Opzoek naar een gieterij voor klein enkel stuks spul

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.084
915
Enschede, Twente
Even rondkijken op de site van Sanders en het blijkt dat ook giettech niet stilgestaan heeft. Zo kan men op basis van digitale 3d bestanden (gescand of getekend) de zand gietvormen printen. Om dat even letterlijk te vertalen: dat blaast de geest op.

Maar verder: als simpelman met een goede 3d printer kun je hedentendage ook in sterke materialen printen, bijv. carbon. Misschien dat je bij een Fablab in de buurt ook kunt maken wat je zoekt.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.897
1.076
Omgeving Eindhoven
Gieten is hier ook een groot woord, een soort van epoxy plamuur met vezels in een malletje prakken... Als er interesse is kunnen we er wel wat verder op in gaan.
Lijkt me zeker wel interessant om wat meer van te weten. Ik heb toch al een paar keer een onderdeel met de 3d-printer gemaakt wat ik eigenlijk steviger had willen hebben.
Mocht je zin/tijd hebben mag je daar best (in een apart topic) eea over laten zien binnenkort.

@Tjeenk, heb je foto's (met afmetingen) van de onderdelen die je nodig hebt (aangezien je aangeeft dat er op de machine gelijksoortige delen zitten)? Dan hebben we er een iets betere voorstelling bij dan alleen de omschrijving "een knopje en een afdekplaatje".
Je wilt het van (giet)ijzer hebben. Mogelijk is het wel met een metaalfreesmachine/draaibank na te maken uit een blok staal, inclusief imperfecties als je dat graag wilt om de oude uitstraling na te bootsen :cool:
Of al dan niet CNC-gestuurd als de onderdelen in een 3d-programma na te tekenen of te 3d-scannen zijn.
(maar wat er mogelijk is, is pas in te schatten bij het zien van de foto's).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.