Notelaar drogen

Sarabwa

Nieuw lid
26 okt 2020
1
0
Vorige week viel een notelaar om in de tuin van mijn zus en ik kreeg twee stukjes stam mee. In de tuin bleven nog vele mooie stukken liggen. Ik wil dit hout laten drogen en er een beeldhouwwerk uit maken, maar ik weet niet hoe ik de stammetjes het beste laat drogen, ik vind tegenstrijdige informatie terug. Wie kan me helpen met volgende vragen?
- met of zonder schors (risico Insecten en schimmels?)
- buiten of binnen In koele ruimte?
- kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm Om barsten te voorkomen?
- beschut tegen regen of niet?
- rechtop of liggend?
- wanneer kan ik dit best bewerken? Ik leerde vroeger dat het 2 jaar moet drogen, maar lees op het web dat je ook nat kan werken?

hier nog de afmetingen van de stukjes stam, misschien nuttig
- diameter 40 cm, 40 cm hoog
- diameter 30 cm, 40 cm hoog
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een volledig stamdeel van 40 cm doorsnede gaat vanbinnen heel langzaam drogen (veel langer dan twee jaar). Ik zou ze doormidden klieven en dan op een beschutte plek laten drogen. Kopse kanten kan je insmeren met acryl of verdunde houtlijm. Als je notenhout een tijd (deze winter) nog gewoon in de regen laat liggen, zal het spint ook donkerder worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.