Over aanschaf cycloon spaan-/ stofzuiger voor de werkplaats

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat bij afzuigen belangrijk is om te weten is welke grootte er wordt gefilterd, en hoeveel deeltjes er toch nog door het filter heen gaan.
Daarnaast is het onderscheid tussen lucht die in dezelfde ruimte wordt teruggeblazen, of die naar buiten wordt afgevoerd.

In het eerste geval wordt dan gesproken van een L, M of H klasse filter, en daar is ook de HEPA schaal van toepassing. Tussen die twee zit overlap.

In het tweede geval is de hoeveelheid teruggevoerde lucht de ruimte in van belang, en daar ligt tussen de H2 en H3 schaal het keerpunt op 50% teruggevoerde lucht de ruimte in. De H3 klasse is voor boven de 50% met minder als 0,1mg/m3.

Kort gezegd komt het erop neer dat deze units bij uitstek geschikt zijn om binnen te gebruiken zonder afvoer naar buiten. Bij afvoer naar buiten speelt de verdunningsfactor een rol, ook van toepassing op rookgassen bijvoorbeeld, en dan mag de afgevoerde lucht dus vuiler zijn.

Persoonlijk vind ik het verstandig, om de certificering en constructie aan een fabrikant over te laten en daar dan gewoon een goed functionerend apparaat van te kopen. Het zelf klussen is misschien leuk en bespaart ook geld, de certificering zit er dan nooit op en kost voor jou eigen brouwsel dan ook veel geld. In geval je bedrijfsmatig werkt en ook personeel in dienst hebt, zou ik altijd voor een kant en klaar en gecertificeerd apparaat gaan.

Je ziet met de Fipronil wat voor ellende er kan komen als de certificeringen niet deugen of bestaan. De aantoonbaarheid en herleidbaarheid houden dan op te bestaan. De verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij jezelf.

Bill Pentz is een beste vent, maar die gaat jouw geen garantie geven. Weet dat goed voordat je aan een apparaat begint dat jouw gezondheid moet beschermen!

Voor de Duitstaligen nog leesvoer: https://www.arbeitsinspektion.gv.at...MS1449759568086&permalink=holzstaub_leitfaden
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Omdat ik zeer ontevreden ben met mijn AF-12 maar eigenlijk geen ruimte heb voor een grotere. Zit zelfbouw al een tijdje in mijn hoofd. Getriggerd door dit topic heb ik het verder uit gezocht. Ik dacht ik deel mijn opgedane kennis. Er wordt nogal wat onzin verkocht.

Wat heb je echt nodig: Bij 160mm buis diameter en 20 m/s. Heb je effectief 1500(1447) M3 per uur. Of bij 140mm buis 1300(1272) m3 per uur. Dat is wat je effectief nodig hebt Bij een onderdruk van:
- 500pa voor je filter (datasheet luchtfilter)
- 500 pa voor je cyclone (info onieida air)
- 1000 pa voor naar je machine afzuiging. (handleiding hammer A3 )
Totaal 2000 pa.
Dus je heb een afzuiging nodig van 1500 M3/uur bij 2000 pa onderdruk.

Cyclone: Ik heb een beetje zitten zoeken maar de enige cyclone die geschikt is voor deze volume stroom is: Oneida-Air Super Dust Deputy cycloon XL

Filters: Dat is nog wel een ding. Als je bij de koop cyclones kijkt zitter er allemaal custom made filters bij. Dus iets kan en klaar kopen wat goed geschikt is er niet echt bij. Als je bij Mattieas wandel en Marius Hornberger cyclone bekijkt gebruiken ze afzuiger doek. Dat lijkt me niet heel geschikt voor fijn stof.
Als je serieus gaat filteren betekend dat je de 1% (fijn) stof ook moet afhangen en dat is toch nog best veel. voorfilter en eindfilter gebruikt zoals bij Kor van kiesvoorhout in zijn Zelfbouw fijnstof filterunit. Dan betekend dat je bij het verwisselen van je spaander zak het voorfilter moet uitzuigen en wellicht ook regelmatig vervangen. Dat is niet helemaal ideaal.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@EVS
Ik meen mij te herinneren dat Matthias Wandel betere resultaten boekte als het filter 'vuil' was. Als het filter dichter is (wat je eigenlijk wilt) kost het meer energie om dezelfde volumestroom te verkrijgen. Geen idee in welke mate dat merkbaar is. Grootte van het filteroppervlak speelt ook rol.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@EVS
Ik meen mij te herinneren dat Matthias Wandel betere resultaten boekte als het filter 'vuil' was. Als het filter dichter is (wat je eigenlijk wilt) kost het meer energie om dezelfde volumestroom te verkrijgen. Geen idee in welke mate dat merkbaar is. Grootte van het filteroppervlak speelt ook rol.

Ik denk dat het materiaal wat mattias gebruikte niet heel erg geschikt was als filter materiaal voor een stofafzuiging. Door de vervuiling slipt het filter dicht en kan er minder stof door heen. Wellicht is het een beter idee om een filter te nemen die fijnmaziger is om mee te beginnen.
Kijk eens bijvoorbeeld hier: https://www.filterwebstore.nl/webshop/luchtfilters/

Maar eigenlijk zou je iets willen als een auto luchtfilter. Dat is iets beter schoon te maken. Maar zoiets voor de lucht volume die je nodig hebt heb ik nog niet gevonden.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Slightly on topic:
Als je gebruik maakt van een cycloon dan maakt het formaat stofzuiger toch bijna niet meer uit? Ter verduidelijking: ik heb een Festool CTL Mini die zuigt 3700 liter lucht per minuut en heeft een onderdruk van 24000 PA. Dat is bijna net zoveel als z'n grotere broer "CTL 48": 3900 ltr/m en ook 24000 PA onderdruk. Gevoelsmatig bereik ik met mijn CTL Mini en een cycloon zo'n beetje hetzelfde resultaat en zuigkracht als met een CTL 48. Klopt mijn veronderstelling?

Groet,
Arjaan
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Te weinig capaciteit.
En heel snel stuk omdat ze niet tegen stof kunnen.
En op Marktplaats veel goedkoper ;)
 

ajdemoed

Nieuw lid
22 nov 2015
2
0
Ja klopt zou hem ook via marktplaats proberen te kopen :D

Het is voor naast mijn stofzuiger met dust deputy. Om het resterende stof naar buiten af te zuigen.. Denk je dat het daar te weinig capaciteit voor heeft?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@renze Mocht je dit nog lezen en voor zover je het van belang vind . . Ik heb er eigenlijk niets mee gedaan. Het is nog steeds zo dat het beter kan in mijn werkplaats en eigenlijk ook beter moet. Ik sta ook weer niet zo heel vaak te houtbewerken met mijn machines en daarmee houd ik het risico voor mijn gezondheid ook laag. Ongewild trouwens, want ik wil best meer tijd in de werkplaats doorbrengen. Als het zo ver komt zal ik toch wat moeten.

Een paar zaken staan wel vast. Ik ga niet iets zelf fabrieken. Als ik iets koop zal ik in de buidel moeten tasten omdat de betere machines toch echt wel wat duurder zijn.

Bevalt de Al-ko 120, waar je in een ander topic over schreef, goed?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.