Ondanks alle verhuis perikelen toch nog wel tijd voor wat ontspanning. Ben half juni gestopt met werken als voorbereiding op ons vertrek, en als de kinderen dan op school zitten nog wel wat tijd op weer eens wat leuke dingen te maken. Een tijdje geleden kocht ik bij Wytske een paar planken prachtig gemoesterd esdoorn. Dat combineert mooi met amerikaans noten. Ik wilde het deksel vlak met de randen van het kistje en geen opzichtige verbinding. Het viel me nog niet mee om de randen mooi vlak te krijgen met het deksel, ook het noten is vrij warrig en zonder schraapstaal lukte het me niet. Heb wat geexperimenteerd met de afwerking, maar na 2 keer alles weer kaal te hebben gemaakt, vind ik het er nu wel redelijk uitzien. Het noten opgeschuurd naar 400 en toen in de tung olie om het wat te donkeren. Het deksel geschraapt en geschuurd naar 600 en daarna met een polijstpasta en shellawax met een kleine viltschijf op de boormachine naar hoogglans gepolijst. Het is prachtig getekend hout, de boom heeft zichtbaar geleden, maar de tekening is geweldig. Het noten naar de tung olie ook licht opgeschuurd naar 600 en ook met polijstpasta behandeld. Daarna alles in de was en goed gepoetst en dat geeft een prachtige glans en heel fijn aaibaar gevoel. Misschien de komende week het deksel er af zagen en een interieurtje maken.
jaap
Attached files
jaap
Attached files