Onzichtbare ophanging.

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Beste houtbewerkers ik ben op zoek naar ideeën om een massief eiken plank van 300 cm x 60 cm x 3 cm op te hangen zonder zichtbaar ophangsysteem.
ik heb hier gelezen dat er wel eens draadeinden in de muur worden bevestigd en de plank daar wordt over geschoven, voor een lengte van 3 meter vermoed ik dat dit dan wel om de 50 cm zal zijn. Gezien het gewicht van de plank zelf en dan nog de belasting erop denk ik aan een draadeinde van minimaal 12 of 14 mm die over een lengte van 30 cm in het hout gaat.
nu vraag ik mij af hoe je deze zo krijgt uitgelijnd en in het hout krijgt ingeboord dat de plank er nog vlot over schuift en nog mooi waterpas hangt.
graag jullie tips of bedenkingen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Beste houtbewerkers ik ben op zoek naar ideeën om een massief eiken plank van 300 cm x 60 cm x 3 cm op te hangen zonder zichtbaar ophangsysteem.
ik heb hier gelezen dat er wel eens draadeinden in de muur worden bevestigd en de plank daar wordt over geschoven, voor een lengte van 3 meter vermoed ik dat dit dan wel om de 50 cm zal zijn. Gezien het gewicht van de plank zelf en dan nog de belasting erop denk ik aan een draadeinde van minimaal 12 of 14 mm die over een lengte van 30 cm in het hout gaat.
nu vraag ik mij af hoe je deze zo krijgt uitgelijnd en in het hout krijgt ingeboord dat de plank er nog vlot over schuift en nog mooi waterpas hangt.
graag jullie tips of bedenkingen.
Lijkt me erg ambitieus om 60cm breed zo te kunnen bevestigen, ik denk dat 30cm, misschien 40cm wel het maximale zal zijn. De "arm" is erg groot met 60cm en die plank weegt de nodige kilo's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Zou kunnen als je M12 draadeinden neemt in combinatie met keilbouten. En inderdaad om de 50 cm.
De plank moet je dan geheel doorboren en de moer aan de voorkant, dan trek je de plank strak tegen de muur aan. De moer dek je af met een prop, gemaakt uit het zelfde hout.
Zo heb ik het tenminste zelf ooit gedaan.
EDIT: Ik realiseer me nu dat 60 cm wel ERG veel is. Bij mij was het maar 20 cm.
Zal volgens mij niet lukken. Bovendien gaat een plank van 60 cm breed onherroepelijk krom trekken!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Trip en boeda

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.182
877
Ulvenhout
60 cm diep lijkt mij erg ambitieus, zeker als de plank 3 meter lang is en 3cm dik. Het gewicht daarvan alleen al moet je niet onderschatten. Daarbij moet je muur kaarsrecht zijn om de plank goed te laten aansluiten.
Maar waar zou je hem eigenlijk willen plaatsen? Voor een wandplank lijkt me 60cm wel erg diep.
 

jorisvh

Post veel
Voor zwevende planken tot 30cm diep gebruik ik deze of gelijkaardig.
60cm diep zou ik niet aandurven, de plank alleen weegt ~35kg.

als de zijkanten tussen 2 muren zitten, dan kan je daar een lat op bevestigen en een groef in de plank uitfrezen waar de plank over schuift.
plus, aan de lange zijde om de 50cm een verstelbare plankdrager.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
83
53
Hoofddorp
Ik sluit me aan bij voorgaande commentaren, 60 cm, zwevend en onzichtbaar gaat je waarschijnlijk niet lukken: als het zwaartepunt van je belasting in het midden van de plank ligt, trek je je bouten zeker met 30/1,5 = 20 x die kracht uit de muur. + dat je een stevig genoeg stalen profiel moet hebben.
Waarom 60 cm trouwens? Bureau?
En de drie meter, is dat muur tot muur?
Dan kan je nog opzij afsteunen en dat is ook prima te verstoppen
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Ik sluit me aan bij voorgaande commentaren, 60 cm, zwevend en onzichtbaar gaat je waarschijnlijk niet lukken: als het zwaartepunt van je belasting in het midden van de plank ligt, trek je je bouten zeker met 30/1,5 = 20 x die kracht uit de muur. + dat je een stevig genoeg stalen profiel moet hebben.
Waarom 60 cm trouwens? Bureau?
En de drie meter, is dat muur tot muur?
Dan kan je nog opzij afsteunen en dat is ook prima te verstoppen
Het is inderdaad van muur tot muur, in een bureau, het bureau moet links in de kamer komen en deze planken, drie boven elkaar met 50cm tussen. Hoe zou je de zijkanten verborgen kunnen afsteunen?
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
83
53
Hoofddorp
Het is inderdaad van muur tot muur, in een bureau, het bureau moet links in de kamer komen en deze planken, drie boven elkaar met 50cm tussen. Hoe zou je de zijkanten verborgen kunnen afsteunen?
Of ze zou diezelfde pinnen kunnen gebruiken maar dan van de onderkant een sleuf infrezen, waar ze invallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb voor boekenplanken aluminium hoeklijntjes aan de muur geschroefd en een sparing in de plank gemaakt waar het hoeklijntje in wegvalt. De plank schuift over het hoeklijntje dat korter is dan de breedte van de plank. Hierdoor zie je er niks meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en boeda

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
83
53
Hoofddorp
Genoeg opties voor verbindingen aan de zijkant dus. Ik vraag me wel af over of die 50/60 cm en 3 meter breed, het midden van de voorste rand niet door gaat buigen ondanks pinnen in de achterkant, maar er zijn vast mensen hier die dat beter in kunnen schatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: boeda

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Beste houtbewerkers ik ben op zoek naar ideeën om een massief eiken plank van 300 cm x 60 cm x 3 cm op te hangen zonder zichtbaar ophangsysteem.
ik heb hier gelezen dat er wel eens draadeinden in de muur worden bevestigd en de plank daar wordt over geschoven, voor een lengte van 3 meter vermoed ik dat dit dan wel om de 50 cm zal zijn. Gezien het gewicht van de plank zelf en dan nog de belasting erop denk ik aan een draadeinde van minimaal 12 of 14 mm die over een lengte van 30 cm in het hout gaat.
nu vraag ik mij af hoe je deze zo krijgt uitgelijnd en in het hout krijgt ingeboord dat de plank er nog vlot over schuift en nog mooi waterpas hangt.
graag jullie tips of bedenkingen.
Welkom op het forum.
Waarom moeten de planken 60cm diep worden? Alleen in een kast zijn de planken zo diep of nog dieper, voor een boekenkast voistaat 30cm. In ons thuiswerkkantoor staan twee grote kallax kasten en daarvan zijn de vakken ook maar deels gevuld.

Ik zou kiezen voor een doorgaande ondersteuning aan de achterkant en zijkanten en daar de plank op vastzetten.
En ik zou niet voor een massieve plank gaan, maar eerder een torsion box toepassen eventueel met een extra lip aan de voor- en achterzijde om het geheel nog stijver te maken.
Daarmee heb je veel minder gewicht maar wel een stijvere constructie die ook nog eens veel minder gaat werken met de tijd.
Als je per sé eiken wilt hebben moet je dan wel fineren.
 

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Welkom op het forum.
Waarom moeten de planken 60cm diep worden? Alleen in een kast zijn de planken zo diep of nog dieper, voor een boekenkast voistaat 30cm. In ons thuiswerkkantoor staan twee grote kallax kasten en daarvan zijn de vakken ook maar deels gevuld.

Ik zou kiezen voor een doorgaande ondersteuning aan de achterkant en zijkanten en daar de plank op vastzetten.
En ik zou niet voor een massieve plank gaan, maar eerder een torsion box toepassen eventueel met een extra lip aan de voor- en achterzijde om het geheel nog stijver te maken.
Daarmee heb je veel minder gewicht maar wel een stijvere constructie die ook nog eens veel minder gaat werken met de tijd.
Als je per sé eiken wilt hebben moet je dan wel fineren.
Bedant voor uw feedback, welke hoogte zou de torsion box minimaal moeten hebben? Ik had gedacht deze te maken met boven en oder multiplex 6mm en daarop het eiken van 6mm te verlijmen, dan heb ik zonder de torsion constructie al 24mm, als ik de torsion box maak op 50mm komt het geheel dus op 74mm.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Waarom zou je 6mm plex en 6mm eiken nemen? Je kunt ook overwegen om alleen met eiken fineer te werken, of vooraf gefineerde platen te nemen. Daarmee win je 10-12mm.
Voor een overspanning van 3m zou ik niet te dun ontwerpen, dat is m.i. niet mooi. 36-40mm dikte om te beginnen?
Ik zou de dikte ook laten aansluiten op de afmetingen van de achterconstructie, dat bespaart je dan veel gepruts. De ribben zou ik dan wel in de lengte richting nemen zodat je geen onderbrekingen hebt.

Hoe wil je het gaan maken? Hoe krijg je alles op zijn plek? Ben je alleen? Moet je alles vooraf klaar hebben en ga je alleen nog installeren? Wat kan de houthandel leveren?

Dit lijkt me een goed startpunt voor een ontwerp van de constructie:
 

Bijlagen

  • ot3cdg2.jpg
    ot3cdg2.jpg
    26 KB · Weergaven: 6

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
En dit heb ik ook een keer van Internet geplukt en geeft je een paar ideeen voor het ontwerp:


Shelf Design Guidelines

1. For ease of shelf access, bookcases are generally no higher than 84 inches. Small bookcases are usually 30 to 42 inches high. The highest shelf in a bookcase should be as high as an average-sized person can comfortably reach – about 72 to 78 inches. If the shelves will be accessed from a sitting position, the highest shelf should be no more than 60 inches above the floor. The lowest shelf should be 3 to 4 inches from the floor level.

2. Shelf width or span is determined both by aesthetics and sag considerations. A fully loaded bookshelf carries a load of 20 to 25 pounds per running foot. The eye will notice a deflection of 1/32 inch per running foot so that a fully loaded (70-80 pounds) bookshelf that is 3 feet wide, should sag no more than 3/32 inches. For most shelves made from 3/4 inch stock, a practical span is 30 to 36 inches.

3. Shelf depth is determined by the size of the items to be stored, generally within the range of 6 to 24 inches. Shelf depth for a general purpose bookshelf is usually 10 to 12 inches.

4. Shelf spacing will generally range from 7 to 15 inches with 8 to 12 inches being common for bookshelves. To prevent the case from looking and being top-heavy, use a smaller shelf spacing near the top and a larger one near the bottom.

5. A well built shelf unit will exhibit minimal side-to-side racking. One of the most effective means of preventing racking is to add a 1/4 inch plywood back that is rabbeted and tacked to the shelves. Other methods include a diagonal back brace, corner blocks, and support cleats on the top and bottom of the unit.

6. In choosing a shelving material, factor in each material’s stiffness and susceptibility to creep. Solid wood is stiffer than plywood which is stiffer than particleboard. Particleboard will creep more than other materials so that an unsightly sag could develop if an excessive shelf span is used.



Maximum No-Sag Spans for Various Shelf Materials

The following table depicts the maximum spans for 10 inch wide shelves supporting 20 pounds per square foot (typical loading for a bookshelf) without noticeable sagging.


Shelf MaterialMaximum No-Sag Span3/8″ Glass18″3/4″ Particleboard26″3/4″ Plywood32″3/4″ Plywood w/ one 1-1/2″ wide support cleat42″3/4″ Plywood w/ two 1-1/2″ wide support cleats48″3/4″ Yellow pine36″1″ Yellow pine48″1-1/2″ Yellow pine64″3/4″ Red oak44″1″ Red oak52″1-1/2″ Red oak78″



Stiffness Ratings for Various Wood Species

Here are stiffness ratings for several woods commonly used for shelves, ranked in order of decreasing stiffness. Shelf stiffness is measured by the modulus of elasticity (E). The higher the E value, the stiffer the material, and the less it will sag.


Wood SpeciesModulus of Elasticity (E)Yellow Birch2.01Douglas Fir1.95Hard Maple (Sugar)1.83White Oak1.78White Ash1.77Shortleaf Pine1.76Black Walnut1.68Yellow Poplar1.58Black Cherry1.49Red Oak1.49White Fir1.38Ponderosa Pine1.26White Pine1.24Western Red Cedar1.12



Techniques for Increasing Shelf Stiffness


1.Shorten the shelf span or use vertical support pieces.2.Attach a 1 to 2 inch wide cleat to the front or back of the shelf.3.Screw case back to back edge of shelves.4.Use thicker material.5.Change the shelving material.6.Employ torsion box construction for the shelves.



Shelf Space Requirements for Various Items


Shelf Storage ItemShelf

Spacing
Shelf

Depth
Compact discs6″7″Stereo equipment7″18″Children’s books8″8″Small paperbacks8″8″General reading10″10″Video cassettes10″7″Slide trays10″10″Magazines12″12″Photo albums13″12″Record albums13″14″Linens,clothes14″18″Large hardcover15″12″



Standard Dimensions of Bookcases and Shelves


Standing Bookcase Height:30″ – 84″Highest shelf:72″ – 78″Depth:8″ – 24″Width:24″ – 48″Minimum shelf spacing:7″ – 8″Maximum shelf spacing:13″ – 15″Hanging shelves Height of unit:30″ – 42″Height of base above floor:36″ – 54″Depth:6″ – 16″Width:24″ – 36″Stepback Cabinet Height of unit:72″ – 84″Height of base cabinet:30″ – 36″Height of shelves above base:36″ – 54″Base cabinet depth:15″ – 25″Shelf depth:10″ – 13″Width:36″ – 48″



Methods of Attaching Fixed Shelves


Butt jointSimple, minimal racking resistanceCleats, quarter roundsSimple, unattractive, shelf height reduced on endsDadoFairly strong, relatively simple, must cover exposed endsStopped dadoFairly strong, clean, not exposed, additional work to notch shelvesSliding dovetailStrongest joint, good racking resistance, close tolerances requiredDowelsFairly strong, clean precise alignment, minimal racking resistanceBiscuitsFairly strong, simple, clean minimal racking resistanceMetal bracketsSimple, unattractive, ok for utility shelving





Shelves – WoodBin
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

boeda

Actieve deelnemer
6 dec 2013
38
2
Welkom op het forum.
Waarom moeten de planken 60cm diep worden? Alleen in een kast zijn de planken zo diep of nog dieper, voor een boekenkast voistaat 30cm. In ons thuiswerkkantoor staan twee grote kallax kasten en daarvan zijn de vakken ook maar deels gevuld.

Ik zou kiezen voor een doorgaande ondersteuning aan de achterkant en zijkanten en daar de plank op vastzetten.
En ik zou niet voor een massieve plank gaan, maar eerder een torsion box toepassen eventueel met een extra lip aan de voor- en achterzijde om het geheel nog stijver te maken.
Daarmee heb je veel minder gewicht maar wel een stijvere constructie die ook nog eens veel minder gaat werken met de tijd.
Als je per sé eiken wilt hebben moet je dan wel fineren.
Bedankt voor de feedback, de afmetingen zijn tussen twee muren in een bureelruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.