Als ik zelf kantel kiep ramen wil maken. Hoe lastig is dat en is er ergens meer informatiie over te vinden?
Als je een plan kan lezen dan vormt het niet echt een probleem (zolang je een plan kan vinden), en nog minder als je een set raamfrezen hebt. Daar komt meestal de technische tekening bij en de volgorde van bewerkingen + combinaties van frezen dus je hoeft die enkel te volgen.
Ik heb er vroeger ook al gemaakt met enkel een tafelzaag, dat kan ook, al neemt het wat tijd in.
Het beslag is iets moeilijker, dat heb ik gelukkig allemaal geleerd op de avondschool. Er is hier een winkel in de buurt waar je kan gaan met je afmetingen en ze halen dan al het nodige beslag, en dat is een hele stapel en het kost meer dan €100 per raam. Zelf zou ik onmogelijk alles kunnen uitkiezen, te complex.
En op de website van het merk (roto in mijn geval) kan je de technische tekeningen vinden van hoe je het beslag moet monteren en waar je welke inkepingen moet wegfrezen.
Ik ben er zelf zo maar aan begonnen en gelukkig is het goed gekomen, maar ik denk nu dat ik toen niet besefte waarmee ik begonnen was. Al in al was ik bijna 2 weken bezig met de ramen en deuren.
Ps, ik heb mijn ramen ook in sketchup gemaakt waar alle verbindingen en profielen in staan, (niet de spaties voor het beslag) die kan ik delen als iemand ze wil.
@EVS Als je mij jouw email adres via PM geeft dan stuur ik ze op, ik heb gewoon RND (rood Noorse den) gebruikt, het goedkoopste wat er is. In het midden zitten daar vaak scheuren in maar die kan je steeds in het rabat doen vallen. Douglas is technisch gezien beter maar je moet nemen wat ze je leveren, RND van 165x43mm heeft iedereen op voorraad en kan je de mooiste uitkiezen.
Ik heb dat dan wel gecompenseerd met tricolor satijn verf van Trimetal, erg duur maar bijzonder duurzaam.
Ik heb een gebruikte set raamfrezen gevonden op 2dehands voor zo'n €250, slijpbaar van Garnica. Dan heb je ineens een tiental frezen. Met vervangbare messen is beter maar duurder en kon er toen geen vinden.
Bekijk bijlage 52981
@Wim De vaste ramen hebben mij zo'n €60/stuk gekost in materiaal, de kipramen komen dichter bij de €200. In de handel kosten die laatsten je ongeveer 4-500/stuk, afhankelijk van hoeveel je uren waard zijn is het wel/niet de moeite, maar voor mij was het meer een kwestie van principe.
Ik vond ook dat deuren uit de handel slecht geïsoleerd waren. De mijne zijn op het dunst 58mm dik, en de panelen zijn meer dan 80mm dik met schors isolatie erin. Die in de handel hebben panelen van 30-40mm dik.
Ik kan je geen PM sturen je mailbox is vol. Je hebt er wel een frezen set voor. Met alleen een groeffrees lijkt het me eigenlijk net te doen.
250 euro is wel echt een goede deal want nieuw is zo'n set zo 5000+ euro. En daar kan je wel weer heel veel ramen kant en klaar voor kopen.
Mooi systeem. Ik heb nu 3 jaar hetzelfde systeem in gebruik.
Veel makkelijker dan draad snijden op galva buizen.
S.