Nieuweling met grote dromen meld zich.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.593
272
Hallo allemaal,

Dacht laat ik eens beginnen met mezelf voor te stellen na het aanmaken van een account hier.
Ik heb nog weinig echte ervaring met houtbewerking wel net als vrijwel iedereen wat geklust in het leven, maar de echte kennis ontbreekt.
En toch.. Heb in mijn hoofd gehaald dat ik iets met hout wil gaan doen en dan gelijk flink wat knaken er tegenaan. De loterij die win ik toch wel een keer.

Ik ben dol op synthesizers, drumcomputers en andere music tech en voor wie niet bekend is met synths.. met hout er omheen klinken ze beter! (grapje natuurlijk)
Had in het verleden toen ik nog een muziekwinkel al het idee om een lijn studio furniture te ontwerpen en verkopen maar dat is uiteindelijk nooit op de markt verschenen.

Mijn toekomst plannen zijn om te verhuizen naar Spanje, daar een lange roadtrip te maken tot ik de perfect spot heb gevonden om daar iets moois op te bouwen.
In de tussentijd moet er wel geld verdiend worden en zodoende heb ik het idee bedacht om alle tools mee te nemen in de camper en een mobiele werkplek te creëren.
Ik ga de tools oa gebruiken voor het bouwen van meubels, het ombouwen van een bus tot camper en bouwen/opkappen van een mijn nieuwe woning in Spanje.

Heb het idee dat Festool voor mij de best keus zal zijn qua power tools. Ik zie veel mensen het vergelijken met Apple. (vaak in negatieve zin maar dat zullen dan waarschijnlijk geen Apple gebruikers zijn) Ik zit al 25 jaar volledig in het Apple ecosysteem en dat bevalt mij prima behalve dat het veel geld kost. De producten doen het goed, de service is voor mij altijd top geweest en het werkt met alles wat ik gebruik waardoor het voor mij optimaal is. Daarnaast ben ik ook gevoelig voor het uiterlijk van apparaten en hoe ze aanvoelen. Dit is precies wat ik bij Festool hoop te verwachten en daar mag van mij dan best een wat duurder prijskaartje aan hangen.

Andere merken die mij aanspreken en betrouwbaar lijken: UJK (om mijn eigen MFT te bouwen), TSO (goedkoper dan Woodpeckers), Incra (hoor er weinig negatiefs over) en Woodpeckers (mooi spul maar de prijs gaat vaak nergens meer over). Daarnaast wil ik zo weinig mogelijk op accu kopen. Die zijn het snelst op en ik verwacht zoveel mogelijk toch de stofzuiger toe te passen en dan maakt gebruik van een stroomkabel ook niet echt meer uit. Ik heb ook nog rondgekeken naar Chinees spul maar dat lijkt veelal een gok te zijn waarbij quality control niet een prioriteit lijkt te zijn. Mijn hoop is om met kwaliteit spullen in totaal niet boven de 10k uit te komen. Dat moet wel aardig lukken denk ik.

Wat kom ik hier doen?

Ik hoop hier een hoop informatie te vinden qua techniek en te laten inspireren bij wat jullie allemaal aan moois bouwen. Ook ben ik er nog niet helemaal uit wat ik als eerste zal aanschaffen. (heb niet 10k klaarliggen om alles meteen aan te schaffen). Mijn idee is om te beginnen met het bouwen van een MFT maar dat is wel gelijk 200,- uitgeven aan iets wat ik niet heel vaak zal hergebruiken. (zie boodschappenlijstje). En als eigenwijze kaaskop hoop ik naast alle tips die ik op het forum vind ook kritiek te ontvangen want ik heb nog een hoop te leren.

Mijn wens/shoplijstje: (vergeet vast een hoop, ik doe dit even snel uit het hoofd)

- Festool TS 60 inlegzaag.
- Festool schuurmachines (welke ben ik nog niet over uit, iig 1 voor fijn en 1 voor grof groot werk)
- Festool CLT stofzuiger (met afscheider, kleinste versie omdat ik alles zo compact mogelijk wil houden ivm ruimte in de camper)
- Festool 1010 router (of mss toch de 1400)
- Festool CXS 18 schroefboormachine (hoor er veel positieve verhalen over) + TPC 18/4 voor wat zwaardere toepassingen.
- Festool DF 700 Deuvelfrees Domino XL (zal waarschijnlijk mijn laatste aankoop zijn)

- TSO Guide system (met klemmen voor Festool rails)
- TSO GRS-16 set
- TSO MTX-R set

- UJK Mk2 Park system kit (meest accuraat om je eigen MFT te bouwen heb ik begrepen?)
- UJK Parf Super Dog Accessory kit
- UJK Complete Dogs clamp kit
- UJK Parf System Fence & stop kit 1000 en 600mm

Markeer linialen en 'perfecte' winkelhaken van Incra of Woodpecker. Verder zal ik zaken als klemmen en ander goedkoop spul bij de Action etc halen als accuraatheid niet van belang is. Qua opslag zit ik aan het merk Systainer te denken. Hoe ik dat verder verwerk ben ik nog aan het uitzoeken maar ik zie voor Systainer wel een hoop mooie oplossingen. Ook ga ik binnenkort nog bij Festool langs voor een brainstorm sessie en het nodige uit te proberen. Zoals ik al aangaf is dit slechts even snel mijn boodschappenlijstje. Er ontbreekt uiteraard nog een hoop zoals beitels en welke boortjes, bits zijn het investeren echt waard.

Anyway.. Altijd lastig zo'n eerste post. hehe Deze dromer zegt u allen hallo.

Cheers 😊

Pure interesse:
Hoever ben je met je dromen?
 

Piet13

Nieuw lid
16 aug 2024
10
13
Bergen op Zoom
Vanochtend oa een aantal van deze gekocht. Heb helaas geen drukmeter maar ze klemmen behoorlijk :)
Ik denk niet dat een duurder merk meer voor mij doet, maar als dat onjuist is hoor ik het graag. Er zijn idd ook klemmen die ik zeker niet bij de Action zal aanschaffen echt alleen dit soort dingetjes.
Hoi, welkom op het forum. Ik ben zelf ook nog maar net "echt" begonnen, maar je leert snel genoeg wat wel en niet werkt. Daarom zou ik zeker aanraden, zoals iemand eerder al zei om niet alles tegelijk te kopen. Gereedschappen voor één klus aanschaffen of zelfs lenen als je kan, om het eens uit te proberen. En van daaruit kijken wat je fijn vind werken of nog mist aan gereedschap.

Wat betreft de lijmklemmen. Die van de Lidl kun je toch niet heel veel mee is mijn ervaring. Als je een beetje kracht zet schiet je werk al los. Ik heb na die geprobeerd te hebben hier wat aangeschaft (F en G klemmen); werken vele malen beter en is ook nog redelijk betaalbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.