Ondersteuning zwevend eiken bureau

GoudenKiwi

Nieuw lid
17 feb 2021
1
0
Hallo iedereen

Ik wil een stevig massief eiken werkblad (doorlopende lamellen) gebruiken als een zwevend bureaublad. L x B x H is 215 x 80 x 4 cm. Aan de rechterkant voorzie ik een steunpoot uit hetzelfde blad (72 cm hoog in 45° hoek).

Het blad wordt langs de linkerkant en volledige achterwand gedragen op een soort L-profiel (lange kant tegen muur?) van een paar cm breed. Voorbeeld:

Dit blad zal geen zware gewichten moeten dragen (computer, monitor, ...) maar toch vroeg ik mij af of ik best geen extra versteviging voorzie tegen doorbuigen. Bv. een u-profiel (in lengte of breedte?), een driehoek, ingewerkte staaf, ... Een steunpoot in het midden heb ik liever niet.

Ik denk dat het geen kwaad kan, maar volgens een aantal bronnen op internet zou het overbodig zijn bij deze dikte.

Schets bureau:


Aan de linkerkant komt nog een melamine werkblad met een of meerdere kastjes onder. Als de constructie dit toelaat zal een deel van het eiken blad hierop rusten, maar voor bovenstaande vraag mag dit nog buiten beschouwing gelaten worden.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Dat zal niet doorbuigen, zeker niet als het aan de muurzijde wordt gedragen. Vorig jaar een eiken eettafel gemaakt met 44 mm massief eiken blad. Tussen de poten wordt 2 meter overspannen en het blad zakt geen mm door.
 
  • Leuk
Waarderingen: GoudenKiwi

serum

Nieuw lid
17 dec 2017
1
1
Maak je absoluut geen zorgen. Ga je het blad kant en klaar kopen met doorlopende lamel of zelf samenstellen? Als de verlijming tussen de onderlinge lamellen goed is hoef je je nergens zorgen over te maken. Eiken is in die dikte enorm stijf. Ik zou het blad en de poot met een aantal lamello's met elkaar verbinden als je dit in verstek wilt doen. Hout kops op elkaar lijmen is doorgaans geen succes, (je hebt geen oppervlakte, omdat het hout in de lengterichting uit allemaal kleine rietjes is opgebouwd) onder 45 graden is al beter maar nog niet optimaal. de beuken lamellen verbinden het hout in haakse richting en geven extra sterkte in je verbinding.

Ik deel de ervaring met mbruijn, afgelopen jaar een tafel gemaakt voor een klant van 2m80 lang 40mm eiken met alleen op de uiteinden 2 poten.
 
  • Leuk
Waarderingen: GoudenKiwi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.