Nulpunt Z-as verschuift tijdens frezen.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Ik heb nu een paar jaar een Ratrig CNC, en daar tot nu toe probleemloos (afgezien an stommiteiten mijnerzijds...) frees- engraveerklussen mee gedaan.
Maar deze week liep ik tegen een probleem aan wat ik nog niet eerder heb gehad, en eigenlijk ook niet begrijp: tijdens het V-carven van een paar letters verschuift het nulpunt van de Z-as.
Z=0 op het spoilerboard gezet, materiaal is 15mm hoog, freesdiepte is 3 mm.
De eerste letter freest hij keurig uit op 3mm, maar bij de volgende letters wordt de diepte steeds groter, tot bij de derde letter er brandsporen ontstaan en ik de boel een noodstop heb gegeven.
gcode nog even gecheckt, is niks mis mee.
Maar als ik de frees nu laat zakken tot op het spoilerboard, geeft bCNC niet 0 aan, maar 9-nog-wat. Geen wonder dus dat er veel te diep wordt ingefreesd.
Ook nog even gecheckt of freesje goed vast zit in de spindel, is OK.
Aansturing is met Xvpro5, metbCNC op een Raspberry. Spindel 2.2kW watergekoeld aangestuurd door Huangyang VFD.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.854
215
Rotterdam
Ik heb geen Ratrig CNC machine, maar wel een gewone freesbank.
Zou het kunnen dat de tafel en de frees niet parallel staan? Dus dat de tafel een paar mm omhoog loopt.

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
154
29
Breda
Zou het kunnen dat de Z-as stappen overslaat op een of andere manier? Mocht hier niemand het juiste antwoord weten adviseer ik je om deze vraag te posten op cnczone.nl. En dan is het misschien handig om de G-code erbij te posten.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb wel een RatRig (Stronghold One) maar dit is mij ook een onbekend probleem.
Je hebt het over frezen van verschillende letters, maar is dat op dezelfde plek, of is het een woord waarbij hij aan de ene kant prima begint en aan de andere kant te diep zit?

Je kan wat troubleshooten door de Z op een stuk hout te zeroen en dan via de controller de Z zo hoog mogelijk. Stukje hout weghalen en dan G0 Z0 te doen, en dan weer naar max. Herhaal dit een stuk of 20 keer.
Eindig beneden en kijk of je het stukje hout er nog tussen kan doen.
Zo nee, heb je OF teveel backlash, OF idd overstappen van je motor wanneer je Z omhoog gaat. Dit is dan meestal omdat de motor dan niet meer genoeg kracht heeft om de spindle omhoog te trekken. (en dat kan dan weer tig oorzaken hebben)

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
248
101
Delft
Ik ben geen ratrig kenner, maar werk vaak met industriële servos. Als ik dit soort problemen tegenkom is het vaak een slippende aandrijving ergens. Maar goede servos hebben feedback en stabiele servodrives waarop je kan vertrouwen.
Wat voor aandrijving zit er op je z as? Heeft die encoderfeedback?

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
146
47
ik herken het
vaak missende stappen door EMI, controleer goed de aarding van je machine, de kabels, de spindle en de VFD, die stoort waarschijnlijk enorm, ik heb heb uiteindelijk maar gewoon gekozen om mijn stappers te vervangen door closed loop stappers en alle kabels goed geshield en geaard, en de vfd zelf in een aparte metalen kast gestopt, en daarmee was uiteindelijk alles wel ok.

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
146
47
een ander ding kan ook heel simpel de verbinding van je stapper naar je z as zijn, als deze los zit en doorschiet heeft hij meer moeite met tillen, dan schiet hij door en zakken gaat natuurlijk altijd goed, dan mist hij geen stappen maar gaat hij toch niet omhoog.

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
45
23
Wellicht het mechanische gedeelte van de Z-as. Ik heb ooit hetzelfde gehad, toen bleek een stelschroef van een pulley op de stappenmotor losgelopen te zijn. Zelfde symptomen.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Dank voor alle snelle reacties! Ik ga de tips in ieder geval nalopen.

Alvast antwoord op een paar vragen:
- tafel en frees staan perfect parallel
- de te frezen tekst bestaat uit één woord van 6 letters, allemaal op dezelfde hoogte (materiaal 15 mm multiplex, gevraagd wordt infrezing van 3 mm. De gcode gaat hierbij (met extentie .txt, om het ier te kunnen bijvoegen)
- aan aarding, kabels. positie VFD etc. is niets veranderd, dus daar verwacht ik geen problemen; Maar ik ga het uiteraard wel even nalopen.

Nogmaals dank ik kom er dit weekend op terug!

Bijlagen

• VEERLE-vcarve.gcode.txt
    18,2 KB · Weergaven: 8

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
De Gcode is iig niets mis mee, die wil de Z continu naar dezelfde diepte (12)
Ik gok dan dat het idd iets is in de 1)backlash, 2)leadscrew koppeling aan de motor, 3)motor zelf , want hij gaat te diep, wat over het algemeen betekent dat hij daarvoor niet ver genoeg omhoog is gegaan (want dat is zwaarder dan omlaag)

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
De Gcode is iig niets mis mee, die wil de Z continu naar dezelfde diepte (12)
Ik gok dan dat het idd iets is in de 1)backlash, 2)leadscrew koppeling aan de motor, 3)motor zelf , want hij gaat te diep, wat over het algemeen betekent dat hij daarvoor niet ver genoeg omhoog is gegaan (want dat is zwaarder dan omlaag)
Ja, gcode had ik ook al bekeken, en dacht ik ook goed te zijn.
Wat bedoel je met backlash?
Wat betreft de koppeling aan de motor, dat gaat (had jij niet ook een ratrig?) met vier boutjes, twee iets grotere, en twee iets kleinere. De twee grote zitten muurvast, de ene kleine ook, maar de andere ontbreekt, dus dat zou iets kunnen zijn. Zie foto. Ik kan er niet goed bij met de schuifmaat om de maat te bepalen, maar het zal iets van M3 zijn. Ik weet niet of de maten van imbussleutels gestandaardiseerd zijn, maar een maat 2 uit mijn gedore-set past. Geen idee waar je zo'n boutje kunt krijgen, ga ik naar zoeken. Is natuurlijk in de werkplaats niet terug te vinden.
Wat betreft de motor, die heeft het wel al die jaren goed gedaan, en de frees zelf is behoorlijk zwaar, maar die heeft er vanaf het begin in gezeten. Misschien dan toch een closed-loop motor monteren?
Heb de boel nog eens grondig schoongeblazen, maar heel smerig zag het er niet uit.
Smeren jullie de geleiders vaak, en waarmee?
Dank voor je meedenken!

Bijlagen

• signal-2025-04-18-105750.jpeg
    signal-2025-04-18-105750.jpeg
    50,7 KB · Weergaven: 9

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
45
23
Probeer eens de koppeling te bewegen met de hand terwijl je de leadscrew vasthoud. Denk dat je missende stelschroefje de boosdoener is

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Wat betreft de koppeling aan de motor, dat gaat (had jij niet ook een ratrig?) met vier boutjes, twee iets grotere, en twee iets kleinere. De twee grote zitten muurvast, de ene kleine ook, maar de andere ontbreekt, dus dat zou iets kunnen zijn. Zie foto. Ik kan er niet goed bij met de schuifmaat om de maat te bepalen, maar het zal iets van M3 zijn. Ik weet niet of de maten van imbussleutels gestandaardiseerd zijn, maar een maat 2 uit mijn gedore-set past.
Nou daar kan dus best je issue zitten.
Ik heb inderdaad ook een killerbee gehad voor ik de stronghold had.
Dat ding is de koppeling tussen je motor en je leadscrew.
En als een van de boutjes ontbreekt heb je grote kans dat de leadscrew niet 1op1 meedraait mer de motor.

Ik zou zeggen google ff op flexibele motorkoppeling 1/4 naar 8mm en je krijgt een hoop hits. Waarschijnlijk makkelijker dan 1 boutje op de juiste lengte vinden.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Probeer eens de koppeling te bewegen met de hand terwijl je de leadscrew vasthoud. Denk dat je missende stelschroefje de boosdoener is
Koppeling lijkt dan toch wel vast te zitten, krijg er geen beweging in als ik de leadscrew vasthoud.
Het missend schroefje heet trouwens een stelschroef - weer wat geleerd. De maat is M4. Ga ik een paar van aanschaffen. Maar omdat koppeling wel vast lijkt te zitten, ligt het probleem toch misschien niet hier.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Nou daar kan dus best je issue zitten.
Ik heb inderdaad ook een killerbee gehad voor ik de stronghold had.
Dat ding is de koppeling tussen je motor en je leadscrew.
En als een van de boutjes ontbreekt heb je grote kans dat de leadscrew niet 1op1 meedraait mer de motor.

Ik zou zeggen google ff op flexibele motorkoppeling 1/4 naar 8mm en je krijgt een hoop hits. Waarschijnlijk makkelijker dan 1 boutje op de juiste lengte vinden.
Het boutje heet een stelschroef, en er is op zich prima aan te komen - maat blijkt M4 te zijn.
Met de hand krijg ik overigens geen beweging in de koppeling als ik de leadscrew vasthoud, dus of dit het inderdaad is?
Ga zo'n boutje bestellen, dat is het geld niet.
Wat bedoelde je met ´backlash' in je eerste reactie?

Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.371
790
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
backlash is speling in een onderdeel dat beweging overbrengt.

Bijvoorbeeld: als je de hendel van je kolomboor beweegt, kan het even duren voor de pinole omlaag komt. Of als je de spindel van je bankschroef aandraait, kan het even duren voordat de bekken bewegen.

Je kunt je voorstellen dat als een moer op een spindel van je CNC-machine slijt, dit ook kan optreden - draaien van de spindel kan dan even duren voordat de moer gaat bewegen. Vooral als je van draaidichting verandert, zal de moer niet direct de andere kant op bewegen.

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
304
69
Grönnen
Ik heb niet alles gelezen, ik had Z-as verloop door een (bijna) gebroken kabel.
De gcode kan dit niet veroorzaken. (of er moet onbedoeld een speciale functie aangeroepen worden).

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Ik heb wel een RatRig (Stronghold One) maar dit is mij ook een onbekend probleem.
Je hebt het over frezen van verschillende letters, maar is dat op dezelfde plek, of is het een woord waarbij hij aan de ene kant prima begint en aan de andere kant te diep zit?

Je kan wat troubleshooten door de Z op een stuk hout te zeroen en dan via de controller de Z zo hoog mogelijk. Stukje hout weghalen en dan G0 Z0 te doen, en dan weer naar max. Herhaal dit een stuk of 20 keer.
Eindig beneden en kijk of je het stukje hout er nog tussen kan doen.
Zo nee, heb je OF teveel backlash, OF idd overstappen van je motor wanneer je Z omhoog gaat. Dit is dan meestal omdat de motor dan niet meer genoeg kracht heeft om de spindle omhoog te trekken. (en dat kan dan weer tig oorzaken hebben)
Goed idee, maar nog geen oplossing: heb plm. 25 keer beweging van Z=0 naar Z=70 vv gemaakt, maar stukje hout past er nog precies zo strak onder als bij begin sessie.
Als ik meet in het werkstuk (gelukkig een proefstukje) meet ik aan het begin van de V een diepte van 1,69 (voeler van de schuifmaat haalt het natuurlijk niet helemaal tot in de punt), en aan het eind 2,80. Eind eerste E 2,28, eind 2de E 3,02, einde R al 5,69. Toen heb ik de machine stilgezet i.v.m. verbrandingsverschijnselen. Er zijn dan 26 grotere bewegingen op de Z-as geweest.
Die grote Z-bewegingen zijn 8mm, gevolgd door 3mm; dus veel kleiner dan in het proefje van Z=0 naar Z=70.
Het lijkt ook wel of de daling steeds sneller gaat.
Overigens heeft hij dezelfde code ook al eens goed geprint, in mdf i.p.v. multiplex, maar dat maakt niet uit neem ik toch aan.
Kortom, het blijft een raadsel.
Ik heb stelschroefjes besteld, komen wellicht morgen, anders wordt het dinsdag; kijken of dat wat oplevert.

Ga denk ik dit probleem maar een 'cross-posten' op cnczone.
Dank maar weer!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.