Het Oude ambacht is al 80 jaar aan het verdwijnen en is weg.. zeker in het rijke westen.
Als je hebt hebt over wat er op scholen gedoceerd zou moeten worden denk ik dat het grootste probleem van deze tijd is van alles een beetje.
men gaat voorbij aan dat een echte ontwikkeling pas kan plaatsvinden als een jongeren zich ondanks tegenslagen, toch weet te specialiseren. Specialisatie leid tot begrip over ontwikkeling, die veel belangenrijker is dan overal aan proeven, alsof er voor onze jonge mede mensen, een richting duidelijk word aan de hand van snuffelstages...
Je kunt iets pas waarderen als je snapt hoe het werkt en dit kan pas als je door een bepaalde ontwikkeling heen bent. Dus al dat gelul over keuzenmogelijkheden, zijn als je het mij vraagt het moderne mennen van het volk, moderne opium...moderne religie...
Je hoeft maar een keer in je leven een docent te hebben gehad die bevlogen was, en je onthoud hem nog steeds. Dat zou het uitgagspunt van elke vorm van onderwijs moeten zijn. Leren om zelf te leren en dat kan niet als een docent niet achter zijn stof staat en het uit draagt met overtuiging.
Het maakt niet uit wat die kinderen leren, als ze maar leren om iets te ontwikkelen en dat gaat niet als je ze dood gooit met van alles en nog wat, dat ze zouden moeten kunnen, voor die diploma's.
Er is steeds minder werk voor technische beroepen, omdat steeds meer uit andere landen komt. Efficienter...de Nederlandse handelsmentaliteit.
Je kunt serieus geen product kopen dat 100 procent Nederlands is...als je Hollandse kaas koopt, is het plastic van de verpakking net zo goed geimporteerd...als ook de plastic korst van de kaas...en de inkt die het merkje maakt...
Ook het gras dat de koeien vreten is ooit geimporteerd en waarschijnlijk de mais en ander krachtvoer ook... noemen we dat dan dus Hollands...?
het gaat me niet om raszuiverheid, begrijp me niet verkeerd. Waar het mij om gaat is het totale gebrek aan kwaliteit door enkel met centjes bezig te zijn...Melk is niet te drinken in dit land als je het vergelijkt met Alpenmelk uit Zwitserland. Daar hebben we samen voor gezorgd...dat wil zeggen ik niet...maar dit land.
Suffe mono culturen om maar zo veel mogelijk melk te produceren zonder ook maar enige aandacht aan de smaak van die melk te schenken.
Ik zeg laat groeien dat onkruid en die aanwaaiende pollen, zodat die koeien tenminste wat variatie tot zich kunnen nemen en dan is de melk tenminste lekker te noemen.
Of beter laat die suffe akkers en weilanden waar boter word geproduceerd die de Nederlanders niet meer vreten omdat we daar te dik van worden gewoon weer bebossen... Hoef je niets voor te doen, gewoon met rust laten...maar dan wel voor de komende 100 jaar...
Onderwijs zou gespitst moeten zijn op hoe een jongeren zichzelf zou kunnen specialiseren. Hoe zorg je dat deze nog zo onzekere mens, de kracht vind om door te zetten. Om zichzelf van verschillende kanten te leren bekijken en ook bekritiseren. Zonder zelfkritiek bestaat geen kwaliteit.
De grap is dat 2500 jaar geleden deze zelfde kritiek bestond in het oude griekeland... Het is niet een probleem van deze tijd...het is een menselijk probleem.
Wat wel vervelend is, dat we nu in de afgelopen 100 jaar zoveel machines hebben verzonnen die ons leven zogenaamd makkelijker maken, dat we onszelf in rap tempo aan het verwoesten zijn.
Zoals Goethe die ouwe al zei: Eines recht wissen und ausüben gibt höhere Bildung als Halbheit im Hundertfältigen.
En ik geloof dat als dit gegeven de mens zou drijven er een stuk prettiger leven zal bestaan. Dat is waar dus ook onderwijs over moet gaan...Uberhaubt!