Bovenbouw
Volgende fase, de bovenbouw.
Het oorspronkelijke ontwerp van Paul Sellers gaat uit van een bovenbouw met 3 openslaande deksels.
Ik heb gekozen voor een bovenbouw met laatjes, ten eerste omdat ik dat mooier vind en ten tweede omdat ik de bovenbouw als monitor verhoging wil gebruiken.
Bij het ontwerp heb ik ervoor gekozen om de ronding van het bureaublad hierin te laten terugkomen.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen om de bovenbouw als aparte module te maken, los van het blad.
Voor de constructie heb ik vooral gebruik gemaakt van een pen/gat constructie.
Stap 1: bodem en dak maken.
ik had nog een dikke plank liggen die ik wilde opdelen in een dak van 20mm en een bodem van 10mm. Dat betekende een stuk essen van 250x30x105mm herzagen.
Dat is toch een redelijke klus voor mijn Hammer. Daarom van een restant MDF een hoge geleider gemaakt.
Het ging eigenlijk verassend makkelijk. Ik had alleen een klein probleem op het eind om de plank netjes door de zaag te geleiden. Dit leidde tot het "onderuit" zakken van de plank in de laatste cm's. Gelukkig nog binnen de marge die ik had.
Ik denk dat ik de volgende keer nog een puntgeleiding maak aan de andere zijde om het geheel aan 2 zijden te ondersteunen.
Heb vooraf nog even gedacht aan 2 hoge geleiders, maar dat durfde ik niet aan, was toch bang voor problemen.
Afijn, het resultaat was ik best tevreden over:
Beide stukken nog eenmaal over de vlakbank en ik had 2 prachtige planken.
Volgende stap, het afronden en verjongen van de voorzijde van het "dak". Dat is een herhaling van zetten van het afronden van het bureaublad, nu alleen op kleinere schaal:
Daarna nog wat andere stukken hout bij elkaar gezocht en ik kon aan de slag met de constructie:
Het wenge ga ik gebruiken voor de lade fronten.
De verbinding met de bodem aan de buitenzijde heb ik dmv zwaluwstaarten gedaan, de rest dmv pen-gat verbindingen.
Wat volgt is een hoop secuur afteken en hakwerk:
Zoals altijd gebruik ik voor de finetuning van de pennen mijn grondschaaf, werkt perfect:
Met uiteindelijk het volgende resultaat:
Pakketje in elkaar zetten:
De bodem laat ik bewust wat terugvallen om het mijzelf makkelijk te maken met de stop en geleiding van de laatjes. De lade frontjes maak ik 10mm dier dan de rest. Op die manier worden de laatjes perfect geleid en zullen ze altijd netjes vlak sluiten.
Hiermee is weer een fase afgesloten en hoef ik alleen nog de laatjes te maken.
Wordt vervolgd...
Groet,
Hans