Wikken en wegen, tweedehands of toch nieuw? Ik ben de babykamer voor onze eerste aan het maken, en heb nu toch echt een tafelzaagje nodig. Zoals altijd is het budget te klein, en de wensen te groot.
De keus is uiteindelijk, dankzij de vele discussies op dit forum, gevallen op de PTS10. Een tweedehands machine zou ik vast iets stabielers of nauwkeurigers van kunnen maken, maar die tijd ontbeert me nu, dus gisteren stond de bezorger voor de deur met een pakje!
Nauwkeurige inspectie door het hoofd veiligheid / jachtopziener...
Goedgekeurd, maar ze wil toch graag weten wat ik met dat ding ga doen.
Inclusief onderstel.
Direct maar een paar teststukjes gepakt. Eerste indrukken:
- Aluminium frame. Ik was bang dat dit niet zo solide zou zijn, maar mits goed in elkaar gezet staat de zaag als een huis, met toch een beperkt gewicht. Prima!
- De parallelgeleider is recht, maar ik zal goed moeten opletten bij het vastzetten van de geleider, dat is niet heel nauwkeurig. Constant een haak erbij dus.
- De miter gauge was ik een beetje bang voor. Vaak hoorde ik dat daar veel speling zit tussen de geleider en het miter slot (wat is eigenlijk de nette naam hiervoor?), en dat is hier ook het geval. Maar dat heeft Bosch netjes opgelost: het hele linkerdeel van de tafel schuift, en daar is geen speling te ontdekken.
- De tafel is vrij ruw afgewerkt, lijkt wel opgeruwd. Niet helemaal zeker waarom dat gedaan is, maar ik hoop dat het blad nog wat gladder wordt met gebruik.
Al met al supertevreden, al was het maar omdat ik nu eindelijk een zaagje heb. Ik zal vast meer werk moeten verzetten ná het zagen om alles perfect te krijgen, maar ik ben me bewust van de beperkingen van de machine, en denk dat ik met een beetje opletten hier prima mee kan werken!