Osmo Hardwaxolie na afwerking niet glad

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb mijn kruiden rekje afgewerkt met Osmo 3062 kleurloos mat afgewerkt.

Dit heb ik gedaan in een zoveel mogelijk stofvrije ruimte op +- 22 graden.
De randen en ronde zaken heb ik eerst met een kwast behandeld, en daarna alles met een rollertje strak gemaakt, en zo dun mogelijk.

Maar na 2 lagen (ieder 24 uur laten drogen) merk ik dat het hout niet meer spiegelglad aanvoelt.
Net of er nog deeltjes op liggen, maar ik heb het afgewerkt in een zoveel mogelijk stofvrije omgeving.
Ondanks dat ik het met een roller zo dun mogelijk heb afgewerkt.
Is het mogelijk om dit hierna nog te polijsten of iets dergelijks, zodat het de gladde afwerking terugkrijgt zoals voor het afwerken?

Dit is voor het eerst dat ik iets in zo'n formaat afwerk hiermee, want eerder waren het kleine objecten waarbij het niet merkbaar was.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Als je voor het behandelen even met een lichtjes vochtige doek over het hout gaat en even laat drogen, ga je meteen voelen dat alle houtvezels die met het schuren platgedrukt werden door het drogen terug recht gaan staan. Gewoon even kort de laatste schuurstap (P240 oid.) herhalen en het oppervlak is blijvend glad.

Tussen de afwerkingslagen in licht opschuren kan natuurlijk ook, maar bovenstaande is mijn vaste manier alleszins.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies.... vervelend spul dat hout met al die vezels :).
Maar Osmo met een kwast en roller voor zoiets kleins? En dan ook nog niet uitgepoetst met een doek?

Je moet al die olie producten gewoon uitwrijven na 15-30min. En wat heel prettig werkt is opbrengen met een fijne schuurpad en dan fatsoenlijk uitwrijven. Altijd een glad resultaat.

Die (hele fijne) schuurpad kan nu ook nog gewoon.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Eens de Osmo goed droog is schuur ik altijd even na met staalwol 000, met prima resultaat. Wel eerst goed laten drogen, anders blijft er residu van de staalwol kleven.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Afhankelijk van het ohut, voor een echt glad resultaat kunnen prima 3 of 4 lagen benodigd zijn. Na de 2e laag schuur ik het vaak nog even met korrel 800.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik herken volledig wat TS zegt.....
Na het behandelen van mijn valchromat delen (met 240 geschuurd) voelde het ruwer aan dan voor het schuren.

Contact gehad met Osmo nederland en uiteindelijk exact dezelfde tips gekregen als hierboven.

Opbrengen met een fijne schuurpad...niet te nat laten dus lang doorwrijven.
Na 20 minuten uitpoetsen met een microvezel doek.

Tussen een na laatste laag en laatste laag heel licht opschuren...(380 of hoger) om de laatste vezels de nek om te draaien.

En dan laatste laag zoals hierboven beschreven.

Grt
Danny

PS volgens de Osmo site hoeft de droogtijd tussen 2 lagen geen 24 uur te zijn.
volgens mij adviseren zij 8 uur.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Oh wauw, dan moet ik de beschrijvingen die ik op internet lees gewoon vergeten..

Uitwrijven wist ik niet dat dat gewoon kon.
Ik had begrepen dat ik het gewoon moest laten drogen.
Weer iets geleerd! Mooi forum hebben we toch.

Ik ga bovenstaande tips gebruiken, en dan moet het helemaal goed komen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja ik had met ook vergist in het intrekkend vermogen van dit spul.

Als je het hout te nat laat, dan vormt zich daar de kleverige wax laag die uiteindelijk uithard.
En als dat teveel op de oppervlakte blijft liggen gaat dat vlekken/vegen.

Dus dun opbrengen en uitpoetsen is het devies.

Laat even weten of het gelukt is.

Grt
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ja ik had met ook vergist in het intrekkend vermogen van dit spul.

Als je het hout te nat laat, dan vormt zich daar de kleverige wax laag die uiteindelijk uithard.
En als dat teveel op de oppervlakte blijft liggen gaat dat vlekken/vegen.

Dus dun opbrengen en uitpoetsen is het devies.

Laat even weten of het gelukt is.

Grt
Inderdaad. Die fout maakte ik ook toen ik het indertijd voor de eerste keer toepaste. Is wel een zeer vochtresistente laag gebleken op dat salontafeltje 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Puff

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Eens de Osmo goed droog is schuur ik altijd even na met staalwol 000, met prima resultaat. Wel eerst goed laten drogen, anders blijft er residu van de staalwol kleven.
Ik ben geen fan van staalwol.... er blijven altijd wat splinters achter en met wat looizuur in je hout krijg je vaak ook nog vlekken. Gewoon iets als Mirka Mirlon (die zijn er in 360, 1500 en 2500) of de pads van 3M gebruiken om het op te brengen.... hoef je het daarna ook niet eens meer na te schuren, alleen uitwrijven.

Met een rol als deze doe je jaren... Mirka Mirlon rollen 115 mm x 10 m
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik ben geen fan van staalwol.... er blijven altijd wat splinters achter en met wat looizuur in je hout krijg je vaak ook nog vlekken. Gewoon iets als Mirka Mirlon (die zijn er in 360, 1500 en 2500) of de pads van 3M gebruiken om het op te brengen.... hoef je het daarna ook niet eens meer na te schuren, alleen uitwrijven.

Met een rol als deze doe je jaren... Mirka Mirlon rollen 115 mm x 10 m
Goeie tip, dit adres. Erg scherp aan de prijs, lijkt me. Gebookmarkt!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, inderdaad prettige prijzen..... geen banden mee maar 3 bestellingen de laatste jaren en die waren ok.

Blijft altijd bijzonder om te zien dat dezelfde producten voor verschillende markten anders worden geprijsd. Zodra iets specifiek voor hout wordt neergezet lijken de prijzen wat hoger dan bijvoorbeeld voor automotive.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik lees de tip over staalwol ook nog regelmatig. Maar ik heb dat al jaren geleden afgezworen. Hoe goed je je best ook doet, uiteindelijk krijg je toch zwatre vlekjes in je hout. Ofwel van het vocht/zuur in het hout zelf, of van het vocht in de omgeving waarin het hout is geplaatst. Sindsdien gebruik ik altijd kunststof pads. Vroeger de witte van 3M Scotchbrite (7445), maar die zijn in Nederland heel erg lastig verkrijgbaar. Later ben ik overgestapt op die van Woca. Als het niet erg is om enigszins te schuren kun je ook de grijze pads nemen (7448) die zijn equivalent aan korrel 800/1000 en veel beter verkrijgbaar. Voor het inwrijven van hardwax is het bijna nooit erg om heel licht te schuren. Kijk eens naar het filmpje van Matt Estlea, dan zie je wat ze bedoelen met dun aanbrengen. Waarschijnlijk is dat nog veel dunner dan je dacht.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja ik heb dat filmpje ook gezien.........en hoe dun hij het deed lukte mij ook niet hahaha.
Maar hij legt daarin wel goed uit hoe of wat......

Dat keuken blad is natuurlijk van ander minder zuigend materiaal dan het kruidenrekje van TS en het Valchromat wat ik gebruikte, maar hij smeert heel zuinig.

 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik gebruik al heel wat jaartjes Osmo en ik heb gemerkt dat bijna iedereen er te royaal mee is. Ik zie zelfs mensen met een rollertje of dikke kwast Osmo opbrengen. o_O Op zich kan dat wel, maar het duurt tergend lang voordat een dikke laag goed in en in droog is. En de kans is erg groot dat het niet erg glad wordt of weken/maanden blijft kleven. Ook heb ik gemerkt dat er in afgesloten ruimtes (lades e.d.) een onaangenaam geurtje achterblijft bij te dikke lagen. In ieder geval raak je dan sowieso de naturel uitstraling ervan kwijt.

Zo dun als Matt Estlea het uitwrijft hoeft het trouwens nu ook weer niet hoor (al krijg je dan wel de mooiste naturel uitstraling). Wat goed werkt is om het met een doek aan te brengen. Daarna gelijk goed afwrijven, zodat de overtollige Osmo weg is. Even wachten, zodat de Osmo die niet is weggeveegd goed in kan trekken. En daarna goed uitwrijven met een microvezeldoekje of niet-schurende of heel licht schurende pad. Daar behaal ik zelf best goede resultaten mee. Bijkomend voordeel is dat het drogen dan ook erg snel gaat, zodat je niet 24 uur of meer hoeft te wachten op de volgende bewerking.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.