De verbouwing van onze bovenverdieping is afgerond, dus wordt het tijd voor een paar kasten. Vrouwlief is zeer te spreken over het resultaat, dus meteen het uitgespaarde geld door alles zelf te doen geinvesteerd in wat nieuwe tools.
Een lamellenfrees van Triton. De versies van DeWalt, Makita en Lamello zijn gewoon te duur voor incidenteel gebruik, maar ik ben allergisch voor onnauwkeurig gereedschap. Ferm en Einhell vallen wat mij betreft af. Ik heb goede ervaringen met de Triton bovenfrees, dus dit leek me een mooie tussenoplossing voor 150 euro. Eerste indruk is een degelijk apparaat zonder speling.
Een Airace halfgelaatsmasker met vizier. Als brildrager loop ik constant te klooien met stofmaskers en veiligheidsbrillen: de bril beslaat steeds, ik zie niets en werk uiteindelijk toch weer zonder bescherming. Hopelijk werkt deze oplossing beter.
En last but not least een Festool OF1010 bovenfrees: my first Festool
(wat Protool spullen even niet meegerekend). De 2400W Triton frees hangt permanent in de freestafel en is eigenlijk ongeschikt voor werken uit de hand. Maar niet alle bewerkingen zijn op de freestafel te doen. Een kast laat zich lastig over de freestafel halen. Lang over getwijfeld, maar ik gebruik de bovenfrees best vaak en heb al een aantal goedkopere versleten. Ik ben benieuwd!