OSB3 omtoveren tot keukenblad

Nakatomi

Nieuw lid
5 okt 2020
5
0
Goedemiddag allen,

Door onderzoek te doen naar de diverse houtsoorten en mogelijkheden heb ik gekozen om de keuken kastjes om te toveren van mdf naar osb3 mat zwart.
Nu vind ik het werkblad van de keuken niet meer zo passen bij de nieuwe kastdeurtjes.

Wat mij leuke lijkt is om het blad ook van osb3 te maken maar dan moet deze wel het een en ander kunnen verdragen(pannen koud/warm, scherpe voorwerpen en diverse sappen en reinigingsmiddelen). Nu kom ik nog nergens zo voorbeeld tegen en eventueel welke bewerking hiervoor nodig zijn.

Het liefst hou ik het blad in ongeveer de originele kleur. Licht verschil door gebruik van middelen om het blad te beschermen is uiteraard niet erg.
Hoop dat iemand mij kan adviseren en wellicht een soort gelijk project heeft gedaan.

Mvg, Dave
 

Nakatomi

Nieuw lid
5 okt 2020
5
0
@ZotVanHout: Bedankt! Het product waar zij het over hebben is wellicht geschikt. Ik heb het niet vermeld maar ik zou ook en matte afwerking hebben.

@Puff: Bedankt voor je reactie. Wat ik tot nu tu heb kunnen vinden is het bijna alleen maar met een (hoog-)glans afwerking wanneer epoxy word gebruikt. Heeft u hier suggesties voor?

Tot dusver kom ik bij "Rigostep Skylt Titanium" uit. Wat ik mij hier bij afvraag is of dit product ook een bepaalde dikte kan worden toegevoegd. Ik wil natuurlijk dat er een vlakke laag komt en niet zoals bij OSB er wel eens kuiltjes en of gaatjes kunnen voorkomen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als je een afwerking met een bepaalde dikte wil om oneffenheden weg te werken, is epoxy volgens mij de enige keuze. Dat is inderdaad blinkend, maar je kan het wel matter krijgen door te schuren met fijne korrel. Welke korrel dat dan zou moeten zijn om het transparant te houden, zal je eens moeten opzoeken.
 

Nakatomi

Nieuw lid
5 okt 2020
5
0
Ik zit dan nu te denken aan een laag epoxy en dan de "Rigostep Skylt Titanium" als matte afwerking + wat extra versteviging. Ga hier iets meer over opzoeken.

Schuren is mijn laatste optie omdat dit mij erg moeilijk lijkt om over het gehele blad het zelfde matte effect te hebben.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wat Bossy zegt klopt mijns inziens ook.
De hoogglans afwerking op je epoxy krijg je door na t grof glad schuren steeds een fijne korrel te nemen tot je een hoogglans afwerking krijgt.

Wellicht is het voor jou een optie om eerder te stoppen met schuren zodat je na aanbrengen van de finish een matte look krijgt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Echte heten pannen zo van het gas zou ik toch maar niet op een epoxy laag zetten
als dat een eis is zou ik voor natuursteen zoals graniet gaan
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik moet ook meteen denken aan epoxy. In principe moet je epoxy sowieso nog een keer voorzien van een afwerklaag, omdat epoxy niet zo goed tegen UV kan. Er zijn ook epoxy's te krijgen met een UV blocker. Ook zijn er tegenwoordig epoxy's te krijgen die je dikker op kunt zetten, zo worden de "rivertables" bijvoorbeeld gemaakt.
Je zou Frank Rademaker van Mr. Boat Epoxy eens kunnen benaderen, die denkt altijd mee, niet alleen voor boten maar ook juist tafels en alles wat met epoxy te maken heeft.
 

Nakatomi

Nieuw lid
5 okt 2020
5
0
@Puff Ja dit lijkt mij ook een optie. Alleen om het gehele oppervlakte het zelfde matte effect te geven lijkt mij wel lastig.

@boertje125 Dit is uiteraard ook niet de bedoeling. Dit doe ik op mijn huidige blad ook niet(zou deze wel tegen moeten kunnen). Maar het moet ook niet zo zijn wanneer ik een theeglas inschenk en er morst bijv. een beetje dat dit meteen in het materiaal trekt of dat het materiaal van vorm veranderd.

@Jan ARTC132 Ik heb dit eens opgezocht en dit lijkt mij een geschikt product. Ga hier eens verder induiken. Wellicht dat ik uiteindelijk ook niet hoef te gaan schuren :)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik denk dat als je met een rotex (of rotex achtige machine) je blad schuurt, je met bijvoorbeeld korrel 120 of 240 al een aardig beeld kan gaan krijgen.

Welke korrel je ook neemt, op een gegeven moment polijst de korrel gewoon niet meer.

Dan kun je pas meer glans krijgen door nog fijner te gaan.

Je kunt evt een proef plankje maken en daar mee experimenteren.
 

Nakatomi

Nieuw lid
5 okt 2020
5
0
@Puff Proefplankje ga ik uiteraard doen.

Bedankt voor jullie reacties. Wanneer ik hier aan toe ben gekomen laat ik zien hoe de uitwerking is geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.