Nieuwe uitleg slijpen schraapstaal

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
323
138
Delft
Ik kwam dit filmpje tegen op het wereldwijde web en vond het een fijne uitleg over het slijpen van een schraapstaal
Mede door de macro fotos vond ik het verhelderend om een idee te krijgen wat de bedoeling ongeveer is. Het lukte me nooit echt lekker om zoals Paul Sellers in zn no80 uitlegfilm omm met een vijl en dan een burnisher gelijk een goede snijkant te krijgen. Een 45 graden snijkant eraan slijpen, de laatste restjes braam weghalen met een strop, en die snijkant dan omzetten werkte voor mij beter.
Enfin, in ieder geval de macrofotos maken voor mij het filmpje al waard.

• Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.880
1.059
Moordrecht
Dus, je slijpt een schraapstaal nu dus min of meer als een schraapschaaf. Paul sellers slijpt een schraapschaaf dus anders als de meeste, wat zijn goed recht is met z'n 50 jaar houtbewerking, wat hij elk filmpje toch even moet zeggen. Voordeel van de traditionele methode van schraapstaal slijpen is dat je 4 snijkanten hebt, denk ik dan. Het lukt mij aardig, de schraapschaaf trouwens ook, op de manier van het filmpje.. Maar.. maximaal 2 snijkanten.

• Leuk
Waarderingen: 0nn0

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
984
325
Twello
Een leuk filmpje. Maar ik slijp als PS en naarmate ik het vaker doe krijg ik ervaring of ik het goed genoeg doe, merk ik. Ik denk dat die nadruk op scherper in de meeste gevallen overkill is. Zeker als je weer moet schuren om de lak te laten intrekken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.390
4.053
Terborg
Ik gebruik soms een gewone steekbeitel om hoekjes te schrapen. Daar zet ik geen braam aan en het werkt ook. Wel is de echte scherpte snel weg. Ook bij het houtdraaiengebruik ik de platte beitel wel eens om te schrapen.
ook hier is de echte scherpte vrij snel weg al is het hss. In de todo lijst staan nog wat japanse houtdraaischrapers. Die wil ik nog maken. Al moet ik daar nog de geometrie goed van uitzoeken of proberen.
Voorlopig houd ik me vast aan de oude methode. (behalve bij mijn schraapschaaf)

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.720
843
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tja die methode is niet echt nieuw of vernieuwend. Bij een schraapstaal zet je altijd een braam en deze meneer slijpt zijn schraapstaal als een bij een schraapmes van een schraap schaaf. Het is dan een beetje onzinnig om dan daarna een braam te zetten. dat is namelijk dan helemaal niet nodig. Dit doe ik ook niet bij een schraap schaaf.
Dus bij een schaapschaaf een vouw hanteren van tussen de 80 graden en de 90 graden, bij 90 graden vouw kun je bij bot de andere zijde gebruiken.
en bij een schraap staal zou je een vouw van tussen de 80 en de 90 graden kunnen overwegen echter bij 90 graden zet je de snede om zodat er een scherpe braam ontstaat aan vier zijden dus.
De winst om zoals in het filmpje om een vouw aan te slijpen en er vervolgens aan een zijde een braam te trekken is minimaal in tijd en in gebruik duur.
Met een aanzetstaal voor een schraap staal zet je niet alleen een (scherpe) braam maar verdicht je plaatselijk het staal door het strijken (waardoor warmte ontstaat en het staal iets veranderd).
Ikzelf zou dus niet zo snel voor deze slijp methode kiezen althans betreffende een schraap staal.

Groetnis,
Roeland

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.