Hallo Allemaal,
Ik heb me al even ingelezen hier op dit onderwerp en net toch maar even een account aangemaakt.
Van de week heb ik een teak houten engelse sloep uit 1955 van iemand overgenomen (foto 1) Voor de koop heb ik op een aantal punten, met een kleine priem gecontroleerd op houtrot, dit leek toen mee te vallen. Het is een opknapper en daar was de prijs ook naar, ik verwacht ook niet op korte termijn te kunnen varen. Maar als ie volgend seizoen het water in kan, zou ik gelukkig zijn. De sloep light nu ongeveer 2 jaar droog opgeslagen in een jachtloods. En is waterdicht met een werkende motor uit het water gekomen (volgens verkoper en jachthaven).
Vandaag voor het eerst aan den slag gegaan en nu loop ik tegen wat zaken aan waar ik over twijfel en geen kennis van heb. Hopelijk kunnen jullie mij advies geven zodat ik mijn vervolg stappen verder kan bepalen.
Romp Buitenkant
de onderkant van de romp (vaarlijn en stuk daarboven) is aan de buiten- en binnenkant behandeld met teer. Vandaag ben ik aan de gang geweest met een krabber, op de waterlijn krijg de lagen er redelijk af (zie foto 2) echter er komt ook wat hout mee af (foto 3) Aan de voorkant lijkt er ook een klein stuk rot te zijn.
1) Kan ik op deze manier verder met het kaal maken van de romp en daarna de rotte stukken repareren of moet dit vervangen worden met hout?
2) hoe kan ik daarna de romp aan de buiten het beste weer waterdicht maken? Ik zit zelf te denken aan polyester matten met epoxy, maar weet niet of dit mogelijk is en bovendien kan worden uitgevoerd terwijl de boot op bokken staat.
Eventueel kan via de jachtwerf de (inboard) diesel motor er uit worden gehaald waarna de boot op de kop kan worden gelegd, echter hier hangt wel een prijskaartje aan.
Voor de rest wil de romp aan de binnenkant wel eerst in de teer laten en daar eerst de hardhouten vlonders over heen leggen. Op de lange termijn wil ik dit eventueel ook nog een keer gaan aanpakken.
Ik heb ben ook nog een aantal uitdagingen tegengekomen in het houten interieur, echter deze zal ik later nog wel even posten (eventueel in een nieuw onderwerp)
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet Martin




Ik heb me al even ingelezen hier op dit onderwerp en net toch maar even een account aangemaakt.
Van de week heb ik een teak houten engelse sloep uit 1955 van iemand overgenomen (foto 1) Voor de koop heb ik op een aantal punten, met een kleine priem gecontroleerd op houtrot, dit leek toen mee te vallen. Het is een opknapper en daar was de prijs ook naar, ik verwacht ook niet op korte termijn te kunnen varen. Maar als ie volgend seizoen het water in kan, zou ik gelukkig zijn. De sloep light nu ongeveer 2 jaar droog opgeslagen in een jachtloods. En is waterdicht met een werkende motor uit het water gekomen (volgens verkoper en jachthaven).
Vandaag voor het eerst aan den slag gegaan en nu loop ik tegen wat zaken aan waar ik over twijfel en geen kennis van heb. Hopelijk kunnen jullie mij advies geven zodat ik mijn vervolg stappen verder kan bepalen.
Romp Buitenkant
de onderkant van de romp (vaarlijn en stuk daarboven) is aan de buiten- en binnenkant behandeld met teer. Vandaag ben ik aan de gang geweest met een krabber, op de waterlijn krijg de lagen er redelijk af (zie foto 2) echter er komt ook wat hout mee af (foto 3) Aan de voorkant lijkt er ook een klein stuk rot te zijn.
1) Kan ik op deze manier verder met het kaal maken van de romp en daarna de rotte stukken repareren of moet dit vervangen worden met hout?
2) hoe kan ik daarna de romp aan de buiten het beste weer waterdicht maken? Ik zit zelf te denken aan polyester matten met epoxy, maar weet niet of dit mogelijk is en bovendien kan worden uitgevoerd terwijl de boot op bokken staat.
Eventueel kan via de jachtwerf de (inboard) diesel motor er uit worden gehaald waarna de boot op de kop kan worden gelegd, echter hier hangt wel een prijskaartje aan.
Voor de rest wil de romp aan de binnenkant wel eerst in de teer laten en daar eerst de hardhouten vlonders over heen leggen. Op de lange termijn wil ik dit eventueel ook nog een keer gaan aanpakken.
Ik heb ben ook nog een aantal uitdagingen tegengekomen in het houten interieur, echter deze zal ik later nog wel even posten (eventueel in een nieuw onderwerp)
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet Martin



