Ik vermoed dat niet zozeer de temperatuur maar het inbrengen van water de verkleuring op gang brengt.
Ik heb gemerkt dat stukken notenhout die gezaagd waren voor brandhout langzaam beginnen donker te worden vanuit de koppen. Zeker stukken die in contact waren geweest met de grond waren duidelijk donker geworden. Spanen (ook van spinthout) in een emmer water worden samen met het water pikzwart. Vermoedelijk de looizuren die vrij komen of actief worden.
op sites van Amerikaanse zagerijen vind ik een beetje info over notelaar stomen, niet echt een wetenschappelijke uitleg voor wat er precies gebeurt:
constanten:
- stomen moet gebeuren met pas gezaagd hout met vochtgehalte dicht tegen het verzadigingspunt (suggereert dat het hout eigen sap een rol speelt?)
- het hout wordt zo compact mogelijk gestapeld, zeker niet opgelat, voor het stomen (suggereert dat de stoom vooral warmte moet leveren eerder dan vocht?)
- de kleur wordt egaler: spint wordt donkerder maar kern wordt ook lichter
- temperatuur rond 100grC (200F), duur enkele dagen (48-72hrs)
ik lees dingen over veranderingen in het spinthout zelf (oxidatie?) en over luchtbellen in het hout die door de warmte uitzetten en donkere sap uit de kern in het spint drijven…
er zijn zagerijen die nooit stomen omdat de kleur van het kernhout dan intenser blijft en het spint wegzagen ($$$).
het hout zou iets minder sterk (vooral brosser) worden door stomen (wat ook gebeurt bij productie van thermowood waar temperaturen wel nog veel hoger zijn )
hoe dan ook, delen met spint + kern aan mekaar ga je niet even thuis stomen, en kan je dus sowieso niet meer doen als het hout als deels droog is.