Nieuwe verpakkingswet, nog meer mensen die daar last van hebben?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.683
1.291
Enschede, Twente
Ik had gehoopt op wat ervaringsverhalen, mensen die al praktisch het een en ander hadden meegemaakt over deze nieuwe wetgeving, vooral met verzending naar EU landen. Maar die lijken er niet te zijn. Dat er een groot aantal kleine webshops zo'n beetje per direct gestopt zijn met verzenden naar andere EU landen, dat moet toch iets betekenen? Ik zal me er nog eens verder in verdiepen.
Ik heb een vriend die de grootste handelaar in Pokemon van Europa is. ZAl hem eens vragen wat zijn ervaringen zijn.

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
92
29
Volgens de regels zoals ik ze lees bij de kvk: PPWR: dit betekent de Europese verpakkingswet voor je bedrijf | KVK

Ben je importeur of producent van verpakkingen? Nee, dan moet je kijken naar 3. , 4. en 5.
Dat zijn alleen wat controles die je hoeft uit te voeren.

Vervolgens wordt je doorverwezen naar Verpact: Moet ik aangifte doen? | Verpact
Breng je meer dan 50.000kg verpakking per jaar in omloop? Nee, dan ben je klaar.

Alleen echt grote bedrijven hebben hier dus mee te maken, die goga veel vezenden en/of zelf verpakkingen laten maken/importeren.

Zelf vind ik het allemaal wat onduidelijk omschreven. Ze gaan er haast altijd vanuit dat je als bedrijf dezelfde kennis van de materie hebt als de ambtenaar die de informatie in een pdf heeft gepropt. Een 'leek' snapt er geen drol van en wordt van de ene naar de andere site geslingerd.

Pas ook zo'n proza van de nvwa gelezen over het vervoer van je paard met de eigen trailer. Mijn hemel wat een moeilijk verhaal weten ze er van te maken. En dan nog een soort stappenplan op een website als zogezegd hulpmiddel, met dezelfde lastige zinnen als in de brief....

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.443
4.077
Terborg
In het verleden is dit onderwerp besproken op het Duitse houtdraaiersforum. Natuurlijk zal het hier wel weer anders zijn. Wat ik me herinner is dat het verpakkingsconfenant geldt als je goederen in omloop brengt. Persoonlijk zou ik me er niet druk over maken.
Het gaat om kleine aantallen. Gewoon zeggen ik weet nergens van.

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
92
29
@XL500SZ het lijkt mij juist dat kleine webshops 'distributeur' zijn. Immers koop je een verpakt product in, en verstuur je die weer, evt. in een andere omverpakking. Dus je koopt óók nog eens verpakkingen in.
Een einddistribiteur lijkt mij een fysieke winkel: er wordt niets meer verstuurd, een evt. verpakt product product wordt zo aan een klant overhandigd.

Rollen binnen de PPWR
RolUitleg van de rol*
LeverancierDe marktdeelnemer die onderdelen van een verpakking of gehele verpakkingen
(in opdracht, gevuld of ongevuld) levert aan een fabrikant.
FabrikantDe marktdeelnemer die een verpakking (voor 100% af) maakt, of in diens naam of merk laat maken.
Importeur**De marktdeelnemer die verpakkingen of verpakte producten betrekt van marktdeelnemers buiten de EU.
Distributeur**De marktdeelnemer die verpakkingen of verpakte producten betrekt via marktdeelnemers in de EU.
EinddistributeurDe distributeur die verpakte producten aan een eindgebruiker verkoopt.
ProducentDe fabrikant, importeur, of distributeur, die (incl. via online verkopen) voor het eerst in Nederland een verpakking1 of verpakt product2 aanbiedt, of die zich bij invoer vanuit het buitenland van verpakkingen ontdoet.
Fulfilment dienstverlenerDe marktdeelnemer die minstens twee van de volgende diensten aanbiedt: opslag, verpakking, adressering en verzending zonder eigenaar te zijn van de betrokken producten. LET OP: er gelden enkele uitzonderingen (zie EU-verordening 2019/1020).
MarktdeelnemerDe fabrikant, de leverancier, de importeur, de distributeur, de gemachtigd vertegenwoordiger, de einddistributeur en de fulfilmentdienstverlener.
EindgebruikerDegene die een product verkrijgt waarvan hij/zij de verpakking niet verder op de markt aanbiedt. Dit zijn dus zowel bedrijfsmatige/beroepsmatige personen als consumenten
ConsumentDe eindgebruiker die namens zichzelf als natuurlijk persoon handelt.
Gemachtigd vertegenwoordigerNederlands bedrijf dat schriftelijk is gemachtigd door een fabrikant om, voor het voldoen aan de PPWR, specifieke taken te verrichten.
Gemachtigd vertegenwoordiger
voor de UVP
Nederlands bedrijf dat namens een niet-Nederlandse producent, die wel in Nederland in het Register van Producenten moet melden of UPV-verplichtingen heeft, deze verplichtingen uitvoert.

* Disclaimer: de definitie in de PPWR is leidend, klik hiervoor op de betreffende rol om deze te zien. Onze vrije vertaling heeft de intentie om te verduidelijken, er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
**Extra verduidelijking: een Nederlands bedrijf dat verpakkingen of verpakte producten koopt in een ander EU-land is voor de PPWR geen importeur, maar een distributeur. Importeurs zijn alleen bedrijven die verpakkingen of verpakte producten van buiten de EU betrekken.

Bron: https://www.verpact.nl/sites/default/files/2025-10/PPWR-rollen-v1.pdf

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.443
4.077
Terborg
In het geval van Wilco zijn deze begrippen toch lastig. Hij maakt oa beitels. Brengt deze op de markt in kleine oplagen. Ik zou zeggen hij koopt staal en hout in en verkoopt dat. Assemblage dus. Hoe je er tegen aan kijkt kan verschillen voor de uitkomst.

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
92
29
Maar maakt hij ook de verpakkingen (of laat ze maken)?
Koopt hij producten in die verpakt zijn?
Zit elke beitel in een doosje, en worden ze incl. doosje aan een eindgebruiker verkocht?

Ik heb ook even bij Verpact navraag gedaan of ze niet simpele stappenplannen kunnen maken voor met name 'webwinkels'. De info op hun website is vooral geschreven voor mensen die al bijna het antwoord hebben (en dus genoeg voorkennis hebben).

rinus

Post veel
13 nov 2011
940
241
Heerde
marinusvannorel.nl
@XL500SZ het lijkt mij juist dat kleine webshops 'distributeur' zijn. Immers koop je een verpakt product in, en verstuur je die weer, evt. in een andere omverpakking. Dus je koopt óók nog eens verpakkingen in.
Een einddistribiteur lijkt mij een fysieke winkel: er wordt niets meer verstuurd, een evt. verpakt product product wordt zo aan een klant overhandigd.

Rollen binnen de PPWR
RolUitleg van de rol*
LeverancierDe marktdeelnemer die onderdelen van een verpakking of gehele verpakkingen
(in opdracht, gevuld of ongevuld) levert aan een fabrikant.
FabrikantDe marktdeelnemer die een verpakking (voor 100% af) maakt, of in diens naam of merk laat maken.
Importeur**De marktdeelnemer die verpakkingen of verpakte producten betrekt van marktdeelnemers buiten de EU.
Distributeur**De marktdeelnemer die verpakkingen of verpakte producten betrekt via marktdeelnemers in de EU.
EinddistributeurDe distributeur die verpakte producten aan een eindgebruiker verkoopt.
ProducentDe fabrikant, importeur, of distributeur, die (incl. via online verkopen) voor het eerst in Nederland een verpakking1 of verpakt product2 aanbiedt, of die zich bij invoer vanuit het buitenland van verpakkingen ontdoet.
Fulfilment dienstverlenerDe marktdeelnemer die minstens twee van de volgende diensten aanbiedt: opslag, verpakking, adressering en verzending zonder eigenaar te zijn van de betrokken producten. LET OP: er gelden enkele uitzonderingen (zie EU-verordening 2019/1020).
MarktdeelnemerDe fabrikant, de leverancier, de importeur, de distributeur, de gemachtigd vertegenwoordiger, de einddistributeur en de fulfilmentdienstverlener.
EindgebruikerDegene die een product verkrijgt waarvan hij/zij de verpakking niet verder op de markt aanbiedt. Dit zijn dus zowel bedrijfsmatige/beroepsmatige personen als consumenten
ConsumentDe eindgebruiker die namens zichzelf als natuurlijk persoon handelt.
Gemachtigd vertegenwoordigerNederlands bedrijf dat schriftelijk is gemachtigd door een fabrikant om, voor het voldoen aan de PPWR, specifieke taken te verrichten.
Gemachtigd vertegenwoordiger
voor de UVP
Nederlands bedrijf dat namens een niet-Nederlandse producent, die wel in Nederland in het Register van Producenten moet melden of UPV-verplichtingen heeft, deze verplichtingen uitvoert.

* Disclaimer: de definitie in de PPWR is leidend, klik hiervoor op de betreffende rol om deze te zien. Onze vrije vertaling heeft de intentie om te verduidelijken, er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.
**Extra verduidelijking: een Nederlands bedrijf dat verpakkingen of verpakte producten koopt in een ander EU-land is voor de PPWR geen importeur, maar een distributeur. Importeurs zijn alleen bedrijven die verpakkingen of verpakte producten van buiten de EU betrekken.

Bron: https://www.verpact.nl/sites/default/files/2025-10/PPWR-rollen-v1.pdf
Ik dacht eerder aan eindgebruiker.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.058
769
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Kunnen deze vraag ook omdraaien.
Had al eerder in het topic geantwoord met de vraag waar de informatie vandaan komt dat je een eenmalige licentie moet kopen om aan Duitsland te leveren?

(Nieuwe verpakkingswet, nog meer mensen die daar last van hebben?)

Uit de informatie die ik heb kunnen vinden veranderd er volgens mij in eerste instantie ook niet zoveel voor kleine ondernemers.

Wel ben ik hier benieuwd naar want doe ook regelmatig zakelijk verzenden.
Met die 'licensie" bedoelde ik de in het artikel genoemde registratieplicht. In het theoretische geval van verzending naar alle EU landen, zou je je dus 27x moeten registeren. In elk land 1x. Het in het artikel beschreven voorbeeld beschrijft goed waarom dat voor kleine verzenders niet goed uitkan.

Workshopheaven schort de verzending naar de EU en Noord-Ierland momenteel ook op...

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.683
1.291
Enschede, Twente
Mijn vriend hierover gesproken. HIj handelt vanuit Duitsland waar ze een zelfde systeem al vier jaar hebben. Netgens last van, en wordt niet op gecontroleerd. Het bekende storm in een glas water verhaal, dus.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.