Ik wil hier eigenlijk écht over ophouden want het draagt niet zoveel bij tot het topic ... ?@MaVé
Het maakt niet uit of een drukverschil van 1 atmosfeer van binnen uit werkt of van buitenaf. De optredende spanning zal een tegengesteld teken hebben maar de absolute waarde is gelijk.
Het verschil is de capaciteit van het vat om de spanning op te nemen. Bij overdruk binnen ontstaat veelal een trekspanning. Daar kun je uitstekend tegen construeren, en als je het juiste materiaal en de juiste details gebruikt dan wordt het vat een beetje ronder. Een ballon is ook een drukvat.
Bij onderdruk binnen ontstaat een drukspanning in de wand. Dan komt falen door knik om de hoek kijken. Als het vat exact rond is is het drukverschil waarbij de spanning in het vat de plastische grens bereikt gelijk aan de situatie bij overdruk binnen. (Ik ga hier even uit van ideaal-plastisch metaal). Helaas bestaan ideale vormen en ideale materialen niet. In de wand van een niet-exact rond vat treedt buiging op, in een richting die afwijking van de ideale ronde vorm groter maakt. Het effect verstekt dus zichzelf, wat leidt tot implosie.
De kunst van het ontwerp van een vacuumvat is dus het bereiken van voldoende stijfheid. Sterkte speelt een veel kleinere rol.
Neem een PET waterfles en probeer die op te blazen met de blaaskant van een stofzuiger. Probeer daarna wat er gebeurt als je de zuigslang erop zet.
Ik volg je wat betreft de spanning die optreedt zowel bij druk in het vacuum gebied als druk boven atmosfeer, maar dat is enkel en alleen zo in een - gesloten - circuit, en dat is de atmosfeer niet. Voor de duidelijkheid, vacuum is altijd een gesloten circuit.
Peace !