Opening van frees tafel Scheppach HF 3000 te klein

lugtigheid

Nieuw lid
11 feb 2013
5
3
Ik heb net een stationaire frees gekocht, een Scheppach HF 3000 op krachtstroom, met roltafel en aanvoerapparaat. Super ding, daar is goed over nagedacht.

Behalve 1 ding!

De opening van de freesttafel is maar 130 mm breed! Dit terwijl de kap tot 200 mm kan hebben.

Dat betekent dat je de meeste freeskoppen niet onder het tafel oppervlak kan laten zakken.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Dan ben ik benieuwd naar een werkbare oplossing hiervoor...


IMG_20210305_102056.jpg

Hartelijke groet,
Eric
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
denk dat je de opening van de freestafel moeilijk zal kunnen vergroten
(alhoewel ik daar zonder foto niet kan over oordelen)
wil je groter dan 130 mm gaan, dan zal je frees boven het werkstuk moeten komen
zelf vind ik dat voor de veiligheid een frees onder het werkstuk moet draaien
die 200 mm, dus extra 70 mm tov 130, is wel nuttig om pennen te slaan, of een zaagje op de frees te plaatsen
 

lugtigheid

Nieuw lid
11 feb 2013
5
3
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

lugtigheid

Nieuw lid
11 feb 2013
5
3
tja
dan stond de maximale freesdiameter die in het gat past, niet in de specs
via het internet gekocht ?
je kan ze nog terugzenden ?
Nee, van een particulier, zelf niet goed opgelet. Ik ga bekijken of ik de opening groter kan (laten) maken, er is ruimte voor dus...

Het is verder en fantastische machine dus ik hou hem graag.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Als er ruimte is kan een machinefabriek het gat wel groter kotteren. Andere optie is misschien de motor omhoog en een plaat op de tafel leggen met daarin een gat van de gewenste grootte.
ik ben niet bekend met deze machines, maar kom je niet in de problemen met de omtreksnelheid van de frees als je een veel grotere monteert dan kennelijk de bedoeling voor dit type?
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Nu heb ik geen enkele ervaring met een stationaire frees, maar kan je niet een oplegplaat maken met een gat dat groot genoeg is voor je freeskop?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Is ook met reden gedaan durf ik te denken... Het is niet omdat het asgat overeen komt dat je op zo'n lichte hobbyfrees zomaar elk formaat (en gewicht) freeskop kan gaan monteren. Gaat de stabiliteit en de motor niet ten goede komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Koop een stuk aanrechtblad zonder waterkering, decoupeer het gat voor je frees er in, boor de gaten voor de draadstangen. Verleng de bevestigingsstangen. Plaat vastzetten met 4 balkhoekjes op de gaten die al aan de zijkanten zitten. Nu kan je fatsoenlijk frezen. Als het stuk aanrechtblad erg lang is, kan je tegen het doorbuigen er bijvoorbeeld 2 rolbokjes onder zetten.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Is ook met reden gedaan durf ik te denken... Het is niet omdat het asgat overeen komt dat je op zo'n lichte hobbyfrees zomaar elk formaat (en gewicht) freeskop kan gaan monteren. Gaat de stabiliteit en de motor niet ten goede komen.

Dit is het eerste wat ik dacht ....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
De as is gewoon 30mm. Het vermogen van de motor staat geen grote aanzet toe, dus je wordt gedwongen een rustige doorvoersnelheid aan te houden. De as is niet lang genoeg om freesblokken te stapelen en freesblokken zijn gewoonlijk gebalanceerd. Ik heb een verbouwde aanbouwfreestafel voor een hm 2 en daar gebruik ik ook een paar stalen sponningblokken van 180mm op. Je kan met een oplegtafel aan de onderkant frezen, waardoor je frees dichter bij het top lager zit en het is veiliger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee, van een particulier, zelf niet goed opgelet. Ik ga bekijken of ik de opening groter kan (laten) maken, er is ruimte voor dus...
zoals de collega's reeds aangaven . . . de opening in de tafel van een stationaire frees staat in verhouding tot de rest van de machine (motor, stabiliteit, enz)
in theorie kan je het gat groter maken
let dan op wat je op de as plaatst + hoeveel je per gang van het hout afhaalt
besef dat je de grenzen van de machine aftast
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je het gat in de tafel zelf groter maakt, passen je inlegringen ook niet meer. Dat is onhandig met klein hout en kleine frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

lugtigheid

Nieuw lid
11 feb 2013
5
3
Niet voor 1 gat te vangen...

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en met de decoupeerzaag een grotere diameter gemaakt!
10 minuten werk en werkt prima. Over de stabiliteit maar ik me geen zorgen.
Ik maak met de CNC nieuwe opvulringen.

Iedereen bedankt voor het mee peinzen!

Hartelijke groeten,
Eric Lugtigheid

PXL_20210429_123320236.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.