Onderstel SCM SC2C

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Over een tijdje zal ik mijn nieuwe zaagtafel ophalen welke ik heb overgenomen van @JonasLa. Hij staat nu nog even gestald in zijn werkplaats totdat er wat meer duidelijk is over de verbouwing van onze schuur.
Omdat ik toch flexibel wil zijn in de opstelling zou ik de zaag graag op een onderstel plaatsen met wielen. Luuk heeft zijn machine op een Bora onderstel staan, ik zou graag een versie willen waarbij je de machine ook makkelijk in de lengterichting kan verplaatsen. Bora heeft ook een onderstel met 4 zwenkwielen, maar ik vraag me af of deze niet in de weg zitten.
Daarnaast zijn het erg kleine wielen. Wellicht wil ik in de ruimte vloerbedekking leggen (heb ik nu ook en is warmer aan de voetjes en makkelijk schoon te maken). Zouden deze wieltjes dan nog rijden? Heeft er iemand nog andere opties? Naast zelf maken natuurlijk, al weet ik niet hoe ik kan garanderen dat een zaag van ruim 300 kilo daar op blijft staan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb mijn Harvey zaagtafel (250 kg) en Hammer A3-31 vlakvandiktebank (300 kf) op een zelfgelast stalen onderstel staan, met geremde zwenkwielen eronder (deze).
Ik kan beide machines op hun plek rondjes laten draaien als ik zou willen.
Zie hier en hier voor de foto's.

Neem in ieder geval niet te kleine wielen, hoe groter, des te makkelijker rolt de machine (zeker bij een vloer die niet helemaal soepel loopt, zoals op tapijt of met wat zaagsel/houtsnippers op de vloer).
Ik heb 50mm wielen onder mijn ladekastjes zitten, en die stroppen al snel op als er een houtje oid voor ligt.. De grotere wielen (80mm, maar nog beter 100 als je daar de hoogte voor hebt), rollen daar makkelijker overheen.

Nog een draadje waar wat meer leesvoer in staat over het op wielen zetten van een zware machine:

Ik zou zeker opteren voor zelf een frame maken. Dan kan je er de wielen onder zetten zoals je zelf wilt, en de maat aanpassen aan je machine. Van hout zou eventueel kunnen, maar zit er bij jou in de buurt niet iemand die kan lassen?
 
  • Leuk
Waarderingen: luc (-: en Willempie

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Of een Bora onderstel voldoende is ligt voornamelijk aan het gebruik. Voor incidentele verplaatsingen is het goed, maar het is onhandig als je de machine bij elke keer zagen moet verplaatsen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Nog steeds niet aan begonnen maar daar gaat nu hopelijk verandering in komen.
Ik wil zelf een onderstel maken zoals @Fluo dat heeft gedaan voor zijn Hammer. Al zal bij mij de dragende balk met de wielen aan de voor en achterzijde zitten. Wanneer ik nu de bodem van multiplex wil maken, welke dikte zal ik dan aan moeten houden? Bijvoorbeeld 2 verlijmde platen van 18mm? Zal dat genoeg zijn om de 300 kilo te dragen?
En dan de eiken balken waaronder de wielen zitten iets van 80x30mm? Of is dat onder bemeten?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels een schetsje gemaakt:
De bodem zal ik maken van 36mm multiplex (2x18mm welke wordt verlijmd).
De balken waar de wielen onder komen zijn 45mm dik en 100mm hoog. Op de uiteinden waar ik de wielen plaats zijn ze 80mm hoog. Deze wordt gelijmd en geschroefd op de 36mm multiplex.
De balkjes aan de zijkant zijn 45x80mm of 30x80mm. Dit is meer voor de sier want ik neem aan dat een machine van 300 kilo niet zo snel zal verschuiven.

Ik heb hier nog eiken liggen, maar dat is 30mm dik. Kan ik 2 delen verlijmen om aan de benodigde 45mm te komen? Of is dat minder sterk?

Schermafbeelding 2023-05-23 om 12.47.26.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Die bodem kan je weg laten. Als je 2 stroken van 18mm hebt waar de machine op staat is dat zwaar zat. Je hebt dan ook geen last van stof ophoping onder in de machine. Je machine weegt 300 kg, niet 3000.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik ben bang dat als ik slechts 2 stroken pak het onderstel kan gaan torderen. Omdat je dan weinig verbinding hebt met de 2 kanten.
Maar als het kan met 18mm ipv 36mm is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Wat zou de minimale dikte van de eiken balken moeten zijn? Nu zit ik op 31mm, maar dat is wellicht een beetje aan de krappe kant?

Schermafbeelding 2023-05-23 om 12.47.26.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Mijn gietijzeren zaagmachine staat in een karretje van populierenmultiplex van 18mm. Dat is sterk zat.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ok, dan ga ik nog even kijken naar een ander ontwerp.
Dus een onderstel zoals deze zou ook voor een machine van 300kg voldoen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij dit onderstel zijn de punten die de grootste krachten moeten opvangen, het zwakste. Maar Als je op een beetje vlakke vloer werkt, voldoet het vermoedelijk wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.