Ja ik was ook sceptisch of beenderlijm wel sterk was. Dus ik heb wat random blokjes hout van de grond opgeraapt en aan elkaar geplakt. Eerst was ik inderdaad niet erg onder de indruk, maar beenderlijm heeft een veel langere droogtijd om echt goed sterk te worden. Dus na een lange nacht wachten (kaarsje er bij, mooi muziekje opgezet...) nog een keer de blokjes in de bankschroef gezet en er stevig opgeslagen met een grote hamer. Ze breken allemaal echt helemaal in het hout , en niet in de lijmnaad. En dat zonder dat er een lijmklem aan te pas is gekomen! Als ik met pvac lijm heb ik altijd wel stukken die in de lijmnaad breken en stukken waar splinters op zitten. Dus vandaar mijn idee dat beenderlijm sterker is. Maar een betere conclusie is dat beenderlijm minder kritisch is voor het te lijmen oppervlak en niet kritisch is wat betreft klemkracht. Ik heb geen idee wat die lui van FWW hebben gedaan om de beenderlijm te verklooien, maar het feit alleen al dat hij op een lagere eindkracht uitkomt dan de liquid hide glue, vind ik al heel verdacht.
Er zijn heel veel redenen om niet voor beenderlijm te kiezen, het is omslachtig, je hebt een heel korte open tijd, maar juist een heel lange droogtijd. Het ruikt enigszinds merkwaardig (oftwel, het stinkt). Maar de lijmkracht is gewoon heel erg goed.
Dus terug naar zwaluwstaarten, waarom hebben ze die uitgevonden? Ik denk omdat je kops hout zo slecht kunt lijmen. Er er bestonden nog geen domino's. En waarom die zwaluwstaart in de Roubo werkbanK? Ik heb zo'n vermoeden dat dat veel met de eer van de werkman te maken had. Kijk mij eens mooie verbindingen maken, zoiets.
Edit: Art en Damien hebben ook wel een punt.