Oude eiken kast slopen en hergebruiken?

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Vanwege een overlijden komt er een grote donker eiken kast vrij. Het is zo‘n jaren 80 kast van misschien wel 2 meter hoog en 2.5 m lang. Mijn idee is om de zaag erin te zetten en het hout te hergebruiken. Volgens mij zit er naar de huidige prijzen voor een groot bedrag 1e klas eik in die kast.

Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Niet met een kast maar wel met een salontafel en eens met 4 massief eiken tafelpoten.
Het is een beetje werk maar geeft wel voldoening.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Met van alles, maaaaar sommige van die kasten zien er goed uit en zijn heel zwaar en dan is het toch ... spaanplaat. Na ja, gratis van marktplaats, kan gebeuren.

Verder, bij die kasten probeer ik wel alles netjes uit elkaar te halen, dat levert van de deurtjes soms mooie redelijk dunne plankjes op en wat latjes waar je de sponning af kunt frezen. E.a. natuurlijk van de constructie. Verder, als je de ruimte hebt, de onderdelen pas zagen als je er iets van nodig hebt.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
478
241
56
Luzy Saint Martin
Met van alles, maaaaar sommige van die kasten zien er goed uit en zijn heel zwaar en dan is het toch ... spaanplaat. Na ja, gratis van marktplaats, kan gebeuren.

Verder, bij die kasten probeer ik wel alles netjes uit elkaar te halen, dat levert van de deurtjes soms mooie redelijk dunne plankjes op en wat latjes waar je de sponning af kunt frezen. E.a. natuurlijk van de constructie. Verder, als je de ruimte hebt, de onderdelen pas zagen als je er iets van nodig hebt.

Herkenbaar! Zo doe ik dat ook.
Echt bizar om te zien wat mensen weggooien aan materiaal. Als ik het niet kan hergebruiken om iets ‘moois’ van te maken stook ik het op
In de kachel. Maar zomaar weggooien ?? Nee dat nooit!

Verder, als je de ruimte hebt, de onderdelen pas zagen als je er iets van nodig hebt.
Waarom is dat beter?
Ik neem aan dat de kast wel in delen gemaakt kan worden, het is een stevige kast als ik het zo leest.

Paar weken geleden een eiken tafel gehad, 4 schuin lopende poten, en het blad was niet echt dik, de lijm tussen de planken begon al los te laten.
Ik heb ze maar verzaag naar 70mm breed zoals de planken waren en opgestapeld bij de voorraad.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.819
1.206
Riemst
Ik zou mezelf niet rijk cijferen.
De kans is klein dat de panelen massief zijn.
En van de delen die wel massief zijn gaat er niet veel bruikbaars overblijven. Sponningen en lijsten vallen af. Dan moet je de lak er nog afhalen. Uiteindelijk heb je een stapel dunne plankjes.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
47
34
Oosterbeek
Een paar jaar geleden het e.e.a. aan oude eiken meubelen gehaald. Deze partij was gelukkig wel helemaal massief en ik kan je verzekeren dat het een feest is om daar dan weer iets anders van te (mogen) maken.
Alleen bij "mijn" partij bleek zowel amerikaans als europees eiken door elkaar bebruikt, zelfs nog wat stukken Iep die dermate donker gebeits was dat het op eik leek. Maar check inderdaad goed of het inderdaad massief is. Maar het kan zeker heel erg de moeite waard zijn.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
887
242
Twello
Daar kun je ook leuke dingen van maken.
Als je nu begint heb je de kerststal met Kerts af, bijvoorbeeld.
Of een leuke sieradenkist voor moeders (binnenkort).
Bijzettafeltje.
Voederhuisje :unsure:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.