Opzoek naar een gieterij voor klein enkel stuks spul

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
74
58
Epe
Dag collegas,

Ik ben op zoek naar een gieterij die een paar kleine gietijzeren onderdelen kan namaken voor oa mn oude lintzaag.

Betreft max 15cm.

Heeft iemand toevallig een adresje voor zoiets?

Hg.
Tjeenk

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.084
915
Enschede, Twente
Deze was lang geleden gevestigd tegenover mijn studio in Enschede. Deden toen ook unica en kleine series voor kunstenaars. Later verhuisd naar huidige locatie.

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
74
58
Epe
Deze was lang geleden gevestigd tegenover mijn studio in Enschede. Deden toen ook unica en kleine series voor kunstenaars. Later verhuisd naar huidige locatie.

Dit ga ik eens bekijken, hartelijk dank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Zijn het gietdelen die simpel in de gietkast zijn te duwen, of zijn er mallen voor nodig? In het laatste geval kan je beter een andere oplossing zoeken.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.373
2.023
Terkaple
www.woodworking.nl
Een mogelijkheid is misschien ook om het koud te gieten van een composiet. Van grote metaalbewerkingsmachines worden ook steeds meer delen in composiet gemaakt als vervanger van gietijzer.

Gieten is hier ook een groot woord, een soort van epoxy plamuur met vezels in een malletje prakken... Als er interesse is kunnen we er wel wat verder op in gaan.

jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Meestal wel te repareren. Of door lassen, of hardsolderen. Alleen de mensen die dat nog kunnen zijn aan het uitvlaggen, of hebben geen werkplaats meer. En tegen regulier uurtarief vaak te duur om te doen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Deze was inderdaad al tegengekomen maar zij gieten enkel messing en aluminium lees ik op hun website
informeren kan toch altijd.

En waarom zou het niet mogelijk zijn om het na te maken bij hobbyist bijvoorbeeld met draai of freesbank. Kwa sterkte zal het geen speciaal staal hoeven te zijn. Gieten van een stukje zal ook kwa prijs geen leuke aangelegenheid zijn

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.249
469
Zonder te weten wat voor onderdelen is het lastig.
heb je het onderdeel beschikbaar?

Er zijn ook moderne technieken zoals 3d printen of cnc snijden

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
74
58
Epe
Zijn het gietdelen die simpel in de gietkast zijn te duwen, of zijn er mallen voor nodig? In het laatste geval kan je beter een andere oplossing zoeken.
Ik ben echt een leek op dit gebied, wat is het verschil? Het zijn kleine onderdelen die naderhand niet machinaal bewerkt hoeven te worden. (Het betreft een knopje en een afdekplaatje). Ik zou zeggen enkel met een vijl en schuurpapier een beetje opkalefateren.

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
74
58
Epe
Zonder te weten wat voor onderdelen is het lastig.
heb je het onderdeel beschikbaar?

Er zijn ook moderne technieken zoals 3d printen of cnc snijden
Ja heb de onderdelen beschikbaar, hetzelfde onderdeel komt namelijk meermaals voor op de machine, dus zou dat kunnen gebruiken om een mal te maken denk ik? Of werkt dat niet omdat je rekening moet houden met krimp? Wil het uit gietijzer omwille van benadering van de originaliteit.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Kijk even wat filmpjes op jijbuis, zodat je een idee hebt van wat er bij komt kijken, om een onderdeeltje te gieten. Voor een enkel onderdeeltje gaat dat nog al prijzig zijn, als er een eigen gietkast voor gemaakt moet worden.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
930
233
Het betreft een knopje en een afdekplaatje
Wanneer het geen constructieve delen zijn, dus zonder belasting. En je hebt de onderdelen die je als mal kunt gebruiken, zou je wellicht zelf met tin kunnen gieten. Er zijn hobbysetjes voor tingieten met klei waar je een gietmal van kunt maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.