Notenhout behandelen

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
52
27
Schiphol
Hoi allen,

Ik had hier een eigen topic voor mijn projectje maar die is gesloten omdat er mensen offtopic gingen. Ik heb een paar kastjes gemaakt van massief Amerikaans noten en die wil ik behandelen. Zie alleen door de bomen het bos niet meer, wat is het makkelijkst en geeft er een mooi karakter aan? Zelf heb ik al terpentijn en 'Verbeterde houtolie' (tungolie +zonnebloemolie) maar dat is voor buiten.

Iemand suggesties? Liefst met linkje erbij :p
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.137
529
Moordrecht
Je kan toch prima die verbeterde houtolie gebruiken? Het is niet zo dat dat binnen niet werkt, geeft alleen maar extra bescherming.

Notenhout is het mooist met olie. Ik heb een blanke hardwax olie die ik erg mooi vind, de gemiddelde Danish oil zal ook prima werken
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Hoi allen,

Ik had hier een eigen topic voor mijn projectje maar die is gesloten omdat er mensen offtopic gingen. Ik heb een paar kastjes gemaakt van massief Amerikaans noten en die wil ik behandelen. Zie alleen door de bomen het bos niet meer, wat is het makkelijkst en geeft er een mooi karakter aan? Zelf heb ik al terpentijn en 'Verbeterde houtolie' (tungolie +zonnebloemolie) maar dat is voor buiten.

Iemand suggesties? Liefst met linkje erbij :p
Hardwaxolie van De Cokerije, www.hout-olie.nl en lees ook de uitleg onder productinformatie.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.251
541
Eanske
ingoogni.nl
geeft er een mooi karakter aan?
Ieder z'n smaak, wat vindt je mooi? Zo naturel mogelijk, naturel met een tintje (donkerder), glad, glad bijna "plastic", dood mat, voor eeuwig slijtvast, onderhoudsvrij of is jaarlijks onderhoud geen probleem? Watervast, vlek werend? Als een beetje richting aan geeft hoef je straks geen lijst met 1000 middeltjes door en is het bos alleen maar groter geworden..
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Ik vind, net als Rizz, dat notenhout een mooie olielaag verdient. Dat doet het hout mijnsinziens het meeste recht. Eventueel nog met een laagje was als finale afwerking. (Tenzij je met water in de buurt van die kastjes komt)

De afwerking die je noemt lijkt me prima geschikt, juist ook voor binnen!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.074
1.709
Terkaple
www.woodworking.nl
Een tijdje geleden kocht ik een potje Odie's Oil bij Baptist, Op lichtere houtsoorten zie ik niet zo veel verschil met andere olie, maar op donkere zoals b.v. noten zeker wel.
Met sommige soorten olie wordt het noten te donker en gaat een deel van de tekening verloren. Je mag natuurlijk langskomen om het verschil te zien met andere olie en hardwax oil.

jaap
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
106
124
Aerdenhout
Ik heb een tijdje terug zelf een was gemaakt op basis van dit recept. Let op: Die conversie naar metrische eenheden in de comments op het einde slaat nergens op!

Veel werkstukken mee behandeld in de tussentijd, werkt erg fijn. Op notenhout geeft het een mooie natuurlijke, matte uitstraling:

WhatsApp Image 2024-05-03 at 15.29.55.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.