Hout is er zondag a.s. ook op onze Open Dag Hout.
Yves Paul is er met zijn Special Hardwoods. Daar liggen altijd hele bijzondere stukken tussen en hij maakt met zijn dochter hele mooie sierraden in zilver en hout. Leuk om te weten, zijn zoon in Thierry Paul, die staat er met mijn bedrijf Craftsupplies. We hebben ze mooi bijenkaar gezet. Yves heeft ook een aanbieding, bij besteding vanaf € 35,- krijg je een wortelnoten pen cadeau.
Uit Amsterdam de Amsterdamse Fijnhout met altijd weer spectaculaire en exotische mooie stukken hout. Is ook een prachtig bedrijf om een keer naar toe te gaan, Ze hebben alle reguliere bouw en meubelhout, maar dit is voor mij de leukste afdeling
https://www.fijnhout.nl/producten/unieke-stukken-hout/.
De Amsterdamse Fijnhout begon in 1898 in de Jordaan, erg leuk om te lezen. Amsterdam en de Zaanstreek zijn jarenlang erg groot geweest in de houthandel, in de Gouden Eeuw stonden honderden houtzaagmolens in het gebied van Amsterdam tot Alkmaar voor een groot deel van Europa hout te zagen.
Uit Bergum komt Jaap van Leersum, Inlands Hout. Jaap en zijn zoon Michiel verkopen allen houtsoorten uit Nederland en het liefst uit de buurt. Jaap neemt weer heel veel mee, hij is er 's morgens al voor 8 uur in Zutphen en heeft 5 marktkramen vol met hout mee. Echt de moeite waard, want in Nederland groeit prachtig hout, Taxus, esdoorn, essen, plataan, iep, christusdoorn. En hij kan er ongelofelijk over vertellen, ook de herkomst van het hout, welk park of laan de boom gestaan heeft.
Sla je slag zou ik zeggen. Zelf wordt ik altijd wel wat hebberig als ik een mooi stuk hout zie, Een uniek stuk denk ik dan, hier is er maar eentje van. Ook als je er direct niet iets mee doet, zijn een paar mooie stukken hout in de werkplaats, of zoals bij ons ook her en der in huis. Soms schuur ik stukken mooi glad en doe er een laagje olie op en zet het ergens neer in alle schoonheid.
Special Hardswoods, Amsterdamse Fijnhout en Jaap van Leersum staan redelijk dicht bij elkaar in de hal en daar staat ook Ron van Zaltbommel van de Cockerije. Ron kan je echt alles vertellen over zijn olie en de toepassingen. Blijft éen van onze markante standhouders.
jaap
De aanbieding van Special Hardwoods, zo kreeg ik het per mail.

Snakewood, Slangehout of ook wel letterhout genoemd bij de Amsterdamse Fijnhout

Jaap van Leersum met mede organisator Anja.

Stammen bij Jaap van Leersum

Een deel van de opslag bij Jaap van Leersum Inlands Hout in Bergum