Onderzetters

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Hallo allemaal!

Na de eerste voorzichtige stappen beschreven in mijn voorsteltopic nu een iets uitdagender werkstuk.
Onderzetters, niet direct creatief, wel recreatief! Gebasseerd op deze video van Peter Millard.
In mijn geval gemaakt van 9mm multiplex en reststukken kersen van de vloer.

Begonnen met heel veel stripjes zagen van het multiplex.
Ik heb een afkortbak gemaakt, ook geïnspireerd door Peter
IMG-2351.jpg

Daarna de strips in 7 plankjes van 7 strips gelijmd(hier geen foto`s van helaas) en daarna de 7 plankjes tot een blok. En dat ingepakt tot een soort van beef wellington:
7DCE3A7D-4B4F-44ED-B3D6-0C57A057E119.JPG6E860296-26F9-4244-8FD8-6FF9ED13D386.JPG

Vervolgens de cake in heel heel veel plakjes gezaagd met een lintzaag. De onderzetters kwamen er medium uit. Ze hebben eigenlijk allemaal een bolling en ook best duidelijke groeven van het zaagblad.

De eerste set onderzetters heb ik met heel veel schuurwerk redelijk glad gekregen. Dat kon sneller dacht ik, dus een blok schaafje besteld. Daarmee kreeg ik de bolle kant aardig snel glad, maar de holle kant is en blijft schuren schuren schuren. En dan zijn ze nog niet vlak, maar wel gladder in ieder geval.
IMG-2350.jpg

Maar, dan heb je uiteindelijk ook een hele berg, best knappe onderzetters!

IMG-2287.jpg

Waarom zo`n uitgebreide post over een relatief simpel werkje?
Omdat ik graag met jullie een soort verbeterspelletje wil doen ;) Want, er zijn altijd verbeteringen mogelijk en ik wil graag van alle ervaring en kennis op dit forum leren.
Ik ben bijvoorbeeld niet zo super tevreden over hoe de kleur uitgepakt is. Heb nu blanke vernis gebruikt die ik nog had liggen. Daarnaast is de bolling van de onderzetters en de duidelijk aanwezig groef van het zaagblad niet ideaal.

Wat ik mij dus afvraag, wat zijn jullie 0, 10, 100, 500 of 1000 euro aanbevelingen om dit project, beter, netter en mooier te voltooien?
Note: de lintzaag is niet van mij, dus daar zijn geen verbeteringen uit te voeren ;)

Mijn eigen ideeën zijn als volgt
0 euro: Nauwkeuriger de strips zagen, ze waren namelijk niet 100% vierkant, wat het lijmen en uitlijnen van de plankjes niet direct makkelijker maakte. Ook daar heb ik flink op moeten schuren, beitelen en schaven(met niet een hele beste schaaf die ik geleend had)
10 euro: een knappere antislipmat, deze gaat stuk en schuift, vandaar vastgeschroefd aan het werkblad
100 euro: Eigenlijk al gedaan, ik heb wat extra knijpklemmen gekocht. De snel-klemmen van bessey zijn leuk, maar leveren echt niet genoeg kracht om iets goed te lijmen. Ook de blokschaaf is een goede aanvulling op de groeiende hoeveelheid gereedschap geweest.
500 euro: een knappe werkbank/tafel. Nu op een ikea sta-tafel aan het werk.
1000 euro: Een afkortzaag, sneller, strakker en nauwkeuriger cake-plakjes snijden!

Ben benieuwd wat jullie van dit topic concept vinden!

Groet, HLN
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
In de 500 categorie zou ik kijken naar een vandikte schuurmachine/drumsander.
Je zou deze ook zelf kunnen bouwen en dan kan het een stuk goedkoper natuurlijk.
Maar ik heb veel segment ringen en onderzetters met schuurpapier gevlakt.
Het kost heel veel tijd! Zeker kopshouten onderzetters en je wil het nog wel een ongelijk schuren.

Ik heb nu een jet vandikte schuurmachine en ik kan absoluut niet meer zonder. Dingen overmaat zagen en dan naar de perfecte dikte schuren.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
100 euro: Eigenlijk al gedaan, ik heb wat extra knijpklemmen gekocht. De snel-klemmen van bessey zijn leuk, maar leveren echt niet genoeg kracht om iets goed te lijmen.

Welke snelklemmen van bessey heb je dan? Ik vind ze best prima. Ik gebruik ze echter ook regelmatig icm pijpklemmen.

Net als wat Bart al zegt vwb de 500 categorie zou ik kijken naar een drum sander. En vwb de afkortzaag ben ik het wel met zotvanhout eens. €1000 is best veel. Een kapex zou ik zelf ook wel willen maar ik doe houtbewerking voor de hobby. Dan kun je beter een goedkopere afkortzaag nemen en wat extra geld neerleggen voor een goede winkelhaak etc. Precies werken begint met goede linialen, winkelhaken etc. Deze zijn veelzijdig en daarmee krijg je ook een ”mindere” afkortzaag haaks mee afgesteld.

mvg
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Mooie onderzetters! Ik heb er zelf ook wel al eens een paar gemaakt, maar dan latjes langs elkaar gelijmd allemaal. Deze trekken ook wel relatief snel wat bol.
Voor de afwerking heb ik al spuitvernis en minerale olie gebruikt, maar bij beiden komen er kringen op het hout na enige tijd (van gewoon een glas water, soms uit de frigo). Misschien dat iemand ook weet bij welke afwerking je dit niet aan de hand hebt?
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Thx voor jullie antwoorden! Jullie reacties doen mij plezier!

Ik heb Deze klemmen in 160 en 200 mm.

De vandikte schuurmachine heb ik ook al naar gekeken. Leek mij echter een apparaat wat een toevoeging is in een reeds goed uitgeruste werkplaats. Niet in een werkplaats die nog in opstart is. Het leek mij geen essentieel gereedschap. Een werkbank of afkortzaag zal dat eerder zijn. Hoe denken jullie daarover?

Over afkortzaag gesproken, ik heb bewust die 1000 euro genoemd. 2 redenen: kwaliteit en ruimte. Ik ben pro kwaliteit. En goedkoop hoeft niet slecht te zijn, maar dit is een hobby die mij erg bevalt en dan zal ik graag met goed spul werken. Ten tweede heb ik een erg smalle werkplaats tot mijn beschikking, 270cm, dus ik heb mijn oog laten vallen op een afkortzaag die zeer ondiep is: een Bosch GCM 12 GDL. Ik kan de noodzaak nu nog niet verantwoorden. De werkbank staat hoger op de lijst!
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Het is een beetje afhankelijk wat je wilt gaan maken. Ik ben ooit begonnen met een afkortzaag een goedkope maar zelf vind ik dat helemaal niet handig, je bent beperkt in wat je kan zagen. Zelf heb ik een dewalt dw745 zaagtafel en daar kan ik alles mee. Samen met mijn draaibank en drumsander kan ik alles maken wat ik wil. Tuurlijk heb ik nog wel wat meer apparatuur maar dat is extra, om van alles te vergemakkelijken. En qua werkbank is ook maar net wat je maakt. Ik heb een werkbank die meer dient om zooi op te leggen. Ik verlijm alles (ik maak alleen kleine dingen) aan de keukentafel en span het op op de draaibank. Dus in mijn geval volstaat jouw sta-tafel.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
@Jolien : ik heb ook al diverse setjes onderzetters gemaakt en die heb ik 2x in de hardwax olie gezet . Één setje heb ik aan mijn schoondochter gegeven en die zegt dat ze nog mooi blijven . Ik heb dat zelf nog niet gecontroleerd ;)
Hardwax olie wordt gebruikt voor vloeren en meubels , dus dat zal dan ook tegen wat vocht moeten kunnen . Ik heb mijn leverancier van deze wax-olie nog gebeld met de vraag of die hardwax ook tegen de warmte kan van een kop koffie of thee . Zijn antwoord was : ja! Kan ook tegen alcohol , maar liever er niet te lang op laten liggen . Dus als je het ziet meteen even afdoen of proper maken zoals jullie zeggen . Overbodig om te zeggen dat je ze niet in de vaatwasser moet doen . :p

Ik zou zelf ook nog wel eens PU-lak willen proberen , kijken of dat ook lukt qua vochtbestendigheid .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
@Jolien : ik heb ook al diverse setjes onderzetters gemaakt en die heb ik 2x in de hardwax olie gezet . Één setje heb ik aan mijn schoondochter gegeven en die zegt dat ze nog mooi blijven . Ik heb dat zelf nog niet gecontroleerd ;)
Hardwax olie wordt gebruikt voor vloeren en meubels , dus dat zal dan ook tegen wat vocht moeten kunnen . Ik heb mijn leverancier van deze wax-olie nog gebeld met de vraag of die hardwax ook tegen de warmte kan van een kop koffie of thee . Zijn antwoord was : ja! Kan ook tegen alcohol , maar liever er niet te lang op laten liggen . Dus als je het ziet meteen even afdoen of proper maken zoals jullie zeggen . Overbodig om te zeggen dat je ze niet in de vaatwasser moet doen . :p

Ik zou zelf ook nog wel eens PU-lak willen proberen , kijken of dat ook lukt qua vochtbestendigheid .
Oke super Jan! Dankjewel om even op mijn vraagje te antwoorden! Want ik kaapte zomaar dit onderwerp eigenlijk haha :) mercikes!!
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
De 0 euro fix:
Leen een bandschuurmachine! Ze zijn nu zoveel mooier dat degene die ik al weggegeven heb bijna terug zou willen vragen 😉
17365007-DCE5-4690-A7D0-BD449B48EE2D.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: J.art

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.