Oefenen met sketchup

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Hey mensen,

Ik heb zoveel ideeën in mijn hoofd, echter nog bij lange na niet alle vaardigheden of materialen hiervoor.
Gelukkig bestaat zoiets als sketchup.

Ik wil kijken of ik om de zoveel tijd of een nieuwe thread kan plaatsen, of deze kan blijven updaten iedere keer als ik een nieuw ontwerp heb gemaakt. Wellicht met fotos als het me lukt om deze daadwerkelijk te maken.
Als allereerste heb ik een beitelkistje ontworpen. Dit is puur de kale box, zonder inlay. Deze zal ik echt met de hand moeten maken, zodat de beitels op hun plek blijven liggen. Deksel ben ik nog niet over uit wat ik ga doen.

Graag hoor ik jullie advies/mening, en wat de beste manier is om om de zoveel tijd een nieuw ontwerp te posten.
 

Bijlagen

  • beitelkistje exploded.png
    beitelkistje exploded.png
    40,2 KB · Weergaven: 121
  • beitelkistje.png
    beitelkistje.png
    35,3 KB · Weergaven: 124
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Hey mensen,

Ik heb zoveel ideeën in mijn hoofd, echter nog bij lange na niet alle vaardigheden of materialen hiervoor.
Gelukkig bestaat zoiets als sketchup.

Ik wil kijken of ik om de zoveel tijd of een nieuwe thread kan plaatsen, of deze kan blijven updaten iedere keer als ik een nieuw ontwerp heb gemaakt. Wellicht met fotos als het me lukt om deze daadwerkelijk te maken.
Als allereerste heb ik een beitelkistje ontworpen. Dit is puur de kale box, zonder inlay. Deze zal ik echt met de hand moeten maken, zodat de beitels op hun plek blijven liggen. Deksel ben ik nog niet over uit wat ik ga doen.

Graag hoor ik jullie advies/mening, en wat de beste manier is om om de zoveel tijd een nieuw ontwerp te posten.
Voor dit project heb ik een combinatie afkort/circelzaagtafel, waarvan het blad niet in diepte verstelbaar is ( dus puur en alleen voor planken op maat te zagen, en handgereedschap beschikbaar.

Met een zaagtafel/router(tafel) is zon kistje snel in elkaar gezet, echter heb ik deze niet. Dus, we gaan enthousiast aan de slag met schaven, zagen en beitelen tot het resultaat af is.Optimistisch gezien is dat over een paar weken :p
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een mooi stukje houtbewerking
je zal er veel van leren & er veel voldoening uit halen
technisch gezien zou ik het met messing en groef maken (zie tekening)
de bodem in een groef in de 4 wanden met rondom speling zodat hij kan werken
voor- & achterwand tussen de zijwanden
wanden ook met messing en groef in mekaar werken of koud tegen mekaar zetten + lijmen
je hebt een (cirkel)zaag waarvan de diepte niet verstelbaar is ?
hier een draadje over schuim waarin je pasvormen kan snijden om je beitels in te leggen

1597506242301.png
 

Bijlagen

  • 1597506141997.png
    1597506141997.png
    26,6 KB · Weergaven: 49

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
dit is een mooi stukje houtbewerking
je zal er veel van leren & er veel voldoening uit halen
technisch gezien zou ik het met messing en groef maken (zie tekening)
de bodem in een groef in de 4 wanden met rondom speling zodat hij kan werken
voor- & achterwand tussen de zijwanden
wanden ook met messing en groef in mekaar werken of koud tegen mekaar zetten + lijmen
je hebt een (cirkel)zaag waarvan de diepte niet verstelbaar is ?
hier een draadje over schuim waarin je pasvormen kan snijden om je beitels in te leggen

Bekijk bijlage 90122
Ah, je hebt helemaal gelijk. Ik was aan het denken aan de bodem eronder te lijmen, maar de messing en groef zal een beter resultaat geven.


voor de inlay kan ik schuim gebruiken, Ik zag ook een geweldig idee om een plankje te gebruiken met magneetjes erin, zodat ze op hun plek blijven. Zolang het kistje nog niet af is, heb ik alle tijd om erover te denken.

Om terug te komen op de circelzaag:

1597520465047.png

dit is hem niet, maar wel een voorbeeld. Een soortgelijke heb ik 2e hands ooit op de kop getikt voor 25 euro.
Volgens mij hebben merken als Makita een combinatiezaag waar de tafel wel verstelbaar is ( en dus de diepte van het zaagblad), echter is het bij mijn zaag helaas niet.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mijn zaagtafelhoogte is ook niet verstelbaar (de ZB200 van de gamma, zoek maar op :')); mij lukt het altijd wel om wat stukken hout te vinden die de hoogte netjes kunnen opvullen zodat ik toch groeven kan maken. Deze kan je met je werkstuk meebewegen zoals ZotVanHout zegt, of eventueel met dubbelzijdig tape aan je werkblad bevestigen en daarmee het werkblad "ophogen".
Zelf heb ik daarnaast een zeer simpele slede vervaardigd waar ik ook plankjes op kan leggen om de juiste hoogte te krijgen.

Maar met handgereedschap (heb je een ploegschaaf?) kan het inderdaad ook prima. Scheelt weer stof.

Edit: Het spouwmes kan wel wat problemen geven; bij mijzat hier een oog op om de afschermkap aan te installeren welke hoger uitstak dan het zaagblad. Dit oog heb ik er afgezaagd aangezien ik de afschermkap nooit gebruik (maakt zagen volstrekt onmogelijk bij deze zaag).
 
Laatst bewerkt:
  • Grrr
Waarderingen: McTucker

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
@HoutNerveus , @ZotVanHout

Dat heb ik nog nooit zo bekeken.het is maar een kleine oppervlakte, dus een slee is misschien iets teveel gevraagd voor deze.

Ik heb wel al een verstelbare sponningschaaf( geen idee of hier een speciale benaming voor is)
Een ploegschaaf helaas nog niet. Deze is door dit project wel gestegen op mijn prioriteitenlijst. Nieuw zijn het alleen vrij prijzige aankopen.

ik denk voor nu dat ik het zal moeten doen met zagen, beitelen, en grondschaaf.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
een slee is misschien iets teveel gevraagd voor deze.
'slee' is een rekbaar begrip
als je zaag op een vaste hoogte staat, dan kan je het werkblad ophogen door er een stuk plaat op te leggen
de plaat mag iets groter zijn dan de huidige zaagblad
op het einde van de plaat bevestig het onderaan 90° op de zaagrichting een latje zodat je plaat niet meeschuift
let er op dat de plaat stabiel ligt
het werk voor zo'n lade is eerder machinaal, maar ik wil jou het genot van het handwerk niet ontzeggen
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
'slee' is een rekbaar begrip
als je zaag op een vaste hoogte staat, dan kan je het werkblad ophogen door er een stuk plaat op te leggen
de plaat mag iets groter zijn dan de huidige zaagblad
op het einde van de plaat bevestig het onderaan 90° op de zaagrichting een latje zodat je plaat niet meeschuift
let er op dat de plaat stabiel ligt
het werk voor zo'n lade is eerder machinaal, maar ik wil jou het genot van het handwerk niet ontzeggen


Ik was eerlijk gezegd eerst sceptisch, gezien hoe klein mijn zaagje is( en hoe praktisch de slee zou zijn daarop)

Ik kwam echter een video tegen van John Heisz ( mini table sled)
In combinatie met een verhoging zoals je voorstelde (groef zal toch bijna altijd dezelfde diepte hebben bij merendeel van de projecten),is dit een mooi project voor op de lijst te zetten.

Bedankt voor de adviezen!

Ik ben ondertussen doorgegaan met ontwerpen, en hieronder een simpele krat gemaakt, Dit was vooral om te oefenen om een idee te krijgen hoeveel ik kon maken van een specifieke maat planken die ik binnenkort kan ophalen, en wat de meest efficiente manier dan zal zijn om deze planken te zagen.

1598815661927.png

Als volgende ontwerpproject wil ik kijken om een ladenkast te maken, echter weet ik zelf weinig af van hoe ik een stevig ontwerp kan maken, dus dat is nog onderzoeken, en heel veel proberen te schetsen. Mocht ik daar weer een schets van afhebben, zal deze natuurlijk hierbij komen te staan. Als mensen nog tips hebben voor het ontwerpen van een kast, hoor ik het graag.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom? (Oprechte vraag) Ik heb nog nooit een beschermkap op een zaagtafel gehad, en ik denk 90 procent van alle mensen hier op het forum ook niet. Een spouwmes is belangrijker. Ik vind een beschermkap alleen maar in de weg zitten.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Tja, ik baseer me op tal van video's over het veilig gebruik van een zaagtafel en voor mij was dit de beste overweging.
De originele beschermkap is niet doorzichtig en dermate lomp en onhandig dat er continue werkstukken bleven steken en dat ik geen enkel zicht had op mijn zaagsnede. Ik vind niet dat dat de veiligheid ten goede komt.

Iedereen moet daar zijn eigen keuzes in maken dunkt me, zolang er bewustzijn is van de risico's die deze keuzes inhouden.

Ik snap wel dat er wat tegen in te brengen is om een ander te adviseren de beschermkap te verwijderen; echter kom je daar volgens mij niet omheen als je groeven wil zagen met een zaagtafel.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik denk dat we ons eens moeten gaan verdiepen in machinale houtbewerking.

Waarvoor is in de eerste beginselen een cirkelzaag ontworpen, juist om hout te schulpen en of af tekorten. We hadden een freestafel om sponningen te slaan en een pennenbank om pennen te slaan. Daardoor zat ook nooit het spouwmes en de beschermkap vd cirkelzaag in de weg.
We zijn beperkt in deze machines en creatief geworden en zijn bijna alles op de cirkelzaag gaan doen waardoor nu alles zoals het spouwmes en beschermkap in de weg zitten. Ik denk dat ook velen nooit gehoord hebben van een langs afkort geleider op een cirkelzaag.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een zaagtafel behoort een beschermkap te hebben, heel eenvoudig.
De grotere/betere machines hebben er 1 aan een beugel welke je weg kan klappen, de kleinere/goedkopere meestal 1 gemonteerd aan het spouwmes. Indien dat laatste dan kan het een oplossing zijn om een extra spouwmes te hebben welke je iets inkort om verdekte zaagsneden te maken, als je dat gedaan hebt moet het spouwmes met de beschermkap er weer op.

En ja, in de praktijk gaat dat veelal anders, maar dat laat onverlet dat een ronddraaiend zaagblad zonder beschermkap hartstikke gevaarlijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.