Deze draad volg ik al vanaf het begin met veel plezier. Wat een mooi hout, wat een mooie tafel en wat leuk om je werkwijze te kunnen zien, geweldig, dank je wel voor het posten!
Op het stuk van afwerken: Ik heb een vreselijke hekel aan schilderen en lakken, het wordt nooit precies zoals ik het hebben wil. Iedereen staat vaak oooh en aah te brullen bij mijn werkstukken maar het enige wat ik dan zie zijn de stofjes en de druipers in mijn schilderwerk, vreselijk!
Juist omdat ik het geen fijn werk vind heb ik er op een gegeven moment een paar weken een hobby van gemaakt en heb gezocht naar de manier van verf opbrengen die mij het beste ligt. Dat blijkt toch steeds weer de roller te zijn als het watergedragen verf of lak betreft. Meestal een schuimroller (ik koop ze nu per 50 bij Ecotools, die zijn prima) die ik weggooi na één keer gebruiken. Bij grote vlakken gebruik ik echt alleen de roller, bij kleinere werkstukken met hoekjes en gaatjes gebruik ik er een kwast bij. Dik opbrengen en snel, vinnig, uitrollen, daarna meteen met lange halen over het nog goed natte oppervlak. Als de laag dik genoeg is vloeit de verf of lak mooi uit. Altijd "nat-in-nat" werken, dus steeds een relatief klein stuk opzetten, deels afmaken behalve de rand waar je wil aansluiten. Die rand neem je dan weer mee bij je volgende vlak. Tussen de lagen kort schuren met 240, na het schuren met een vochtig doekje afnemen.
De laatste laag doe ik dan met een velourrollertje, waarmee ik een heel dunne laag opbreng die (Jaap zei het al) eventuele belletjes voorkomt. Zo'n rollertje gebruik ik ook als ik een oppervlak voorzie van een beschermende laklaag over bijvoorbeeld een verfoppervlak dat ik veroudert heb met een patinamedium of iets dergelijks. De afwerklaag wordt dun maar kan mooi glad opgebracht worden. De veloursrollers spoel ik goed schoon en gebruik ik steeds opnieuw, met sommige van die rollers doe ik al jaren! Ik ben fan van de oranje gekleurde veloursrollers van de Praxis

Betaalbaar en echt goed.
Watergedragen verf of lak niet in warm weer en zeker niet in de zon verwerken, hoe trager het droogt hoe beter. Als je binnen kan werken heb ik gemerkt dat een hoge vochtigheid in de lucht meehelpt om een strak oppervlak te krijgen omdat de verf dan mooier uitloopt. Ik laat de waterkoker in mijn werkplaatsje flink werken voor ik ga schilderen of lakken (ik meet dan niks, maar ga er van uit dat het de luchtvochtigheid verhoogt) Tegen het stof probeer ik vooraf goed te stofzuigen en vlak voor het schilderen de ruimte stevig door te laten waaien om dan als laatste met een nevelspuit flink door de ruimte te gaan waardoor (heb ik het idee) veel stof tijdelijk neerslaat. Tijdens het drogen uit de buurt blijven, zeker het eerste uur, om opstuivend stof te voorkomen. Stof wat daarna neerkomt kan je er gewoon afvegen.
Tussen de lagen wacht ik minimaal twaalf uur, meestal een dag. Hoe dieper ingedroogd, hoe beter oneffenheden kunnen worden weggeschuurd indien nodig. Is het niet naar mijn zin dan schuur ik de hele troep er weer af en begin opnieuw. Stukjes corrigeren geeft een lelijke afwerking, je blijft het altijd zien vind ik.
Bovenstaande is mijn werkwijze voor watergedragen verf, voor andere soorten verf, lak of andersoortige afwerkingen gebruik ik weer andere technieken.
Succes!!
Groet, Rob.
PS: die schuimrollers gooi ik weg omdat ze niet echt 100% schoon te krijgen zijn, waardoor ze toch al snel een tekening achterlaten in de verflaag.Vind het geen fijn gevoel om steeds rollers weg te mieteren maar een slechte afwerking vind ik nog erger! De truc met de roller in plasticfolie in de ijskast vind ik bij watergedragen verf ook geen oplossing, je ziet het in de verflaag. Als iemand een goede manier weet om schuimrollers wel echt goed schoon te krijgen zonder tien emmers water te gebruiken dan hoor ik het graag.