Hallo allemaal,
Gisteravond werd me een lintzaag min of meer in de schoot geworpen
(via een buurman gekregen die ervan moest voor een heel leuk prijsje). Daar ben ik natuurlijk enorm blij mee, maar ik had geen tijd gehad om me van te voren goed in te lezen of de machine goed te testen. Ik heb hem een beetje schoongeveegd en daarna ben ik hier gaan lezen over lintzagen. Zo las ik dat lintzagen niet alleen zaaglint bovengeleiding hebben maar ook onder het werkblad een geleiding hebben. Ik werd onmiddelijk benieuwd naar de ondergeleiding dus ik weer naar de werkplaats beneden. En wat zag ik? Geen ondergeleiding.....
Nog een paar keer goed gekeken onder het werkblad, nog wat schoongeveegd daar. Volgens mij heeft er ook geen ondergeleiding gezeten, het ziet er ook niet uit alsof er iets is afgebroken. (zie foto's) Het is een Pehaka zaag; kent iemand dit merk? De zaag ziet er verder goed uit; loopvlakken zijn praktisch nog gaaf, misschien zal er een kogellager vervangen moeten worden en er moet een nieuw zaagblad op, maar verder lijkt hij prima in orde te zijn.
Nu vraag ik me af: is er iemand bekend met lintzagen zonder ondergeleiding van het zaaglint? Is een ondergeleiding noodzakelijk? En zo ja, is die er makkelijk op te maken?
Met vriendelijke groet,
Koos

Gisteravond werd me een lintzaag min of meer in de schoot geworpen
Nog een paar keer goed gekeken onder het werkblad, nog wat schoongeveegd daar. Volgens mij heeft er ook geen ondergeleiding gezeten, het ziet er ook niet uit alsof er iets is afgebroken. (zie foto's) Het is een Pehaka zaag; kent iemand dit merk? De zaag ziet er verder goed uit; loopvlakken zijn praktisch nog gaaf, misschien zal er een kogellager vervangen moeten worden en er moet een nieuw zaagblad op, maar verder lijkt hij prima in orde te zijn.
Nu vraag ik me af: is er iemand bekend met lintzagen zonder ondergeleiding van het zaaglint? Is een ondergeleiding noodzakelijk? En zo ja, is die er makkelijk op te maken?
Met vriendelijke groet,
Koos