Opspanplaat HBM 450 losdraaien

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Hallo,

Sinds dit weekend in bezit van een kleine houtdraaibank, hbm 450 vario, en enthousiast vast wat aan het proberen.

Nu heb ik mogelijk wat verkeerd gedaan, of niet goed gekeken/gelezen, maar ik wil de opspanplaat die erop zit eraf halen om er een vierklauw op te zetten echter krijg ik deze met geen mogelijkheid los 😬
Ik draai hierbij in tegengestelde richting aan beide 'schijven' maar er xit geen beweging in. Mogelijk is hij ook vaster gedraaid door het werken op de bank?

Doe ik iets verkeerd of vergeet ik hietin iets? Of heb ik gewoon te weinig kracht?

Hoop dat iemand me hier verder kan helpen!
 

Bijlagen

  • IMG_20211130_193022.jpg
    IMG_20211130_193022.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 39
  • IMG_20211130_193015.jpg
    IMG_20211130_193015.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 36

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Mogelijk hoort dit onderwerp op een andere plek op deze site, mijn excuses dan. Hopelijk kan 1 van de moderators het overzetten dan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nee hoor, volgens mij zit je in de juiste hoek;). Ik ken deze draaibankjes niet zo goed. Even achter de opspanplaat kijken of er geen borgschroefjes zitten die hem vast op de spindel zetten. Wellicht moet je deze even losdraaien.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Het wil inderdaad wel eens gebeuren dat die opspanplaat vast komt te zitten. sleutel erop en die een flinke tik geven met de hamer dan komt de plaat meestal wel los.
 

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Achter de opsla zit niets, bij de spinde zie je wel 2 gaatjes maar hier zit niets in. Moeten hier geen busjes in? Deze zitten wel aan het handwiel.
 

Bijlagen

  • 16382992623424754558279028846828.jpg
    16382992623424754558279028846828.jpg
    64 KB · Weergaven: 33

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als het goed is past in dat gat een pen waar mee je de as tegen kan houden, of je kan een passende doorslag drevel gebruiken , voor de plaat een dikke strip met 2 pennen gebruiken die dan in de gaten van de plaat passen,
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik gebruik altijd een fiber ring die ze ook voor waterleiding gebruiken.
Probeer aan je opspanplaat een lang stuk hout vast te maken om zo een hefboom te creëren.

M.vr.gr. Jan
+1
Rubber ring zit nog wat beweging, daarom gebruik ik ook altijd een fiber ring.
Nooit problemen met losdraaien.
Zorg wel dat je de goede kant op draait (opspan schijf naar je toe)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik gebruik altijd een fiber ring die ze ook voor waterleiding gebruiken.
Probeer aan je opspanplaat een lang stuk hout vast te maken om zo een hefboom te creëren.

M.vr.gr. Jan
Ik weet dat de fiber ring voorkomt dat de hulpstukken muurvast komen te zitten. Allicht is een nylon ring ook goed. Maar ik ben er nooit op zoek naar gegaan.

Ik zorg wel dat de schroefdraad altijd lichtjes in de olie staat. Waarschijnlijk is het daardoor dat er nooit een probleem gehad met een vastzittend hulpstuk.

Als je een tik geeft zou ik dat met een houten, nylon of rubber hamer doen, niet met een stalen hamer.

Groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je er niet uitkomt, dit is een redelijk mobiele draaibank - ik weet zeker dat er leden zijn die je daar zo mee kunnen helpen. Bijkomend voordeel is dat je ook even mee kan kijken met een andere houtdraai(st)er. Mocht het allemaal niet lukken, ben je hier (in Beneden Leeuwen, tussen Tiel en Nijmegen) ook van harte welkom.

Wat betreft de ring; hoe dunner hoe beter. Ik heb hier nog een teflon anti-aanbak vel liggen dat te vies was geworden voor de oven, als ik een ring zou gebruiken zou ik hem daarvan knippen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.