Oud schaakbord reparatie, welke afwerking?

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
Hallo allemaal,

ik heb van mijn vereniging ging een oud schaakbord meegekregen om te herstellen, want het zat vol krassen en beschadigingen. Ik heb met een schuurmachine het bord geschuurd (verschillende korrelgroottes), en de krassen zijn eruit, maar nu heb ik geen idee welke lak/hars/verf/spul/afwerking te gebruiken. Ik wil het liefst een afwerking die transparant is, glad is (zodat de stukken goed schuiven) en mat is (zodat het locht er niet in weerspiegeld, dat is hinderlijk bij het schaken). Bovendien past mat wel op een schaakbord -.-
Het bord bestaat uit twee verschillende soorten hout, ingelegd. Waarschijnlijk notenhout en nog een andere.

de oude lak had een beetje een gelige kleur, zou het kunnen dat dat op oliebasis is?

is polyurethaan een goed idee? Is dat giftig bij het opbrengen?

dank voor alle adviezen!

thom
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Welke alcohol is dat bij de Action? IPA (Isopropyl Alcohol)of iets anders?
Kom wel eens bij de action, maar die is me nooit opgevallen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Schellak is inderdaad een hele goeie afwerking (gebruik ik ook het vaakst) maar is wel niet mat. Kun je achteraf wel makkelijk mat maken met fijne staalwol (0000). Dit heb ik enkele dagen geleden nog gedaan. Je mag een 5 à 10-tal minuten goed wrijven. Wil je starten met een matte afwerking, kan ik je Osmo Hardwax aanraden (heel dun aanbrengen).
 

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
Schellak is inderdaad een hele goeie afwerking (gebruik ik ook het vaakst) maar is wel niet mat. Kun je achteraf wel makkelijk mat maken met fijne staalwol (0000). Dit heb ik enkele dagen geleden nog gedaan. Je mag een 5 à 10-tal minuten goed wrijven. Wil je starten met een matte afwerking, kan ik je Osmo Hardwax aanraden (heel dun aanbrengen).
Moet je wax niet onderhouden? Ik gebruik liever iets dat niet onderhouden hoeft te worden. En wat bedoel je met starten? Dat je eerst wax aanbrengt en dan later er nog iets (anders) overheen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Moet je wax niet onderhouden? Ik gebruik liever iets dat niet onderhouden hoeft te worden. En wat bedoel je met starten? Dat je eerst wax aanbrengt en dan later er nog iets (anders) overheen?
Osmo Hardwax vergt geen onderhoud. Is mooi mat, en geeft een heel natuurlijke uitstraling én gevoel bij aanraken. Het is geen was, eerder een drogende olie met was in. Kies dan wel de matte variant, code 3062.
Met starten bedoel ik eigenlijk aan de slag gaan met, niet dat je eerst Osmo zou opbrengen en dan schellak. Omgekeerd kun je altijd wel eerst schellak aanbrengen en daarna Osmo, maar niet echt nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thom78

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Kwastpolitoer is niet echt glanzend bij een keer aanbrengen. Bij meerdere keren aanbrengen gaat het mat glanzen. Hoogglans ontstaat pas na politoeren hetgeen een vak apart is en ook niet gewenst voor schaakborden zoals je al aangaf. Na meerdere keren aanbrengen van kwastpolitoer kan je licht schuren met 400 of fijn staalwol als je een matter resultaat wenst.. Desgewenst daarna weer kwastpolitoer aanbrengen. Wil je een nauwelijks zichtbare afwerking dan is skylt mijn favoriet.
 

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
Dag allemaal! Ik heb osmo hard wax gebruikt, twee lagen, eerst geschuurd (met verschillende korrels), daarna hardwax opgebracht, vijf dagen laten drogen , opnieuw lochtjes opgeschuurd en een tweede laag opgebracht. Ik zal er wat foto’s bij doen voor het reusltaat.
Hier zie je hoe het bord er eerst uitzag. Diepe krassen overal (foto’s in kunst-en zonlicht)
 

Bijlagen

  • E35E7C32-811F-4630-B36C-E035080D4DA6.jpeg
    E35E7C32-811F-4630-B36C-E035080D4DA6.jpeg
    143,9 KB · Weergaven: 31
  • ACC349D2-B52B-481B-9AB6-4A6F059B32BC.jpeg
    ACC349D2-B52B-481B-9AB6-4A6F059B32BC.jpeg
    132,6 KB · Weergaven: 31
  • D1A8D78D-19A5-4842-9AD2-9B2557EAAB37.jpeg
    D1A8D78D-19A5-4842-9AD2-9B2557EAAB37.jpeg
    137,1 KB · Weergaven: 36

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
..en zo ziet hij er nu uit.

Ik wil nog 5 borden behandelen op deze manier, zodat ik er genoeg heb voor mijn team. Maar er ligt nog een stapel van een stuk of 20 borden met dezelfde beschadigingen, daarvan wil ik er een (en misschien meerdere) op een andere manier bewerken, omdat ik het idee heb dat ze nu nog niet krasvast zijn. Ik kan er kleine (niet zo heel goed zichtbare) krasjes met mijn nagel inmaken. Of moet de was nog een week uitharden? Je ziet op de middelste foto trouwens de krasjes die ik gemaakt heb (na eén laklaag) , onderaan het donkere veld onderaan, op de overgang maar de rand.

Ik heb zelf een bord daar zit een veel hardere, krasvastere, dikkere laag omheen, maar die glimt dan weer teveel. Is schellak een krasvaste methode? Of moet ik dan met gietharsen of epoxy’s gaan werken of zo? Daar heb ik totaal geen verstand van.

Het bord ziet er in ieder geval weer mooi uit zo en kan weer gebruikt worden. Finish is ook mooi glad en mat.
 

Bijlagen

  • 012D82A2-2E63-4B8B-9213-2C5C19EBBD64.jpeg
    012D82A2-2E63-4B8B-9213-2C5C19EBBD64.jpeg
    123,4 KB · Weergaven: 35
  • 11428774-5713-4BC8-9C99-006EEBAC1352.jpeg
    11428774-5713-4BC8-9C99-006EEBAC1352.jpeg
    107,5 KB · Weergaven: 35
  • 07FA481B-1B76-4181-A306-F66F526EB36E.jpeg
    07FA481B-1B76-4181-A306-F66F526EB36E.jpeg
    107,4 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: FredR

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dat is mooi geworden zeg.
Vraag me af waar die krassen vandaan komen. Schakers staan niet bekend als een aggresief volkje volgens mij.
Ik zou het zonde van mijn werk vinden als er zo slordig en onfatsoenlijk met het materiaal wordt omgesprongen. Misschien worden de borden zo in een kast gemieterd; daar lijkt het wel op.
Een apart opbergrek voor de borden zou al veel schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thom78

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
..en zo ziet hij er nu uit.

Ik wil nog 5 borden behandelen op deze manier, zodat ik er genoeg heb voor mijn team. Maar er ligt nog een stapel van een stuk of 20 borden met dezelfde beschadigingen, daarvan wil ik er een (en misschien meerdere) op een andere manier bewerken, omdat ik het idee heb dat ze nu nog niet krasvast zijn. Ik kan er kleine (niet zo heel goed zichtbare) krasjes met mijn nagel inmaken. Of moet de was nog een week uitharden? Je ziet op de middelste foto trouwens de krasjes die ik gemaakt heb (na eén laklaag) , onderaan het donkere veld onderaan, op de overgang maar de rand.

Ik heb zelf een bord daar zit een veel hardere, krasvastere, dikkere laag omheen, maar die glimt dan weer teveel. Is schellak een krasvaste methode? Of moet ik dan met gietharsen of epoxy’s gaan werken of zo? Daar heb ik totaal geen verstand van.

Het bord ziet er in ieder geval weer mooi uit zo en kan weer gebruikt worden. Finish is ook mooi glad en mat.
Het is heel mooi geworden. Het lijkt mij trouwens eerder sapele (mahonie) dan hout, gezien de kleur en de nerf.
Een andere optie is misschien nog Skylt. Dat is extreem mat, verkleurt niet en het is voldoende slijtvast, maar het is geen dikke laag.

Ik heb de indruk dat je krassen nu in het hout gaan, dus als je daartegen wilt beschermen, moet je deklaag wel vrij sterk zijn, en dan zou je eerder naar vernis of epoxy moeten gaan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje zonde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thom78

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
Dat is mooi geworden zeg.
Vraag me af waar die krassen vandaan komen. Schakers staan niet bekend als een aggresief volkje volgens mij.
Ik zou het zonde van mijn werk vinden als er zo slordig en onfatsoenlijk met het materiaal wordt omgesprongen. Misschien worden de borden zo in een kast gemieterd; daar lijkt het wel op.
Een apart opbergrek voor de borden zou al veel schelen.
Dank!
Geen idee waar de krassen vandaan komen. Ze zijn al vrij oud denk ik, en vaak gebruikt, en ook door kinderen of jeugd gebruikt, geloof ik. En die kunnen nog wel eens baldadig zijn. De borden liggen bovenop een kast.

Ik was trouwens ook nog bezorgd voor een eventuele witte waas die op donkere houtsoorten zou kunnen verschijnen, volgens de producent, maar het valt alleezins mee.

Is Mahonie niet roder van kleur? In mijn ervaring zijn mahoniehouten schaakborden vaak roder. Bruin/blanke velden zijn vaak van (wal)noten en esdoorn/ahorn, maar ik ben ook geen expert.
 
Laatst bewerkt:

Thom78

Nieuw lid
12 okt 2022
7
1
Hilversum
Het is heel mooi geworden. Het lijkt mij trouwens eerder sapele (mahonie) dan hout, gezien de kleur en de nerf.
Een andere optie is misschien nog Skylt. Dat is extreem mat, verkleurt niet en het is voldoende slijtvast, maar het is geen dikke laag.

Ik heb de indruk dat je krassen nu in het hout gaan, dus als je daartegen wilt beschermen, moet je deklaag wel vrij sterk zijn, en dan zou je eerder naar vernis of epoxy moeten gaan, maar dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje zonde.
De oude krassen zijn idd in het hout gegaan volgens mij, en alleen door schuren te verwijderen.
Waarom zonde? Te duur voor een bord?

Ze kunnen iig weer een tijd gebruikt worden. Trouwens, dat hardwax is ook niet goedkoop, ik heb 18 euro betaald voor 0,125l , En ongeveer 1/3 potje (misschien wel de helft) gebruikt voor 1 bord (2 lagen)
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
De oude krassen zijn idd in het hout gegaan volgens mij, en alleen door schuren te verwijderen.
Waarom zonde? Te duur voor een bord?
meer vanwege het hout, epoxy erovereen lijkt me gewoon niet zo mooi, en vernis vergeelt het mooie lichte hout (bij mijn weten), maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik kan me ook zo voorstellen dat vernis/epoxy niet helemaal een fijn gevoel geeft bij het verplaatsen van de stukken (te glad).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.