Nieuwe uitdaging, kanovaarder in een houten plank uitsnijden

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Ik geef mezelf ongeveer 3 maanden tijd om onderstaande foto uit te werken op een houten plank.
1609706665909.png

De plank die ik daarvoor gebruik is afkomstig van een 200 jaar oude kastanjeboom. Deze boom moest vorig jaar verwijderd worden omdat er teveel dode plekken in zat. De hovenier had meerdere zagen bot gezaagd omdat hij telkens metalen tegenkwam in het hout. Dit was ook niet vreemd, de boom stond 2 kilometer verwijderd van vliegveld Ypenburg. Bij de slag om Ypenburg in mei 1940 zijn 550 Duitse vliegtuigen gesneuveld (dit was ongeveer 50% van de aanvalsvloot). De aanvalsstrategie bleek achteraf een strategische fout in de oorlogsvoering van Duitsland te zijn. De dichtstbijzijnde bommen zijn ongeveer op 50 meter afstand van de boom terecht gekomen. Van deze boom heb ik zelf ongeveer 3 meter boomstam meegenomen en een paar mooie takken met veel knobbels.

Bij een eerdere bewerking van hetzelfde kastanjehout ontdekte ik dat er vele 10-tallen knoesten in zat, zowel op zichtbare als onzichtbare plekken. Ik zal dus nog wel wat tegenvallers tegenkomen. De plank is ongeveer 7 maanden gedroogd, dit betekent dat er een reële kans op scheuren is.

1609707362736.png


Ik weet nog niet hoe ik de kanovaarder goed ga krijgen, eerst maar eens nadenken om alle diepteverschillen goed te krijgen. Hierbij mijn eerste schets. Ik heb besloten om alles met de hand te schetsen en al trial en error de plank af te maken. Met het risico dat het een totale mislukking wordt.
1609707390954.png

wordt vervolgd....
 
content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/1609840630902539022211.png

Als ik deze tekening bekijk moet je een X maken van de hoog staande delen. Daarbij zou het hoofd en de rest van de kano gaarder het hoogste moeten zijn.
Het is echt niet altijd even gemakkelijk om in het perspectief te denken.

Waarom drie maanden ? , Als hij mooi wordt mag het ook drie jaar zijn 😝👍
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/1609840630902539022211.png

Als ik deze tekening bekijk moet je een X maken van de hoog staande delen. Daarbij zou het hoofd en de rest van de kano gaarder het hoogste moeten zijn.
Het is echt niet altijd even gemakkelijk om in het perspectief te denken.

Waarom drie maanden ? , Als hij mooi wordt mag het ook drie jaar zijn 😝👍
ik moest even nadenken over je X maken. Ik zie nu wat je bedoeld. dank voor het advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.