Sinterklaas is wat vroeger gekomen, het werd dringend tijd dat ik iets fatsoenlijks kocht voor mijn beitels ed te slijpen, tot nu toe op een verschrikkelijke axminster slijpmolen zonder slijphulp dus vrij uit de hand. Begin dit jaar had ik mijzelf getrakteerd op een set Narex beitels en die wilde ik echt niet verknoeien.
Besteld bij Rutlands UK, was al in korting met een messenslijper erbij en bij Halloween was er nog 12% bovenop. Dus ervan geprofiteerd om tegelijk die Glübots te testen en ook twee paar "dovetail clamps" van Micro-Jig, deze klemmen passen in een zwaluwstaart groef. Dat gaat handig zijn voor al mijn freesmallen, dat is eenvoudiger en goedkoper dan overal T-tracks inwerken.
Ik heb vele systemen overwogen zoals een Tormek, maar wilde iets eenvoudig, snel en zonder water. Heb op de Work Sharp een 6 tal beitels ermee geslepen in een paar minuten tijd in 4 verschillende korrels van P 120 tot P 1000 (je kan veel hoger gaan als je wil). Zonder te moeten wetten of bramen, dat gebeurt automatisch. Het gaat wonderbaarlijk snel en je kan niets fout doen.
Het werkt wel met vellen schuurpapier dat je klemt op glazen schijven, of een schijf met kijkgaten voor draaibijtels. Dat papier slijt natuurlijk, en relatief snel blijkbaar. Als je echt heel veel en zwaar moet slijpen dan is dit misschien niet de beste oplossing.