Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
464
703
Zuid West Drenthe
Probleem met mindere kwaliteits sensoren is dat ze bij weinig licht terugvallen op hoge iso standen, en daar presteren ze dan ook bijzonder slecht.
Het is net als met houtbewerkings gereedschap, kwaliteit heeft een prijs.

Maar deze laatste serie is al een flinke verbetering!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Die nieuwe foto's zijn veel beter. Het begint echt wel met een goed belichte opname , die ook nog eens kleurneutraal is . Een beetje met een fotobewerkingsprogramma spelen , hier met een oude Photoshop Elements 12 ( amateursoftware), helpt ook om je foto te verbeteren .

DSCI0024.JPG

DSCI0024_bewerkt2.jpg

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Eigenlijk is het een twee-eenheid: de foto opname en de (digitale) donkere kamer, de fotobewerking.
Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden als je naar goede foto's streeft.

Met zowat elk fotoprogramma kun je dit makkelijk doen. Gimp is gratis en is zeer uitgebreid. Veel uitgebreider dan mijn PhotoShop Elements 12 ( afgekort PSE). Heb je nog meer mogelijkheden . Daar zit natuurlijk ook een keerzijde aan, het leerproces is langer. Ik werkte vroeger veel met Gimp, kon er ook alles mee.

Mijn PSE 12 programma is trouwens verrijkt met Duitse, onafhankelijke, software: XXL elements, die zich volledig integreert in Photoshop Elements . Dit is software die een aantal verborgen knoppen (in Elements) van de echte Photoshop terug zichtbaar maakt. Zo heb je aanpaslagen als de volledige curves (die gebruik ik altijd, kan dat niet missen), belichting, kleurbalans ea. . Je hebt verder ook toegang tot scripts, handelingen , render wat die dingen ook mogen zijn...enz ..ook het omzetten naar slimme objecten....enz. Zonder die uitbouw is het voor mij te mager. Met die uitbouw heb ik eigenlijk alles wat ik verlang. Vooral de echte, volwaardige, Curves kan ik niet missen. Dus Elements XXL (was ongeveer 50 euro, eenmalig) moet erbij worden besteld. PSE zelf kost iets van een 100 dus voor 150€, eenmalige aankoop, draait deze fijn software al een jaar of 8, tot volle tevredenheid. Ik gebruik het echt heel veel.

Als ik nog eens een fotoprogramma aanschaf zal ik eerst eens kijken naar Affinity Photo, en kijken of de noodzakelijke literatuur erover te verkrijgen is. Dit programma is veel goedkoper en kan veeeeeel meer.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.