Op zoek naar tafelzaag

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Na al een paar jaar wat kleinere zaken gemaakt te hebben in hout en ziende dat ik toch wat meer grotere zaken wil maken wou ik eens kijken naar een tafelzaag.
Na in dit forum en een pak andere /youtube filmpjes zie ik een beetje de bomen door het bos niet meer. De bedoeling is iets dat toch relatief nauwkeurig is om zoiets mooi op maat te kunnen zagen:


Momenteel zaag ik alles met de hand of decoupeerzaag maar de nauwkeurigheid laat daar soms te wensen over.

Alles goedkoop zoals parkside/ scheppach /ryobi /... valt daarmee af en omdat dit forum (ea) aanraad om 2ehands te gaan heb ik de laatste maand 2ehands/ebay en wat veilingsites afgeschuimd. Het beste tot nu is een Meta
bo TKHS 315 C die een 150-200 euro zou kosten en die er amper gebruikt uitziet echter wel een oud model (2013)



$_86.JPG

Kan dit dermate afgesteld worden dat er nauwkeurig mee gewerkt kan worden?

Groter past echt niet in de werkplaats (een 3 op 4 m) en dus was was ik als alternatief aan het denken aan een Bosh GTS 10 J of XC / DWE7485 (een 550-650 euro) of een Metabo TS 254 (450 euro) .
Of eventueel een MFT systeem en een invalzaag (festool
TS 55 of makita 6000). Duurt misschien iets langer maar daar kan je ook blijkbaar heel nauwkeurig mee werken .

kan diegene met meer ervaring met deze hier eens wat licht opwerpen? Kost tussen de opties maakt niet echt uit, alleen geen onnodige kosten. Voornaamste is toch dat het hier binnen moet passen (dus die Metabo 315 is echt zowat het grootste dat past) en dat het goed werk voor wat het bedoelt is.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dit is een bouwzaag. Gemaakt voor op de bouwplaats om het enigzins passend te zagen waarna je het met kit en pur afwerkt. 😇 Zo even mijn punt gemaakt. Motorisch heb je een machine met genoeg vermogen maar de geleider is niet de beste. Het nauwkeurig afzagen van plaat vraagt dus om een goede geleider. Als je die erop knutselt dan is deze zaag werkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995 en MaartenS

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb dit voorjaar een DeWalt 7485 aangeschaft en heb er nog geen moment spijt van gehad. Heeft in deze prijscategorie zonder meer de beste parallelgeleider (fence) . Ook in andere opzichten een prima, slim apparaat. Ik heb er alleen een aparte verstekgeleider (miter Gauge) bij gekocht - maar dat zul je bij (bijna) alle apparaten in deze prijscategorie moeten doen.
Ik heb de Metabo ook overwogen wegens de klappoten, maar de geleider heeft de doorslag gegeven voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
In de lagere prijsklasse heb ik voor mijzelf de DeWalt 7485 op nummer 1 gevolgd door de Bosch GTS635-216

Die laatste kan helaas niet zonder een beetje frezen in de alu geleidesleuf een aftermarket incra geleider hebben.

deze duitse ADHD-er met precisie OCD heeft wat leuke filmpjes over de ins and outs over de Bosch in een hele playlist staan


ik ben nu bezig met een werkbank, en daarna een freestafel, om weer even wat projectjes te doen en weer de smaak te pakken te krijgen.
Voornamelijk MDF meubelbouw a;s voorbereiding op een camperinterieurtje en wat projectjes thuis.

Dikke kans dat ik de 7485 erbij ga halen als uitbreiding.

Ik zou je adviseren om even een shortlist te maken en dan op youtube die types (reviews genoeg) te bekijken, dan krijg je al snel een indruk wat je zou bevallen en ook waar je je aan zou ergeren.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
Ik heb dit voorjaar een DeWalt 7485 aangeschaft en heb er nog geen moment spijt van gehad. Heeft in deze prijscategorie zonder meer de beste parallelgeleider (fence) . Ook in andere opzichten een prima, slim apparaat. Ik heb er alleen een aparte verstekgeleider (miter Gauge) bij gekocht - maar dat zul je bij (bijna) alle apparaten in deze prijscategorie moeten doen.
Ik heb de Metabo ook overwogen wegens de klappoten, maar de geleider heeft de doorslag gegeven voor mij.
Dat was inderdaad 1 van de opties . Hoe nauwkeurig kan je hier mee zagen? Bedoel ik heb daar weinig ervaring mee dus het zal nooit echt perfect zijn maar in de buurt is al genoeg en de rest leer ik wel.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dat was inderdaad 1 van de opties . Hoe nauwkeurig kan je hier mee zagen? Bedoel ik heb daar weinig ervaring mee dus het zal nooit echt perfect zijn maar in de buurt is al genoeg en de rest leer ik wel.
zaagslede maken, het spul dat er dan in past krijg je niet veel haakser dan haaks :)
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
74
45
In de lagere prijsklasse heb ik voor mijzelf de DeWalt 7485 op nummer 1 gevolgd door de Bosch GTS635-216

Die laatste kan helaas niet zonder een beetje frezen in de alu geleidesleuf een aftermarket incra geleider hebben.

deze duitse ADHD-er met precisie OCD heeft wat leuke filmpjes over de ins and outs over de Bosch in een hele playlist staan

Ja dat kanaal heb ik al gezien, echter is mijn duits niet zo schitterend en de vertaling allesbehalve duidelijk soms.

ik ben nu bezig met een werkbank, en daarna een freestafel, om weer even wat projectjes te doen en weer de smaak te pakken te krijgen.
Voornamelijk MDF meubelbouw a;s voorbereiding op een camperinterieurtje en wat projectjes thuis.

Dikke kans dat ik de 7485 erbij ga halen als uitbreiding.

Ik zou je adviseren om even een shortlist te maken en dan op youtube die types (reviews genoeg) te bekijken, dan krijg je al snel een indruk wat je zou bevallen en ook waar je je aan zou ergeren.


Metabo TS 254
DWE7485 Tafelzaag
Makita MLT100X
Bosch GTS 10 XC

De vraag is of de Bosch het verschil van een 250 euro waard is of niet tov een Metabo of dewalt in deze klasse
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Die makita kent trouwens hele wisselende recensie als ik het juist heb.

dat rijtje zou bij mij

7485
GTS10
TS254

ik heb die bosch eens gehuurd (helaas een afkortblad toen ik moest schulpen en dit soort kennis niet had, dus dat was een teleurstelling) maar dat is een serieus groot en zwaar en erg krachtig ding. Die slede vind ik nou nniet echt zo'n topding. Overall is het wel een hele goede zaag hoor.

bij die metabo betaal je ook voor het onderstel, die hoef ik niet want ik wil hem in een werkbank en buiten zaag ik wel op de grond of schragen of mijn "buitenwerkbank/oppottafel)


De 7485 is kleiner, lichter en de beste geleider in dit segment.
Koop daar een goede incra miter gauge bij en je hebt echt een mooie combinatie

Zou voor mij de beste keuze zijn. ik bezit overigens ook een invalzaag op liniaal mocht ik platen op maat moeten zagen die niet op de zaagtafel passen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
en met shortlis maken bedoel ik dan dat je daarna filmpjes gaat kijken om je te verdiepen in die zagen

ik weet dat duits niet makkelijk is, maar als je alleen al kijkt dan krijg je het meeste wel mee. Als ze stofopbrengst vergelijken hoef je alleen naar een par hoopjes te kijken welke het beste is en lichaamstaal zegt vaak al genoeg ;-)


GTS10 XC vs 635-216

Dewalt 745 (oude versie 7485), makita 2704 metabo TS254 Bosch GTS10
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: k995

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Een jaar of 8 geleden heb ik een TKHS 315 M gekocht, dezelfde als hierboven vermeld, maar met zwaardere motor.
Ik was toen op zoek naar een zaag met wat vermogen, precisie was toen minder belangrijk.

Zoals verschillenden al vermeld hebben: dit is een bouwzaag. De geleider parallel aan het blad kan je nog wel mooi gelijk zetten. De andere geleider om haaks te zagen heb ik nooit op 90graden gekregen. Het gebrek aan geleiders in het werkblad miste ik na een tijdje wel.

Vorig jaar heb ik een Dewalt 745 bijgekocht om iets preciezer te kunnen zagen. Het was toen in mij opgekomen om de Metabo zaag weg te doen maar eigenlijk werk ik er wel graag mee. Voor massiefhout te zagen, ook zwaardere balken, is dat echt nog wel een goed machien. Ik heb nog nooit iets tegengekomen waar hij niet doorgeraakte.
Bij mij staat deze nu permanent met een ruw zaagblad voor massief hout. Al het andere werk doe ik dan op de Dewalt.
Maar voor fijner werk of plaatmateriaal kan ik deze Metabo echt niet aanraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Dat was inderdaad 1 van de opties . Hoe nauwkeurig kan je hier mee zagen? Bedoel ik heb daar weinig ervaring mee dus het zal nooit echt perfect zijn maar in de buurt is al genoeg en de rest leer ik wel.
Tja, wat is nauwkeurig? De fence is heel goed, als die eenmaal parallel is afgesteld (was bij mij af fabriek bijna perfect) dan kan die onmogelijk meer anders dan parallel staan. Er zit ook geen speling op dus in die zin behoorlijk nauwkeurig. Zoals al genoemd is de verstekgeleider matig (maar dat geldt volgens mij voor de meeste meegeleverde miter Gauges). Heb voor een paar tientjes een Drillpro gekocht.
En een slede is bij iedere tafel een aanvulling 👍
Voor alles wat ik doe ruimschoots nauwkeurig genoeg dus; als je zuiverder wilt dan enkele tienden van een millimeter zul je denk ik naar een andere prijsklasse moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.