Opbergkast woonkamer

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Het ene project is nog niet af, an de volgende staat al weer op de planning! We hebben meer opbergruimte nodig in de woonkamer, dus besloten een mooie opbergkast te maken. Na wat Google-en, hebben we een mooi ontwerp gevonden dat ons aanstaat. Een zwart meubel met eikenhout deuren.

Vorig week heb ik, omdat deze in de aanbieding waren bij de Praxis, een aantal 18mm zwarte MDF platen opgehaald. Dit spreekt ons wel aan, en deze willen we gaan behandelen met rubio monocoat zwart om het te beschermen en het zwart nog iets zwarter te krijgen. De keus van eikenhout stel ik uit totdat het meubel klaar is.

De kast moet 200cm hoog worden, 160cm breed en 40cm diep. In de basis wil ik een corpus maken waar de zijkanten doorlopen van boven tot onder. Omdat we het er wel wat steviger uit willen laten zien, wil ik een front er op maken van ongeveer 5cm breed zodat er 4 mooie kaders ontstaan voor de deuren. De legplanken wil ik plaatsen dmv een rijboring en plank dragers, zodat het altijd op wens is af te stellen. Omdat de planken met ongeveer 75cm breed en 40cm diep een flinke overbrugging zijn voor 18mm MDF, wil ik op de voorkant van de planken nog een strookje MDF vast maken van ongeveer 3cm hoog. Daarmee voorkom ik voorlopig wel doorhangen vermoed ik.

Om de deuren te monteren aan het front, heb ik een mooi scharnier gevonden en besteld, hier ben ik erg benieuwd naar:

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag! Zodra ik los ga met de bouw laat ik het weten en zal ik hier de vooruitgang posten!



1629705267932.png
1629705595190.png

1629705644913.png
 

Bijlagen

  • 1629705638398.png
    1629705638398.png
    50,4 KB · Weergaven: 3

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als ik het goed zie bevestig je de deurtjes aan de opgedikte rand. Maar die rand zit vast (gelijmd?) aan de kopse kant van 18mm MDF. Dus eigenlijk hangt je hele deur aan de kopse kant van 18mm MDF. Ik kan niet beoordelen of dit heel erg stevig is op de lange termijn, maar het is wellicht iets om over na te denken.
Voor de deuren kan je ook nog kijken naar MDF gefineerd met eik. Dan weet je in ieder geval dat het niet gaat werken.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Als ik het goed zie bevestig je de deurtjes aan de opgedikte rand. Maar die rand zit vast (gelijmd?) aan de kopse kant van 18mm MDF. Dus eigenlijk hangt je hele deur aan de kopse kant van 18mm MDF. Ik kan niet beoordelen of dit heel erg stevig is op de lange termijn, maar het is wellicht iets om over na te denken.
Voor de deuren kan je ook nog kijken naar MDF gefineerd met eik. Dan weet je in ieder geval dat het niet gaat werken.
Goed punt! Ik ga het front sowieso met voldoende lamello’s vastzetten en over het geheel verlijmen. Wel veel vertrouwen in hoor, maar ga het zeker even toetsen vooraf!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
zet je slechts 1 strook, dan zou ik die aan de achterkant zetten
en daar stoort het niet wanneer je die hoger van 3 cm neemt
Twee stroken zou ook kunnen inderdaad! Vind het ook wel mooi als het wat opgedikt is. Waar ik nu opeens aan denk, krijg ik de plank wel op de plankdragers als hij hoger is. De voorkant heeft een front waardoor de opening wat smaller is. Misschien de planken even een milimeter of 2 smaller dan de opening, zodat ik ze schuin er in kan laten zakken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
krijg ik de plank wel op de plankdragers als hij hoger is. De voorkant heeft een front waardoor de opening wat smaller is.
vermits je een vast front op de staanders zet, moet je de legplanken sowieso schuin in de kast steken
de hoogte van de opdikking bepaalt welke straal je nodig hebt
een alternatief is om de opdikking vooraan pas na het leggen op de plank te schroeven
als het schroefgat dan maar niet zichtbaar wordt
achteraan mag de opdikking een flink stuk korter dan de legplank zijn, omdat het daar niet opvalt

1629709743472.png
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
vermits je een vast front op de staanders zet, moet je de legplanken sowieso schuin in de kast steken
de hoogte van de opdikking bepaalt welke straal je nodig hebt
een alternatief is om de opdikking vooraan pas na het leggen op de plank te schroeven
als het schroefgat dan maar niet zichtbaar wordt
achteraan mag de opdikking een flink stuk korter dan de legplank zijn, omdat het daar niet opvalt

Bekijk bijlage 106826
De opdikking wil ik zeker verlijmen voor de stevigheid. Dat zou betekenen dat ik de planken dan niet meer kan verplaatsen. Dat is overigens nog wel het overwegen waard, dat alle planken een vaste positie krijgen. Dan kan alles verslijmd en wordt het zeker stevig.

Maar het eerste plan is verstelbare planken, dus daar eerst maar over nadenken. De verdikking van de planken kan trouwens ook wel links en rechts een cm of 2 naar binnen vallen, gezien deze toch achter het front vallen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Heb je eraan gedacht welk beeld die eikenhouten fronten moeten oproepen? Mik je op levendig, dus met veel nerf en dergelijke, of eerder vrij uniform? In het laatste geval zul je echt op zoek moeten naar geschikt hout. Dat denkelijk ook een stuk duurder is (meubelkwaliteit).
Verder is het maken van vrij dunne panelen waarvan je kromtrekken wilt vermijden echt moeilijk.
Is het gebruiken van edelgefineerd plaatmateriaal niet handiger? De kanten kun je heel mooi afwerken met bijbehorend band (dat hebben de goede leveranciers, dus ben je niet afhankelijk van een of andere bouwmarkt).
Ik heb goede ervaring met Kuiper. Hun edelfineer-producten worden trouwens ook verkocht door de Arnhemse Fijnhouthandel.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb je eraan gedacht welk beeld die eikenhouten fronten moeten oproepen? Mik je op levendig, dus met veel nerf en dergelijke, of eerder vrij uniform? In het laatste geval zul je echt op zoek moeten naar geschikt hout. Dat denkelijk ook een stuk duurder is (meubelkwaliteit).
Verder is het maken van vrij dunne panelen waarvan je kromtrekken wilt vermijden echt moeilijk.
Is het gebruiken van edelgefineerd plaatmateriaal niet handiger? De kanten kun je heel mooi afwerken met bijbehorend band (dat hebben de goede leveranciers, dus ben je niet afhankelijk van een of andere bouwmarkt).
Ik heb goede ervaring met Kuiper. Hun edelfineer-producten worden trouwens ook verkocht door de Arnhemse Fijnhouthandel.
we hadden in gedachten om voor een robuuste look te gaan, dus nerven en (open) noesten. Zonder al te veel ervaring had ik zelf bedacht een paar mooie planken te zoeken, deze te verlijmen en zo mooie deurtjes te maken. Eventueel met aan de binnenzijde nog wat dwarslatten.

maar wellicht denk ik te makkelijk? Een plaat met fineer en kantband kan ook mooi zijn natuurlijk. Maar bewust gekozen om die knoop pas door te hakken als het meubel zelf staat.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou de opgedikte randen van het meubel niet in MDF uitvoeren, in mijn ogen veel te gevoelig voor beschadigingen. Ook snap ik nog niet hoe je de scharnieren in de opdikking vastmaakt als deze aan de binnenkant zit. Je mist dan voldoende vlees voor de scharnieren volgens mij. De plaatjes van de scharnieren moeten natuurlijk ook x mm naar binnen liggen.
Wat de verstel mogelijkheden van het LR32 systeem betreft, het is een slim systeem, maar ik heb maar incidenteel de planken verplaatst ivm een andere indeling.
Ik heb toevallig in onze keuken een paar planken bijgeplaatst en verplaatst, maar dat was voor het eerst in heeeeel veeeel jaren.
Ik denk dat je een heleboel werk kunt besparen en een stijvere kant kunt krijgen door een half uurtje na te denken over de indeling van de kast.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik zou de opgedikte randen van het meubel niet in MDF uitvoeren, in mijn ogen veel te gevoelig voor beschadigingen. Ook snap ik nog niet hoe je de scharnieren in de opdikking vastmaakt als deze aan de binnenkant zit. Je mist dan voldoende vlees voor de scharnieren volgens mij. De plaatjes van de scharnieren moeten natuurlijk ook x mm naar binnen liggen.
MDF is dan misschien geen hardhout, maar je doet het nu voorkomen alsof het zo zacht als boter is 😅 dat zwarte MDF is best stevig, en na behandeling verwacht ik dat het wel even mee zal gaan.

Hier nog een keer het linkje naar de scharnieren die ik heb aangeschaft, die zijn hier speciaal voor gemaakt:

 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
MDF is dan misschien geen hardhout, maar je doet het nu voorkomen alsof het zo zacht als boter is 😅 dat zwarte MDF is best stevig, en na behandeling verwacht ik dat het wel even mee zal gaan.

Hier nog een keer het linkje naar de scharnieren die ik heb aangeschaft, die zijn hier speciaal voor gemaakt:

Dat wordt dan een aardig fors kader, en je zult ook nog eens heel nauwkeurig moeten werken om alles mooi uitgelijnd te krijgen.
Ik ben inderdaad geen fan van MDF
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Dat wordt dan een aardig fors kader, en je zult ook nog eens heel nauwkeurig moeten werken om alles mooi uitgelijnd te krijgen.
Ik ben inderdaad geen fan van MDF
Bedankt! Ik heb gisteravond nog lang lopen nadenken wat je bedoelde, maar links en rechts heb ik wel voldoende ruimte voor de gekozen scharnieren, maar op de middelste strook moet ik zowel links als rechts scharnieren plaatsen. Uitgerekend dat ik dan op een kader kom van 75mm wat inderdaad aardig fors is.

Nauwkeurig werken ben ik niet vies van, heb er geen haast bij en heb het juiste gereedschap, maar dat kader vind ik wel te dik. Het plan nu was om een kader van 60mm aan te houden. Omdat de scharnieren toch al onderweg zijn, ga ik eerst eens kijken wat er mogelijk is met de scharnieren, of het bevalt en uiteraard hoe dat in de praktijk zal gaan met de MDF die ik heb gekocht. Ik denk eerst maar eens een proef kadertje maken en een deurtje er in hangen!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
stoort het als je die verspringend plaatst ?
dat zie je toch niet
Dat had ik ook bedacht! Dan moet het tussenschot wel ingezaaid worden, maar ook daarvoor geldt dat je het niet ziet.
Als ik 3 openingsmaten maak, boven, midden en onder van een paar cm, dan ben ik er al. Dit wil ik gaan testen met een proefstuk en de stevigheid bepalen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
mooie uitdrukking
Oeps, dat moest natuurlijk zijn: ingezaagd

Wat ik daarmee bedoel heb ik geprobeerd uit te tekenen, grofweg van de binnenzijde gezien.
Over de hele hoogte sluit het frame dan wel aan met lijm en lamello's, met uitzondering van de 3 scharnierpunten. Lijkt mij sterk zat, zeker gezien het frame boven, midden en onder over de hele breedte ook nog ondersteuning heeft.

Als ik het op deze manier doe, is het misschien wel wat meer werk, maar als ik de constructie aanpas zodat ik klassieke scharnieren kan gebruiken, dan kom ik weer in de knoei met m'n legplanken en wellicht de style.

Ik heb hier wel goed vertrouwen in. Alle ervaring en input is uiteraard welkom! :-D

Andere vraag wat betreft de 'poten':

Van achteren bekeken, heb ik nu de 3 poten op deze manier gemaakt. De buitenwand loopt door tot beneden. Dan wil ik eerst een stuk op maat gezaagd vuren er tegen verlijmen, en dan weer een strook MDF, zodat het van de voorkant massief oogt.

Met onze huidige meubels merken we dat de vloer zeker aan de randen niet perfect recht loopt, en dat is nu opgelost met uitvul plaatjes. Zouden jullie dat nu ook weer op dezelfde manier doen? Of loont het om met stel poten te werken? Zo ja, welke? Want je wilt niet dat de poten riant boven de grond zweven natuurlijk, naar leent het ontwerp zich niet voor.



1629790805780.png

1629790589005.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.144
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
dat moest natuurlijk zijn: ingezaagd
spijtig, dacht dat ik weer wat bijgeleerd had 🤣

Van achteren bekeken, heb ik nu de 3 poten op deze manier gemaakt. De buitenwand loopt door tot beneden. Dan wil ik eerst een stuk op maat gezaagd vuren er tegen verlijmen, en dan weer een strook MDF, zodat het van de voorkant massief oogt.
de buitenwand is de echte drager
het toegevoegd nut van vuren + een strook mdf zie ik niet
tenzij je stijfheid zoekt
wat zie je aan de voorkant ? vuren of mdf ?
aan de voorkant dient die combinatie enkel als plint, die je al dan niet op de zijwanden schroeft
Met onze huidige meubels merken we dat de vloer zeker aan de randen niet perfect recht loopt, en dat is nu opgelost met uitvul plaatjes. Zouden jullie dat nu ook weer op dezelfde manier doen? Of loont het om met stel poten te werken? Zo ja, welke? Want je wilt niet dat de poten riant boven de grond zweven natuurlijk, naar leent het ontwerp zich niet voor.
in principe zijn stelpoten stelpoten
het nadeel aan de klassieke is dat je met je handen aan de achterste moet kunnen, wat bij een lage sokkel niet het geval is
ik gebruik deze van van opstal
ook in nl te verkrijgen
laagste type is 60 mm - verstelbaar -5 & +20
een setje kost rond de 10 €
de lange schroevendraaier kost rond de 5
ze hebben hoefijzerklemmen om de plinten er op vast te klikken
1629791969919.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.