Nieuwe trap na verbouwing

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat is een mooi machinepark. Sommige vrienden moet je koesteren ;)

De trap is mij wat te grof, maar wel heel mooi gemaakt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik begrijp het niet zo goed, waarom zou iemand zoiets niet zelf kunnen maken?
ik denk dat we daar over onderstaande trap spreken (de trap die @alexandervanbaelen voor ogen had, zat dan even in de rand)
in #16 zei @Stijn52 dat zijn vriend een bouwpakket gekocht heeft => niet zelf gemaakt
zelf heb ik reeds een paar trappen gemaakt
voor wat stijn & alexander tonen, doe ik niet mijn hoedje, maar wel mijn sombrero af
deze trappen zijn een trapje hoger dan wat ik vandaag tot mijn kunde reken (ik ben een grote hobbyist, geen trappenmaker & heb ook geen cursus trappen maken gevolgd)
of je zo'n trappen zelf kan maken, hangt af van je ervaring/kennis + het machinepark dat je ter beschikking hebt + de nodige tijd
dit zijn kunstwerken

1614946497007.png
 
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Doet me denken aan dit filmpje:


Als dit één ding duidelijk maakt , is het dat je heel veel vakmanschap in huis moet hebben om zoiets te realiseren.

Mooi filmpje (wel een beetje een norse gast maar okay). Het ziet er natuurlijk allemaal wel extra intimiderend uit omdat hij met die super CNC werkt. Langs de andere kant, bouwt hij ook gewoon in blokken van trade en aantrede


Van het vergroten van de optrede word de stijgingshoek niet anders. Je vergroot wel ook de aantrede maar daarvan word de trap niet perse veiliger. Om de trap luier te maken heb je echt meer lengte op de vloer nodig.
Helemaal mee eens, maar die ruimte is er nu jammer genoeg niet. Voor naar boven te gaan vind ik dat het momenteel allemaal wel lukt, het is het dalen dat gevaarlijk is en waarbij je je voet schuin moet zetten om een grotere afdruk te hebben. Daarom het idee om een trede minder te hebben. Ik vrees dat we met onze plaats nooit aan de regel van 63 geraken...

Ik heb mijn simpele vuren steektrap inclusief multiplex stootborden en 1x antislip nu rond de 500 euro op maat kunnen laten maken (aflevering als bouwpakket, ongegrond ). Tegen die prijs kun je zelf haast niet aan werken.

De trap die je bij Holman als voorbeeld neemt, zal een flinke duit kosten (4k plus gok ik), zoiets zelf maken is echt complex.
Ik denk inderdaad dat de trap die ik liet zien veel te hoog gegrepen is voor me + waarschijnlijk niet ideaal vanuit een constructieperspectief. Langs de andere kant, denk ik dat indien je zo'n trap besteld, dat dit 4K het dat zeker waard is. ZO'n trap plaats ja natuurlijk als blikvanger in je huis en niet om mee naar de zolder te gaan. Ik veronderstel dat dat uberhaupt wel wat de prijs is voor een dergelijk soort trappen, niet?
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Voor dat ik verder droom om zelf een trap te bouwen misschien eerst een belangrijkere vraag: levert een trap met dubbel hoek van 90 graden in onze beperkte plaats meer comfort? Wederom, het grootste gevaar is momenteel het dalen.

Tnx,
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
levert een trap met dubbel hoek van 90 graden in onze beperkte plaats meer comfort? Wederom, het grootste gevaar is momenteel het dalen.
persoonlijk voel ik mij bij elke trap waarin een draai zit, minder op mijn gemak & pas ik extra op mijn tellen
je moet bij elke trede in de draai kijken waar je je voet zet
de regel is dat op 1/3de van de buitenkant van de draai de trede aan de stapmodulus moet voldoen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.