de contacten.

Stel dat ik thuiskantoor heb met 15 stopcontacten in een wand(goot)zou ik 2 groepen nodig hebben voor 1 hok met computer en printer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.841
1.229
Riemst
Je mag toch zelf weten hoeveel stopcontacten je op een groep zet. Als je er 100 opzet wil toch niet zeggen dat je er 100 gebruikt al dan niet gelijker tijd. En waarschijnlijk zullen alle apparaten nooit tegelijkertijd aan staan. Lijkt me logisch dat het op het gebruik gaat van de contacten.

Stel dat ik thuiskantoor heb met 15 stopcontacten in een wand(goot)zou ik 2 groepen nodig hebben voor 1 hok met computer en printer
In BE is het maximaal 8 WDC per groep. Zet je er 9, dan in je installatie niet conform en wordt ze afgekeurd. Dat zijn de voorschriften. Het wordt gezien als een code van goed praktijk, niet als dusdanig dat meer dan 8 WDC onveilige situaties zouden opleveren door overbelasting.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.427
3.510
Gaanderen
Het is ook niet slim om je eigen handel op te roken. Maar waarom heb je zo veel groepen nodig? Gewoon omdat het kan?
Wasmachine, droger, boiler, vaatwasser, kookplaat, pv installatie , koffiemachine. drie groepen en een krachtgroep voor de schuur. De rest is voor de kamers. Er is ruimte genoeg voor uitbreiding in de kasten.
:ROFLMAO: vergeet ik nog een warmtepomp en zonneboiler.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.123
2.548
Ik zit me achter het oor te krabben of ik de hele discussie over de Belgische regelgeving in een afzonderlijk topic zal zetten. Volgens mij wordt dat dan trending:sneaky:
je mag er gerust een apart draadje van maken
toch veronderstel ik dat europa ook hier naar eenvormigheid evolueert
veiligheid bij elektriciteit is een technische zaak, en heeft niets met landsgrenzen te maken
heb voldoende klanten met een bestaande installatie die volgens de huidige regels niet veilig is
de meesten maken er zich geen zorgen over
ze hebben immers nog nooit een pb gehad
het minimum dat ik probeer is hen een verliesstroomschakelaar van 30 mA aan te praten
heb ooit een klant gehad die een sauna had laten plaatsen
vrienden kwamen regelmatig op bezoek . . . in de sauna
installateur van de sauna had een bijkomende zekering geplaatst
hele installatie stond op een verliesstroomschakelaar van 300 mA
u ziet het duidelijk: 2 (twee) nullen achter de '3'

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.045
3.574
Je vertelt een heel verhaal over een sauna, maar je vergeet te vermelden wat het probleem is. Voor er aardlekschakelaars waren, waren er al sauna's. Als het echt zo gevaarlijk is, als je het doet lijken, zouden de finnen reeds zijn uitgestorven.

Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.841
1.229
Riemst
Je vertelt een heel verhaal over een sauna, maar je vergeet te vermelden wat het probleem is. Voor er aardlekschakelaars waren, waren er al sauna's. Als het echt zo gevaarlijk is, als je het doet lijken, zouden de finnen reeds zijn uitgestorven.
Er zijn genoeg mensen overleden door electrocutie ten gevolge van een isolatiefout, en het gebeurd nog altijd. Ook hier in het dorp is dit gebeurd. Als de electrische installatie veilig was geweest en er een differentieelschakelaar had gestaan zouden zou er niets aan de hand geweest zijn. Een differentieel is een basisveiligheid in een huishoudelijke installatie. Niet meer en niet minder. Wat jij bij jou thuis doet is jou zaak. Maar als je voor klanten (of buren of kennissen) werkt, kan je je het niet veroorloven om een installatie achter te laten die niet veilig is en niet voldoet aan de eisen gesteld door de regelgeving. Gebeurd er iets, en al zeker een dodelijk ongeval, dan mag je je verantwoorden. Dat wens ik niemand toe.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.045
3.574
Het aantal doden door elektrocutie in huisinstallaties is verwaarloosbaar klein. In nederland kijkt er na montage van een aardlekschakelaar niemand meer naar, tot er een probleem mee is. Waardoor het hebben van zo'n schakelaar niet altijd de veiligheid geeft, die je verwacht.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.123
2.548
Het aantal doden door elektrocutie in huisinstallaties is verwaarloosbaar klein. In nederland kijkt er na montage van een aardlekschakelaar niemand meer naar, tot er een probleem mee is. Waardoor het hebben van zo'n schakelaar niet altijd de veiligheid geeft, die je verwacht.
deze bemerking gaat voor heel wat zaken op

als ik mij dat goed herinner, dan staat bij aardlekschakelaars dat die om de maand getest moeten worden
meestal zie ik er een grote 'T' op staan
in VL zijn het eveneens de grootste uitzonderlingen die die raad volgen
het beperkte aantal doden zou ook aan de houdbaarheid van de aardlekschakelaars toegeschreven kunnen worden

tegen mijn klanten van ongeveer dezelfde leeftijd als mij - de anderen kennen cloclo helemaal niet -, zeg ik altijd 'wil je een Claude Françoiske doen, zorg dan dat je geen of onvoldoende werkende aardlekschakelaars hebt'
het zal je slechts 1 keer gebeuren, want nadien kan je het niet navertellen

1749464977358.png
bron

een aardlekschakelaar kost rond de 50 euro

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.